Testpanel: UPC Horizon TV - de derde week

Door: Partner Redactie | 06 oktober 2014 10:10

Partnerbijdrage

Vijf testers van ons Techpanel gaan gedurende vijf weken aan de slag met het complete UPC Horizon-pakket. Deze week: beeldkwaliteit en snelheid.

[testpanelheader title="Week 3: snelheid" img="http://static.computertotaal.nl/uploads/7/s/7s00knyryg0ns0tx.jpg"]Deze week vertellen de testers hun ervaringen met de beeldkwaliteit en de snelheid. Snelheid van de internetverbinding, maar ook die van de Horizonbox zelf.[/testpanelheader]

[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/r/d/rd7macyj635796u6.jpg" bio="Donny van der Waal, 34 jaar, Docent Economie"]Vandaag zat ik met een collega op het werk even tv te kijken via de app van Horizon. Hij kon niet kijken via het netwerk van het werk want dat werd geblokkeerd. Veel te goed beveiligd. Maar Horizon-TV kwam er wel door. Het viel mijn collega gelijk op dat het HD was. Hij was echt onder de indruk.[/balloon]

Laat ik het eens hebben over het beeldkwaliteit. Die is ronduit geweldig. Het is goed te zien dat alles in HD is en het een scherp beeld is.

Collega

Vandaag zat ik met een collega op het werk even tv te kijken via de app van Horizon. Hij kon niet kijken via het netwerk van het werk want dat werd geblokkeerd. Veel te goed beveiligd. Maar Horizon-TV kwam er wel door. Het viel mijn collega gelijk op dat het HD was. Hij was echt onder de indruk.

Snelheid

Helaas merk ik qua internetsnelheid niet zo veel verschil. Maar dat komt omdat mijn computer het niet aan kan. Na een test zie ik wel dat ik zeer hoge snelheden aan kan maar mijn pc het helaas laat afweten. Mijn telefoon is via de Horizon-box wel sneller dan via mijn normale Wi-Fi. Maar hier vind ik het jammer dat het signaal niet ver reikt. In mijn tuin heb ik geen signaal terwijl ik dan maar 11 meter er vandaan zit. Met deur open doet hij het net.

Traag opstarten

Zoals ik al zei was het opstarten van de box nogal traag en moet je niet in een haast zitten om een programma te zien. Dit is ook wat anderen in mijn omgeving vonden. Zelf heb ik moeite met het door de zenders bladeren terwijl je op een zender zit. Hij is hier trager dan ik verwacht. Bij mijn oude box kon ik direct alles zien maar de nieuwe box wilt eerst beeld van de zender laden in een klein venstertje. Leuk hoor maar voor mij maakt hem dit te traag in het makkelijk kijken wat er op is vanavond zonder de zender te moeten verlaten. Ook zou ik graag nu en straks op tv tegelijk weergegeven zien.

[rating grade="7" total="10" align="right"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/q/w/qw3z5wgbeddfm13r.jpg" bio="Monique Weber, 44 jaar, Secretaris bij Leefbaar Lelystad en forumbeheerster" align="right"]De kwaliteit van het beeld is super. Ik heb hier een Samsung LED-tv en zeer scherp beeld. Mijn bezoek ziet het verschil en vindt het beeld erg mooi en scherp.[/balloon]

De kwaliteit van het beeld is super. Ik heb hier een Samsung LED-tv en zeer scherp beeld. Mijn bezoek ziet het verschil en vindt het beeld erg mooi en scherp. Er zijn heel veel HD-zenders in het pakket en daar ben ik blij om want je ziet direct het verschil.

Ik heb een abonnement gehad op zowel Film 1 als HBO, beide bieden goede kwaliteit zeker als je de HD zenders gebruikt. Nu heb ik Myprime en Netflix. Netflix heb ik via de Xbox en draait supersnel over het Wi-Fi netwerk. Geen stotterende beelden maar haar scherp en snel beeld.

Snelheid

De internetsnelheid is een beetje rommelig. Normaal gaat het zeer snel en stabiel maar juist deze week is het stotterend en valt het soms heel even weg. Ik heb vaak en op verschillende tijden de snelheid gemeten via UPC's eigen speedtest. De resultaten komen altijd uit tussen 150-170 MBit download en tussen 15-20 MBit upload.

Bij een andere speedtest, die niet van UPC is scoor ik tussen 115 en 125 Mbit download en tussen 12 en 18 MBit upload. Dat is wel lager.

Meerdere pc's

Verder geprobeerd met meerdere pc’s het NOS journaal te draaien en dan merk je inderdaad dat het langer duurt voordat het in je buffer is. Ik denk dat de snelheid van UPC toch nog wat zorg vraagt zeker nu ik zo precies ermee gewerkt heb vind ik dat toch onder de maat. UPC vermeld het maximum Mbit aan snelheid en ik ben er groot voorstander van als men verplicht zou worden een minimum snelheid te vermelden. Zodat je een gegarandeerde snelheid weet als je abonnement afsluit.

Voor mij prima

Voor wat ik doe is dit prima, ik speel wat op sociaal media, mail, mijn forum, weblog en gewoon surfen. Daarnaast de bankzaken. Ik heb er geen last van en keek eigenlijk nooit naar wat het in de cijfers was, maar nu ik een week lang het ode besef ik dat ik meer betaal en minder krijg. Dat vind ik wel erg jammer, het is toch 30-50 Mbit gemiddeld lager dan ik afneem.

[rating grade="7" total="10" align="left"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/s/j/sj209n8rssvd8ra7.jpg" bio="Rob Ouwerkerk, 59 jaar, Manager Engineering & Maintenance KLM"]Het beeld is gewoon prima, niets mis mee.[/balloon]

De ingebouwde WIFI is eenvoudig te gebruiken en is redelijk snel. Ik heb de 2.4 GHz gemeten via een 300 Mbps Belkin wifi-dongle. De maximale downsnelheid is 67,21 Mbit/s en de maximale uploadsnelheid is 6,93 Mbit/s. Niet slecht denk ik maar ook weer niet supersnel als je bedenkt dat de beloofde maximum snelheden 200 Mbit/s en 20 Mbit/s zijn. Dat is dan weliswaar via een bedrade verbinding maar toch...

Over bedraad gesproken….

De monteur van UPC is vanavond langs geweest. Er bleven problemen met de internetsnelheid die de UPC klantenservice niet kon oplossen. Zoals de bedrade internetverbinding die maar niet boven de 123 Mbit/s down en 12 Mbit/s up wilde komen. De monteur heeft met zijn eigen laptop bedraad gemeten en kwam inderdaad niet boven de door mij gemeten waarden uit. Uiteindelijk bleek dat de aangeboden snelheid door UPC het 120 Mbps pakket betrof ! En dat terwijl de klantenservice bleef volhouden dat ze toch echt konden zien dat er 200 Mbps werd aangeboden via de kabel. Suf hoor! Tja, een ‘never ending story’ lijkt het wel….morgen wéér de klantenservice bellen want de monteur kon dit echt niet oplossen, zucht!

Beeldkwaliteit

Het beeld is gewoon prima, niets mis mee. Vergeleken met het mijn eigen UPC pakket met de oude mediabox is het eigenlijk precies hetzelfde. De HD zenders in HD kwaliteit die toch echt wel veel beter beeld bieden dan de niet-HD kanalen. Ook de films van Film1 of Sport1 en MyPrime bieden uitstekend beeld! Helemaal niets op aan te merken. Tja de score voor deze week, eigenlijk naar beneden gehaald door de internet snelheid.

[rating grade="6" total="10" align="right"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/x/z/xz2uayx6usaqnxt1.jpg" bio="Johan Meeuwissen, 60 jaar, Treinmachinist" align="right"]Het lijkt wel of er diepte in het beeld zit en dat het straalt als het waren. Wat een verschil met mijn andere box.[/balloon]

De beeldkwaliteit valt gelijk op, mooier kunnen we het niet maken zoals de belastingdienst zegt. Het lijkt wel of er diepte in het beeld zit en dat het straalt als het waren. Wat een verschil met mijn andere box. Alleen vind ik het opstarten van de box lang duren. De snelheid van internet is dik in orde zoals onderstaande scherm laat zien.

Als er op meerdere computers internet in mijn netwerk word gebruik is er nog goed mee te werken en op welke tijdstippen maak niet zo veel uit.

[rating grade="7" total="10" align="left"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/r/a/racumwpqkod2adpp.jpg" bio="Bert Klaver, 55, Projectdirecteur bij CMI Holding."]Al met al raken we al aardig gewend aan de goede digitale / HD beeldkwaliteit en de mogelijkheid om vier programma’s tegelijk op te nemen.[/balloon]

Met Horizon-box raken mijn familieleden en ik al aardig vertrouwd. De afstandbediening voor alle basisfuncties is gelukkig simpel gehouden. Alle benodigde knoppen vind je bij elkaar en zijn intuïtief bedienbaar. Wat wel opvalt is dat als verschillende functies vrij snel achter elkaar gebruikt worden, de Horizon box in een soort ´freeze´ terecht lijkt te komen en reageert dan alleen nog op de ‘Menu’-functie. Als je dan al wat dieper in de menu’s zit, is het een kwestie van opnieuw beginnen.

Het starten van de Horizon box vanuit stand-by zou wel wat sneller mogen. Ik hoor nu dagelijks reacties van mijn familieleden dat het zo lang duurt voordat de Horizon is opgestart. Even snel de TV aanzetten en je favoriete progamma inschakelen is er niet bij. De Horizon heeft minstens een minuut nodig om van stand-by in te schakelen.

Beeldkwaliteit

Het plaatje uit de Horizon is van uitstekende kwaliteit en we zijn er dan ook zeer tevreden over. Live HD TV (zoals het beeld vanuit de onlangs vernieuwde RTL Nieuws studio) ziet er gestoken / strak uit. Ook de andere zenders zien er goed uit; nergens een hapering, blokken in beeld of iets dergelijks waarneembaar.

Het plaatje uit de Horizon box is zelfs veel helderder en scherper en met meer verzadigde kleuren dan ik gewend was uit de situatie hiervoor. Ik heb daarvoor de instellingen voor Helderheid, Contrast en Kleurverzadiging van m’n tv zelfs behoorlijk moeten terugnemen. Al met al is het zeer goed tv kijken met de Horizon box.

Kanalen

Als test-gebruikers hebben we de beschikking over het ‘Alles-in-1 Extra Power’-pakket met een enorme hoeveelheid kanalen. Daarvan zijn er al behoorlijk veel met het predicaat HD. Dat wil echter niet zeggen dat ook alle HD-kanalen content in hoge definitie kwaliteit uitzenden. Er zijn zichtbare verschillen tussen de programma’s op eenzelfde kanaal; ik vermoed zo dat er nogal wat programma’s worden ge-upscaled van SD naar HD om toch de indruk te wekken dat het HD content is. Maar met de voortschrijdende vernieuwing van apparatuur bij omroepen is dat slechts een kwestie van tijd. Van dichtbij weet ik dat de omroepfacilitaire bedrijven in de afgelopen jaren al enorm hebben geïnvesteerd (en dat nog steeds doen) in de upgrade van reportagewagens en studio’s naar de HD standaard.

Synchroniteit beeld en geluid

Vorige week maakte ik al melding van het feit dat beeld en geluid via de Horizon niet altijd lip-sync zijn. In digitale tv-signalen wordt beeld en geluid meestal in elkaar gevlochten verstuurd. Dat is geen garantie dat de synchroniteit van studio tot en met de ontvanger ook bewaard blijft. En zoals vaker in het leven: als je ergens door getriggerd bent en er aandacht aan geeft, valt het fenomeen dat je hebt waargenomen steeds vaker op. Zo ook hier. Ook mijn familieleden viel dit (zonder dat ze dat elkaar hadden gezegd) op.

Na flink wat zoeken in de settings van de Horizon vond ik onder ‘uitgebreide instellingen’ de mogelijkheid bij HDMI/Audio synchronisatie om het geluid in tijd te verschuiven tussen 0 en

+200 ms. Ik merk dat het invloed heeft, maar heb de juiste instelling nog niet gevonden. Ik zou bij UPC wel een testplaatje op één van hun eigen kanalen willen zien waarmee ik dat zou kunnen beoordelen. Uit eigen ervaring weet ik dat bijvoorbeeld RTL Nederland, vooraf aan een programma of uitzending, vanuit hun Master Control Room dergelijke testsignalen op het testbeeld meestuurt op de verbindingen.

Teletekst

Teletekst, dat in de jaren ’70 van speciaal werd ontwikkeld voor het ondertitelen van televisie-programma's voor doven en slechthorenden, is nog steeds een geweldig snel en doeltreffend informatiemedium. Op de Horizon afstandbediening zit er een snel-toets voor op.

Het vinden van de juiste pagina kan met de gekleurde sneltoetsen op de achterkant van de afstandbediening, of via de nummerieke toetsen. Je moet dan wel heel snel zijn met het intoetsen van de drie cijfers van het paginanummer (binnen 1 seconde achter elkaar), anders springt het paginanummer weer naar de eerste stand en kun je opnieuw beginnen. Dat maakt het gebruik van Teletekst veel minder gebruiksvriendelijk, en zou in mijn ogen snel moeten worden aangepast.

Internetsnelheid

In het ‘Alles in 1 Powerpakket’ wordt supersnel internet (200 Mbit down/ 20 Mbit up) meegeleverd. Althans, volgens de administratie. In de praktijk haal ik dat bij lange na niet. Op mijn iPhone niet meer dan 41 MB down en 20 MB up, op de pc is het iets beter, maar ook niet meer dan 50 Mbit down / 20 Mbit up. Laten we daar de klantenservice eens over bellen.

Samengevat

Al met al raken we al aardig gewend aan de goede digitale / HD beeldkwaliteit en de mogelijkheid om vier programma’s tegelijk op te nemen (met ingeschakelde Horizon box werkt dat overigens ook goed vanaf de Horizon App vanaf m’n smartphone, anders niet).

De internetkraan lijkt nog niet helemaal open te staan.

[rating grade="7" total="10" align="left"]