Testpanel: UPC Horizon TV - de eerste week

Door: Partner Redactie | 22 september 2014 10:29

Partnerbijdrage

Vijf testers van ons Techpanel gaan gedurende vijf weken aan de slag met het complete UPC Horizon-pakket. Elke week geven ze een update van hun ervaringen en bevindingen.

[testpanelheader title="Week 1: De installatie en de interface" img="http://static.computertotaal.nl/uploads/7/s/7s00knyryg0ns0tx.jpg"]De testers krijgen geen VIP-behandeling maar doorlopen hetzelfde traject als alle andere UPC-klanten. Hebben ze het Horizon-pakket van UPC opgestuurd gekregen en goed ontvangen? Wat kwamen ze tegen bij de installatie en wat vinden ze van de interface van de Mediabox?[/testpanelheader]

[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/r/d/rd7macyj635796u6.jpg" bio="Donny van der Waal, 34 jaar, Docent Economie"]Daarna hoefde ik geen moeilijk installatiestappen te doorlopen. Gewoon de simpele vragen beantwoorden via mooie gestroomlijnde menu’s.[/balloon]

Er staat een man voor de deur met een pakket van UPC. Dat is snel na de bevestiging dat ik mee mag doen aan het Techpanel! In het pakketje zit mijn UPC Horizon testbox. Ik kan niet wachtten om hem open te maken. De kids moeten naar bed voor hun middagdutje maar laat dat maar even. Eerst kijken hoe hij eruit ziet!

Mooie box

Nadat ik hem heb opengemaakt zie ik een mooie zwarte box. Strak, gestroomlijnd en zonder knoppen. Dat past prima bij de rest van mijn apparatuur. En de afstandsbediening heeft zelfs een volledig toetsenbord op de achterkant! Snel de kids naar bed en dan installeren.

Aansluiten

Zo kids op bed. Even de kabels aansluiten. Coax (antennekabel) uit de muur erin, internetkabel erin (want dat is sneller dan wi-fi), HDMI kabel naar de tv en het stroom erin. Zo… dat was makkelijk. Daar heb ik geen monteur voor nodig.

Bijna was ik de aansluiting op mijn surroundsysteem vergeten. Die mag natuurlijk niet missen! Bij het inschakelen van de Mediabox krijg ik eerst het woordje 'Installatie' te zien en moet ik even wachten. Wel grappig dat je 'Intel Inside' te zien krijgt. Het is gewoon bijna een pc.

Daarna hoefde ik geen moeilijk installatiestappen te doorlopen. Gewoon de simpele vragen beantwoorden via mooie gestroomlijnde menu’s. Er zitten veel opties op die ik lekker kan gaan ontdekken. Daar houd ik wel van: nieuwe dingen bekijken en ontdekken. Ik zal me de komende vijf weken zeker niet vervelen!

[rating grade="9" total="10" align="right"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/q/w/qw3z5wgbeddfm13r.jpg" bio="Monique Weber, 44 jaar, Secretaris bij Leefbaar Lelystad en forumbeheerster" align="right"]Het begin is gemaakt en het was snel en goed te doen binnen een uur stond alles zoals ik het wil hebben. Nu gaan we genieten en spelen met de inhoud.[/balloon]

De installatie is simpel en kost een klein kwartiertje. De handleiding en de teksten op Horizon box en tv scherm zijn duidelijk. Zodra de box start heb je beeld op je tv en kan je rustig je netwerk simpel installeren. Gewoon de aanwijzingen op je scherm volgen. Er zijn veel persoonlijke voorkeursinstellingen en ook kun je het energieverbruik instellen op zeer zuinig. Ik heb hem op ons netwerk aangesloten zodat ik media van de pc’s kan zien op de tv.

Interface

De interface is helder en met de afstandsbediening goed te bedienen. Het menu netwerkstatus roept wel wat vragen op? Ik heb de instellingen natuurlijk in Nederlands geïnstalleerd maar dit lijkt wel iets anders...

Het menu is duidelijk beter leesbaar als je voor een zwarte achtergrond kiest. De belangrijkste onderdelen van menu zijn met een knop te vinden op de afstandsbediening zoals tv gids, apps, on demand.

De indeling van On Demand is best ingewikkeld met alle onderdelen. Ik mis gewoon een map met alle losse tv zenders erin. De button tv gemist in het menu bij bijvoorbeeld de zender SyFy reageert niet. Dat is jammer want die functie zou ik heel graag willen hebben.

Tv-gids

De tv-gids blijft bij commerciële zenders vaak leeg. NET5, SBS6 en dergelijke geven maar 1 dag informatie en dat is niet handig als je wilt opnemen via de gids. Handmatig kun je wel opnames invoeren maar dan moet je dus precies weten op welke tijden het is.

Het begin is gemaakt en het was snel en goed te doen binnen een uur stond alles zoals ik het wil hebben. Nu gaan we genieten en spelen met de inhoud.

[rating grade="8" total="10" align="left"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/s/j/sj209n8rssvd8ra7.jpg" bio="Rob Ouwerkerk, 59 jaar, Manager Engineering & Maintenance KLM"]Aansluiten van de Horizon box is relatief simpel. Zeker als je eerst een gewone mediabox van UPC hebt gehad.[/balloon]

Alles wat je nodig hebt (en meer) zit in de doos. De lengte van de bijgeleverde hdmi en coax kabels zal vaak niet voldoende zijn als je de Horizon box niet direct onder je tv kunt of wilt plaatsen. Aansluiten van de Horizon box is relatief simpel, zeker als je eerst een gewone mediabox van UPC hebt gehad. De handleiding is duidelijk genoeg. Binnen 20 minuten beeld is haalbaar. Het initialiseren van de Horizon box duurt met meer dan tien minuten nog het langste. Dat gaat gelukkig automatisch, dus het is gewoon een kwestie van wachten.

Geen HD

Na het initialiseren zijn geen NL HD zenders te vinden. Ook niet na het volgen van een oplossing via zelfhelp menu van de UPC klantenservice. Morgen maar weer bellen….

Installeren

Meer installeren dan alleen de tv zenders is wel iets lastiger. Voor het activeren van de internetaansluiting moet je echt even (een paar keer) goed lezen maar dan gaat het verder vanzelf. Wel eerst even de SSID-naam en het wachtwoord van het draadloos netwerk noteren. Die staan onderop de box zelf en anders moet je later de box weer van zijn plek halen en omdraaien. Dat wil je liever net als je hem net netjes hebt weggewerkt.

Interface

Het systeem menu is iets minder intuïtief dan die van de oude Mediabox en is veel uitgebreider waardoor je soms nogal wat moet “doorscrollen” om de juiste optie te kunnen vinden.

[rating grade="7" total="10" align="right"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/x/z/xz2uayx6usaqnxt1.jpg" bio="Johan Meeuwissen, 60 jaar, Treinmachinist" align="right"]Al met al ben ik zeer tevreden met dit Horizon-pakket.[/balloon]

Het Horizon-pakket was overzichtelijk ingepakt. Na het openen heb ik de Horizon-box aangesloten op mijn tv via een hdmi-kabel. Via het menu op de tv verloopt de installatie als vanzelf.

Gebruik

Het gebruik van de box is zeer makkelijk want de menu's zijn overzichtelijk en makkelijk te gebruiken. De opties en mogelijkheden zijn makkelijk en duidelijk in gebruik. In het begin zie je veel opties maar als je ze gaat gebruiken merk je dat het allemaal zeer gebruiksvriendelijk is.

Al met al ben ik zeer tevreden met dit horizon-pakket.

[rating grade="8" total="10" align="left"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/r/a/racumwpqkod2adpp.jpg" bio="Bert Klaver, 55, Projectdirecteur bij CMI Holding."]De medewerkster van de klantenservice van UPC liep eerst de de gebruikelijke checklist door en zegde een monteur toe die de installatie van de Horizon komt nazien. Tegelijk kijkt hij dan ook naar het haperende signaal van RTL5.[/balloon]

“Natuurlijk wil ik meedoen met het testen van de UPC Horizon box”, was m’n reactie toen ik het verzoek kreeg van de redactie van Computer!Totaal. Al enige tijd twijfel ik over de overstap naar deze UPC-dienst. De langdurige negatieve berichtgeving weerhield mij tot nu toe om deze stap te maken. “Eerst de kinderziektes er maar eens uit”, was m’n gedachte. Meedoen als tester voor Computertotaal geeft me nu mooi de gelegenheid om in de praktijk te testen wat ik ervan vind, om daarna de overstap eventueel wel te maken.

Snelle levering

Na mijn aanmelding ontving ik erg snel (binnen twee dagen) de UPC Horizon box thuis. Het is een compleet pakket: de Horizon box, kabels, stap-voor-stap instructies om de Horizon aangesloten te krijgen; alles zit in het pakket.

Behuizing

De Horizon zit in een plastic behuizing en is qua maatvoering smaller dan voor veel Audiovisuele apparatuur gebruikelijk is (43 cm). Mijn huidige Harddiskrecorder (waar m’n surround AV-set bovenop staat) vervangen door de Horizon gaat dus niet: de Horizon is daarvoor te klein en qua constructie niet stevig genoeg (zie foto). Ik zou willen bepleiten dat de Horizon wordt geleverd in een steviger behuizing, 43 cm breed en in een ‘metal’ look.

Aansluitingen

De Horizon heeft alle aansluitingen aan de achterkant, dus ook die voor de telefoon- en bedrade computer netwerkaansluitingen. Dat is in mijn situatie niet echt handig. Alle bedrade netwerkaansluitingen komen bij ons thuis uit in de meterkast. Vier kabels verlengen naar de woonkamer is onpraktisch, zo niet ondoenlijk. We zullen het dus moeten hebben van WiFi; echter die is onvoldoende krachtig om alle kamers in ons huis te bereiken. Om dat probleem op te lossen zal dan ook gezocht moeten worden in een oplossing met WiFi-repeaters.

Het koppelen van de Horizon aan de huistelefooncentrale voor telefonie is in deze test niet aan de orde, maar zou ook nog opgelost moeten worden met het trekken van extra bekabeling. Als er onvoldoende loze leidingen in het huis aanwezig zijn, wordt dat nog een heel gedoe.

Installatie

Na het aansluiten van de Horizon (RF kabel erin en de uitgang via HDMI verbinden met de AV-set), begint de installatie. De meegeleverde afstandbediening wordt automatische gekoppeld als deze op de Horizon box wordt gelegd. Dat gaat vlekkeloos. Echter, de Horizon kan geen verbinding krijgen met het netwerk van UPC.

Op het beeldscherm (zie foto) wordt verwezen naar een UPC website om vast te stellen of er stroringen bekend zijn in het postcodegebied. Dat is niet het geval. Aan de hand van de foutcode (code: 1030) kun je op de website van UPC ook nog opzoeken wat er dán aan de hand kan zijn. Ik kom niet verder dan nagaan of de kabels wel goed zijn aangesloten. Dat is het geval. Moeilijk kan dat ook niet zijn: de ingang van de Horizon met de meegeleverde coaxkabel verbinden met de UPC aansluiting in de huiskamer en de HDMI uitgang van de Horizon verbinden met de ingang van de AV-set. Meer is het niet, het kan gewoon niet fout gaan. Ook nadat de Horizon meerdere malen (na de aanbevolen wachttijd van 30 minuten) is uit- en aangezet, blijven de problemen overeind.

Dat er iets met de verbinding tussen de Horizon en het UPC netwerk aan de hand moet zijn wordt nog eens bevestigd omdat er ook geen internetverkeer mogelijk is. Mijn iPhone ziet wel de WiFi SSID van de Horizon en kan daar verbinding mee maken; verder gaat het nu nog niet.

Het is overigens wel handig om vooraf aan het aansluiten van de Horizon de gegevens op de sticker aan de onderkant van de Horizon over te nemen. Die zijn nodig om via WiFi verbinding met de Horizon te maken (SSID en Password). Een los kaartje met die gegevens bij de box zou ook helpen.

Helpdesk

Ik krijg de Horizon niet aan de praat en ben aangewezen op de UPC Helpdesk. Die benader ik via Twitter (@WijZijnUPC), waar ik ook al een ander probleem (haperend signaal van alleen RTL5 in de digitale ontvangst) had gemeld. Ik ben overigens niet de enige klant die daar last van heeft.

De medewerkster van de klantenservice van UPC liep eerst de de gebruikelijke checklist door en zegde een monteur toe die de installatie van de Horizon komt nazien. Tegelijk kijkt hij dan ook naar het haperende signaal van RTL5.

Ik ga er van uit dat de monteur helpt om het euvel op te lossen, zodat ik volgende week kan laten weten wat mijn eerste ervaringen zijn met het gebruik van de Horizon van UPC.