Testpanel: UPC Horizon TV - de tweede week

© PXimport

Testpanel: UPC Horizon TV - de tweede week

Geplaatst: 29 september 2014 - 15:35

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Partnerredactie

Vijf testers van ons Techpanel gaan gedurende vijf weken aan de slag met het complete UPC Horizon-pakket. Deze week: apps.

[testpanelheader title="Week 2: Apps en extra diensten" img="http://static.computertotaal.nl/uploads/7/s/7s00knyryg0ns0tx.jpg"]Deze week vertellen de testers hun ervaringen met de diverse apps. De apps van de Horizonbox zelf, maar ook de losse apps om tv te kijken op computer, tablet én smartphone.[/testpanelheader]

[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/r/d/rd7macyj635796u6.jpg" bio="Donny van der Waal, 34 jaar, Docent Economie"]Via de Horizon-app kan je heel makkelijk overal tv kijken, opnemen en nog veel meer. Het laden via Wifi gaat snel. Je bent sneller verbonden dan via de box zelf. Het beeld is zuiver en mooi beeld en ik heb nog geen hapering gezien.[/balloon]

De 1e week heb ik heel veel rond gekeken binnen de box. Deze week ga ik jullie meenemen in de apps en alle extra diensten.

Mijn kinderen zijn niet meer af te slaan van de box. Sinds ze de YouTube-app hebben gevonden, willen ze niets anders dan Cars kijken. Wel jammer is het dat ik mijn eigen YouTube account niet kan inzien althans, ik heb het niet kunnen vinden. Dan kan ik namelijk mijn afspeellijsten gewoon lekker afspelen.

 

© PXimport

Ook zijn de vele apps geen 'troep'. Het zijn allemaal apps met veel mogelijkheden zoals een mooie open haard. Heerlijk. Geen dvd of open haard meer nodig. Zo kun je nog veel meer zien zoals nieuws en vermaak. Je kunt zelfs spelletjes spelen terwijl je tv aan het kijken bent. Je hebt gewoon je telefoon en tv in 1. De eerste keer inloggen bij Facebook bijvoorbeeld is veilig. Daarna is je account beveiligd met een pincode. Dus niet iedereen kan zomaar je Facebook gebruiken via je tv.

 

© PXimport

Via de Horizon-app kan je heel makkelijk overal tv kijken, opnemen en nog veel meer. Het laden via Wifi gaat snel. Je bent sneller verbonden dan via de box zelf. Het beeld is zuiver en mooi beeld en ik heb nog geen hapering gezien.

Makkelijk opnemen

Ook het opnemen via die app is super handig. Ben je niet thuis en wil je een film opnemen? Geen probleem, via de app neemt hij thuis op. Helaas moet je dan je box op hoog energieverbruik hebben staan. Anders heeft hij niet de hele tijd verbinding en update hij jou opnameopdracht pas veel later dan dat het programma begint.

Minpuntje

Het begint me nu ook te storen dat als ik de box aanzet het een behoorlijke tijd duurt voordat je beeld hebt. Na zo’n 12 seconden welkomstbeeld zegt mijn tv geen verbinding meer te hebben. Na 55 seconden krijg ik eindelijk even geduld aub maar na pas 64 seconden krijg ik een tv zender in beeld en kan ik gaan kijken. Dus even snel de tv aan is er niet bij.

[rating grade="8" total="10" align="right"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/q/w/qw3z5wgbeddfm13r.jpg" bio="Monique Weber, 44 jaar, Secretaris bij Leefbaar Lelystad en forumbeheerster" align="right"]Youtube is leuk (ook klein) maar als je 'playlist' kiest draait hij lekker door. De nieuws- en weer-apps zijn prima.[/balloon]

TV kijken via laptop, mobiel en iPad dat zal ik in werkelijkheid zelden doen. Ik heb niet voor niets een mooie tv daarvoor en ik vind de schermpjes dan wel klein. Wel is het makkelijk te installeren en zo te gebruiken. Met de iPad Mini ben ik even de tuin in geweest, voor en achter het huis, en dan werkt het ook gewoon goed. Maar ben nou eenmaal geen type om in de tuin tv te kijken. Ik ga daar zitten voor zon en rust.

TV-apps

TV apps zijn leuk maar ondanks mijn grote scherm kan ik Facebook echt niet lezen en de letters groter maken is geen optie. Youtube is leuk (ook klein) maar als je 'playlist' kiest draait hij lekker door. De nieuws- en weer-apps zijn prima. Ook wel klein maar koppensnellen is zo gedaan. Op de lange termijn zal ik de apps zelf niet gebruiken, daarvoor heb ik een pc of tablet.

Snelle router

Je krijgt er een snelle internetverbinding bij. 200 Mbit/s is perfect om de apps en mobiele tv te gebruiken. De snelheid is ok. Jammer genoeg kan de interne router van Horizonbox niet het maximale eruit halen ook niet de losse router in de meterkast van UPC. Gelukkig zijn er snelle routers te koop. Voor het internet en netwerk maak ik gebruik van draadloos netwerk Wi-Fi. De Horizon box zelf is dan traag en haalt niet mijn hele huis en/of tuin. Dus een goede router er tussen met hoge kwaliteit en capaciteit doet wonderen. Ik gebruik daarom de Netgear Nighthawk X4 AC2350.

 

© PXimport

Die werkt supergoed en snel, daardoor kan ik nu overal in huis gebruik maken van snel internet. Het oppervlakte van het huis is groot, ik woon in gelijkvloerse patio-bungalow. Om het maximale er echt uit te halen hebben we een Linksys WUMC710 achter de Horizonbox en die koppelt de Horizonbox en andere apparatuur zoals tv, radio en spelcomputers aan ons netwerk. De Linksys WUMC710 is een wireless bridge met 4 Gigabit-netwerkaansluitingen, al noemt Linksys het een Universal Multimedia Connector.

 

© PXimport

Deze bridge werkt met het hagelnieuwe Wireless AC ook wel 802.11ac genoemd. Deze wifi-standaard maakt razendsnelle draadloze verbindingen mogelijk op de 5 GHz-band. De Linksys WUMC710 werkt alleen op de 5 GHz-band en heeft een maximale snelheid van maar liefst 1300 Mpbs. Hier halen we in de praktijk 900 Mpbs.

[rating grade="8" total="10" align="left"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/s/j/sj209n8rssvd8ra7.jpg" bio="Rob Ouwerkerk, 59 jaar, Manager Engineering & Maintenance KLM"]De Android-app werkt prima. Ook de virtuele afstandsbediening doet het verbazend goed.[/balloon]

Voor de Horizonbox zijn er apps voor Android, iOS en voor de PC.

Via upc.nl zijn de apps eenvoudig te downloaden. Op de pc moet dan wel eerst Silverlight geïnstalleerd worden maar dat gaat erg eenvoudig. Daarna kun je online tv kijken op horizontv.nl. Om de apps te kunnen downloaden heb je trouwens wel een Horizon account nodig. Eerst even aanmaken op upc.nl dus.

 

© PXimport

TV programma’s kijken, MyPrime etc het kan allemaal. Ik heb wel gemerkt dat het beeld niet altijd vloeiend loopt. Kan door mijn nog altijd te trage internetverbinding komen (max 63 Mbps op wifi als piek maar meestal rond de 30) maar dat wordt pas opgelost als de monteur langs is geweest. Eind volgende week dus pas helaas.

Inmiddels valt het Horizon wifi 2.4 netwerk steeds weg….(yep, monteur, volgende week, …)

Film1 kijken online is mij nog niet gelukt. Film1 staat gewoon niet in het zenderoverzicht. Sport1 etc. wel. Vreemd hoor, morgen maar weer eens de upc helpdesk bellen en anders wachten op… de monteur! Hij gaat het druk krijgen.

De Android-app werkt prima. Ook de virtuele afstandsbediening doet het verbazend goed. Maar ook hier weer geen Film1 te bekennen. Net als op iOS, daar werkt het ook goed. En nee, geen Film1…

[rating grade="8" total="10" align="right"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/x/z/xz2uayx6usaqnxt1.jpg" bio="Johan Meeuwissen, 60 jaar, Treinmachinist" align="right"]Al met al moet ik zeggen dat ik met de tv-apps en de verbinding met tablet en smartphone zeer tevreden ben.

[/balloon]

In deze tweede week heb ik de tv apps gebruikt en op meerdere manieren naar de tv gekeken via tablet en smartphone.

 

© PXimport

De tv app. Ik stond er van te kijken hoe gebruiksvriendelijk alles is en hoe mooi het beeld is. Ik kan op meerdere manieren tv kijken. Via laptop of pc, via mijn tablet en ook nog via mijn smartphone. De internetverbinding met tablet en smartphone werkt goed. De beeldkwaliteit van de tv-beelden zijn oké en goed te bekijken via tablet en smartphone.

 

© PXimport

Al met al moet ik zeggen dat ik met de tv apps en de verbinding met tablet en smartphone zeer tevreden ben.

[rating grade="7" total="10" align="left"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/r/a/racumwpqkod2adpp.jpg" bio="Bert Klaver, 55, Projectdirecteur bij CMI Holding."]Ik hoop voor UPC dat alle monteurs zo zijn als degene die bij ons langskwam. Monteur Baggy is niet alleen supervriendelijk en klantgericht, maar ook zeer deskundig.[/balloon]

Na ontvangst van de UPC Horizon in de eerste week, kreeg ik deze bij mij thuis niet aan de praat. Wat ik ook probeerde, aan- en uitschakelen, 30 minuten wachten, het lukte niet. Foutcode 1030 bleef steevast op het scherm verschijnen. De installatiemonteur moest er aan te pas komen en was in de loop van week twee beschikbaar. UPC bood me daarvoor twee tijdblokken op verschillende dagen. Woensdagmiddag tussen 12.00 en 18.00 uur paste mij het beste. Helaas was het niet mogelijk om een preciezer tijdstip te prikken. Wel zou ik een half uur voordat de monteur zou verschijnen een SMS krijgen. Dat werkte goed: net voordat de monteur aanbelde, was ik thuis om hem op te vangen (gelukkig woon en werk ik in dezelfde plaats).

 

© PXimport

Ik hoop voor UPC dat alle monteurs zo zijn als degene die bij ons langskwam. Monteur Baggy is niet alleen supervriendelijk en klantgericht, maar ook zeer deskundig. Hij checkte allereerst de aansluitingen in de woonkamer en zag al meteen dat de einddoos ongeschikt is voor twee richtingenverkeer. Dat is nodig om de interactieve box te laten werken. In de meterkast ontdekte hij dat dit hetzelfde het geval is met de verdeelversterker die meerdere kamers van CAI signaal voorziet; het retoursignaal komt er niet doorheen.

In de meterkast monteerde hij een splitter en in de woonkamer kreeg ik een nieuwe einddoos. Na controle van alle kabels, kreeg ik bovendien nieuwe (keurig op lengte gemaakte) nieuwe verbindingskabels, waarna de Horizon functioneerde. Monteur Baggy deed nog een laatste signaalmeting, stelde de afstandbediening van de Horizon box in op mijn merk TV ontvanger en constateerde dat alle TV kanalen en het internet goed functioneren.

 

© PXimport

Na anderhalve week kon ik aan de slag. Ik heb de Horizon via de bijgeleverde HDMI kabel aangesloten aan de AV-surround-set, waarop de TV ontvanger is gekoppeld. Ik kan kiezen om het geluid uit m’n TV te laten komen, of te beluisteren via kwalitatief betere weergave via de luidsprekerboxen die aangesloten zijn op de AV-set.

Lip-sync

Wat me allereerst opviel is dat het beeld en geluid net niet lip-sync zijn. Dat probleem wordt groter als er ‘ON DEMAND’ (TV Gemist) gekeken wordt en is dan zelfs erg hinderlijk te noemen. Ik heb nog nergens een instelling kunnen vinden om die a-synchroniteit te kunnen opheffen. Overigens: als ik hetzelfde programma (bijvoorbeeld het NOS Journaal) terugkijk via de voorgeïnstalleerde NOS App valt de vertraging in het geluid wel weer mee, maar is nog steeds aanwezig.

Apps

Voor mij hoeven overigens al die Apps (zoals NU.nl, TV Buzz, Telegraaf, etc.) niet. In tegenstelling tot een smartphone is de afstand tussen het toetsenbord te groot. Iedere keer opkijken of de ingetikte letters ook daadwerkelijk zijn overgekomen werkt in de praktijk gewoonweg niet lekker. De vormgeving van sites waar de Apps aan gekoppeld zijn bepalen ook of je er op de tv aan hebt. De app van de Telegraaf bijvoorbeeld begint helemaal links meteen met tekst, die op het scherm buiten beeld valt.

 

© PXimport

Ook een koppeling maken met mijn Picasa (Google) account verliep problematisch. De Horizon genereert een code op het TV scherm die op https://google.com/device moet worden ingegeven. De gebruikerscode werd in eerste instantie niet herkend, maar de aanhouder wint. Na diverse pogingen (op verschillende tijdstippen) werden mijn Picasa foto-albums zichtbaar. Nee, geef mij maar de Apps op m’n smartphone of tablet. Ik zal ze op de Horizonbox niet gebruiken.

Wel handig vind ik de Video-apps zoals die van Youtube. Echter hier ontbreekt helaas de mogelijkheid om een login account / profiel te koppelen, zodat afspeellijsten die via de PC of tablet zijn gemaakt niet op te roepen zijn in de Horizon.

Mobiel gebruik

Op m’n iPhone installeerde ik de Horizon App en koppelde die aan mijn UPC account. Daarmee heb ik alle zenders die ik thuis op de Horizon box heb, ook overal beschikbaar op m’n mobiel, …. maar dan wel alleen als ik over WiFi beschik. Via Telfort 3G (dat geschikt is om over te kunnen streamen) lukt het niet om verbinding te krijgen met de UPC servers.

 

© PXimport

Met ingeschakelde WiFi gaat het overigens prima. Een hele snelle verbinding is dan ook niet nodig. Met ca. 5 Mb internet download (over ADSL) gaat het nog steeds helemaal goed. Opvallend is nog dat kanalen die ik thuis op de Horizon box wel heb, niet allemaal beschikbaar zijn op m’n mobiel. In “TV GEMIST” het Jeugdjournaal / Journaal terugkijken zat er niet in, terwijl dit op de Horizon box thuis prima werkt. Er lijkt iets aan de hand te zijn met het vrijgeven van rechten naar mobiel.

Al met al: de Horizon box werkt, we hebben veel tv-kanalen en behoorlijk wat in HD, maar m’n enthousiasme moet nog groeien.

[rating grade="5" total="10" align="left"]

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten