Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Testpanel: UPC Horizon TV - de vierde week

Door: Partner Redactie | 13 oktober 2014 14:28

None
Partnerbijdrage

Vijf testers van ons TechPanel gaan gedurende vijf weken aan de slag met het complete UPC Horizon-pakket. Deze week: video on demand.

[testpanelheader title="Week 4: video on demand" img="http://static.computertotaal.nl/uploads/7/s/7s00knyryg0ns0tx.jpg"]Deze week vertellen de testers hun ervaringen met de verschillende video on demand-diensten die het UPC Horizon-pakket biedt. Wat vinden ze van het aanbod, van de navigatie in de menu’s, hoe snel kunnen ze starten met film kijken en wat is de beeldkwaliteit?[/testpanelheader]

[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/r/d/rd7macyj635796u6.jpg" bio="Donny van der Waal, 34 jaar, Docent Economie"]Prachtig beeld en super geluid op mijn surroundset en dat maakt de lange duur van het zoeken wel een beetje goed.[/balloon]

Deze week de test van het on demand kijken. Leuk, geen standaard films, series en andere dingen maar een keuze uit het grote repertoire van My Prime en Video on Demand.

Veel mogelijkheden

Kom je in het on demand menu zie je zoveel mogelijkheden. Waar moet ik kijken? Series? Films? My prime? Kids? Zoveel keuze..

Ik ben niet van plan om alle menu’s door te lopen dus ik schiet gelijk naar de zoekoptie om gericht te zoeken.

Geen titel intikken

Onder alleen de A al 100 trefwoorden gevonden. Hoeveel zit er wel niet in? Dit beloofd wat. Dan maar een titel van een film intikken. Helaas heb je deze optie niet. Heel vervelend want een film heeft al snel meer dan 1 woord. Met gericht zoeken kom ik er dus niet. Spaties pakt hij dus niet dus dan maar het sleutelwoord van de titel intikken.

Dan heb je nog een lijst van 30 zoekresultaten. Na door de lijst te bladeren kom ik er achter dat mijn keuze er niet is. En dat bladeren door de lijst ging ook niet al te snel. Hij moest vaak nadenken. En ik heb geen zin om dat bij elke film te doen die ik leuk vind om er achter te komen dat die niet in het aanbod zit. Jammer van de zoekfunctie.

Bladeren

Dan maar door de menu’s bladeren wat veel keuze is. Menu in, menu uit. Ander menu in, weer naar een ander menu. Wat een gedoe om een film te kijken. Gelukkig hebben ze genres, dus toch nog een klein beetje een zoekfunctie.

Gevonden

Na enige tijd toch nog wat gevonden. En start. De film is zeer snel geladen en start in enkele seconden. Net alsof je van zender veranderd. En het beeld is gewoonweg HD. Dat kan dan weer wel snel. Prachtig beeld en super geluid op mijn surroundset en dat maakt de lange duur van het zoeken wel een beetje goed.

[rating grade="8" total="10" align="right"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/q/w/qw3z5wgbeddfm13r.jpg" bio="Monique Weber, 44 jaar, Secretaris bij Leefbaar Lelystad en forumbeheerster" align="right"]Ondanks de kritiek maak ik vrij veel gebruik van VOD omdat er op tv zeker in de zomer veel te veel herhaald wordt en weinig leuks is te zien.[/balloon]

Het aanbod van Myprime is aardig met veel oudere films en series. Je kunt hier alles kosteloos zien. Zelf hou ik meer van science fiction. VOD is prima goede kwaliteit alleen wel jammer dat je hier ook meer betaald voor de HD-films. Ik vind de prijs redelijk vergeleken met de bioscoop. Ik mis bij heel veel films een trailer, dat zou het kiezen makkelijker maken.

Zoekpuzzel

Het bedienen vind ik echt een zoekpuzzel. De betaalde zenders als HBO en Film1 en de gewone Syfy en 13street hebben een menuknop 'tv gemist' die zou moeten linken naar het VOD-deel. Helaas doet die knop niets. Als je gaat zoeken naar de zenders staan ze op een voor mij onlogische plek. Het valt me op dat je bijvoorbeeld bij tv series het overal anders terug vindt. Bij voorbeeld HBO kies je de serie, opent dat menu en krijgt vervolgens alle beschikbare seizoenen. Op ik het gewenste seizoen dan zie ik alle afleveringen. Dit vind ik erg logisch en dat mis ik bij Myprime waar alles los staat en je dus aan een grote puzzel begint voordat je kunt gaan kijken.

Zoekfunctie

De zoekfunctie vind ik helemaal lastig als je dan bijvoorbeeld de speelfilm Lucy zoekt. Je krijgt van alles en dat blijken allemaal losse afleveringen van een serie te zijn. Waarom dan niet onder zoeken de serie gewoon één keer vermelden als je die zoekt weet je dat het meerdere afleveringen zijn. Daarnaast geeft de zoekfunctie ook resultaten van de betaalzenders ondanks dat je geen abonnement hebt, dat vind ik niet prettig.

Soms traag

Als je veel doet in VOD loopt de box soms vanzelf vast of gaat meldingen geven, dit is minder leuk. Als je veel films opent om de info te lezen wordt de box ook trager. Op zich als de film wordt opgehaald gaat het snel en netjes en heeft die een goede kwaliteit.

Meer eenheid

Ik denk dat UPC meer eenheid dient te creëren in het VOD systeem. En hopelijk een logisch systeem. Echter merk ik dat er op meer plekken dezelfde zaken een andere resultaat hebben. Bijvoorbeeld: neem een serie op en als je de afleveringen wilt wissen kan alles in een keer worden verwijderd. Maar als je datzelfde doet als je wilt stoppen met alle afleveringen op te nemen, dan wist hij echt alles en heb je helemaal geen opnames meer. Dit zijn zaken die veel ergernis oproepen als je het gebeurt, zeker omdat ik dan weer tijd bezig ben alles te programmeren, omdat de gids niet altijd goed werkt.

Veel gebruik

Ondanks de kritiek maak ik vrij veel gebruik van VOD omdat er op tv zeker in de zomer veel te veel herhaald wordt en weinig leuks is te zien.

[rating grade="7" total="10" align="left"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/s/j/sj209n8rssvd8ra7.jpg" bio="Rob Ouwerkerk, 59 jaar, Manager Engineering & Maintenance KLM"]Dan merk je dat je gewoon verwend bent met je HD-zenders en “gewoon beeld” niet meer genoeg is.[/balloon]

In dit pakket is het aanbod zeer groot. Uitgebreide Programma Gemist, MyPrime, Huurfilms, alles is er. Ook is er een (heel handig!) sectie Horizon “help” instructiefilmpjes te vinden onder de On Demand sectie. Heel goed!

Beeldkwaliteit

Het beeld is over het algemeen redelijk tot goed. Het lijkt er alleen op dat er geen HD-opnames zijn van de programma’s in Programma Gemist. Dat is wel jammer als je een uitgebreid HD-pakket hebt in je abonnement. Dan merk je dat je gewoon verwend bent met je HD-zenders en “gewoon beeld” niet meer genoeg is.

Navigatie

Op de afstandsbediening zit een On Demand knop, net zoals bij de oude mediabox. Daarmee kom je direct in de On Demand sectie terecht. Eenmaal daar gekomen vind je alles heel prettig al per onderwerp verdeeld. Programma’s Gemist, Films&Series, Documentaires, Kids etc. Toch betekent die uitgebreide onderverdeling helaas ook dat er weer veel “klikken” nodig zijn om bij een bepaalde keuze te komen.

[rating grade="7" total="10" align="right"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/x/z/xz2uayx6usaqnxt1.jpg" bio="Johan Meeuwissen, 60 jaar, Treinmachinist" align="right"]Al met al duurt veel te lang voor dat je uiteindelijk een film kan bekijken. Beeldkwaliteit is overigens goed.[/balloon]

Alweer de vierde week,de tijd vliegt. Dit keer heb ik video on demand onder de loep genomen. Ik vond het aanbod van My Prime oké. Alleen is de navigatie voor mij op z'n Amsterdams gezegd een puinhoop. Het is een wirwar van keuzes en de zoekfunctie is niet gebruiksvriendelijk. Daarbij komt dat je niet goed van tevoren kunt zien wat de kosten zijn. Al met al duurt veel te lang voor dat je uiteindelijk een film kan bekijken. Beeldkwaliteit is overigens goed.

Ook bij Programma Gemist is het lastig zoeken. Ik vond het niet duidelijk om de juiste zender te vinden. Ook hier is de beeldkwaliteit oké.

[rating grade="5" total="10" align="left"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/r/a/racumwpqkod2adpp.jpg" bio="Bert Klaver, 55, Projectdirecteur bij CMI Holding."]De oplossing is het verder verbeteren van de techniek in het platform om daarmee tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klant die steeds hogere eisen stelt (en gewend is) aan vlekkeloos werkende technologie.[/balloon]

Vorige week sloot ik af met de mededeling dat de ‘internetkraan’ van de UPC Horizon box nog niet helemaal open leek te staan. Van de gecontracteerde 200 MB/s download kwam er maximaal 50 MB door. De Klantenservice van UPC gebeld, die in eerste instantie aangaf dat er ook niet meer dan 50 MB/s abonnement was afgesloten. Desgevraagde controle op de abonnementsgegevens van ‘MIJN UPC’ wees toch anders uit: er moet wel degelijk 200 MB/s worden geleverd.

Veel wifi

Het probleem kan volgens UPC Klantenservice worden veroorzaakt “doordat er in de buurt veel WiFi signalen in de lucht zijn, waardoor de gecontracteerde internetsnelheid draadloos niet wordt gehaald”. Bekabeld zou het geen probleem mogen zijn. “Een oplossing is dan om van WiFi kanaal te wisselen”. Dat kan de klantenservice op afstand doen, maar kan ik ook zelf wijzigen (door in te loggen op IP adres 192.168.192.1).

Als test-gebruiker wil ik dat natuurlijk zelf doen, mede om vast te stellen hoe gemakkelijk of moeilijk dat gaat. Met een mooi hulpprogramma (inSSIDer) zocht ik eerst uit of de WiFi van de Horizon nou wel zoveel concurrentie in de ether had. Dat blijkt echter niet het geval te zijn. Mijn UPC Horizon gebruikt WiFI kanaal 1 en heeft daar geen concurrentie. De verbinding zou dus feilloos moeten werken. Toch maar eens kijken of het wijzigen van het WiFi-kanaal verbeteringen geeft.

Inloggen in de Horizon gaat eenvoudig (zeg maar té eenvoudig): naam en wachtwoord zijn beide ‘admin’ en hup, je zit in de Horizon.

De doorsnee consument zal zich niet (willen) verdiepen in de technische details van de Horizon en laat (zo neem ik aan) de login- password gegevens doorgaans ongewijzigd. Voor kwaadwillenden is echter het hacken van de Horizon van de buren een fluitje van een cent. Dat zou toch beter beveiligd moeten zijn.

Draadloos versus bedraad

Ik heb alle kanalen opnieuw afgetast, maar kreeg de internetsnelheid niet verder omhoog. Het tegenovergestelde was eerder het geval: niet meer dan 20 MB/s down- en uploadsnelheid op een abonnement van 200 MB/s. Kanaal 1 levert de beste performance. Toen ook nog maar even een testje gedaan met de bekabelde aansluiting. Dat leverde wel een verbetering op; het begon wat traag maar werd al snel veel beter: ca. 160 MB/s downloadsnelheid en 20 MB/s uploadsnelheid.

Content moeizaam vindbaar

Afhankelijk van het afgesloten abonnement is er de beschikking over veel of heel veel kanalen. Met zoveel content is het erg belangrijk om over een interface te beschikken die gemakkelijk valt te bedienen en het zoeken in die enorme hoeveel content eenvoudig maakt. Dat wordt dan een basisbehoefte en is essentieel voor een optimaal gebruik. Helaas is UPC daar in mijn ogen niet in geslaagd. De menu’s zijn onoverzichtelijk; uit plaatjes boven en onder elkaar en op basis van logo’s moet je het juiste programma of titel vinden

Een algemeen logo van de NOS bijvoorbeeld helpt dan niet in de selectie. M’n huisgenoten en ik zijn het er over eens: dit kan en moet veel beter. Hou het simpel: titels in alfabetische volgorde onder elkaar, met links of rechts een plaatje / logo van het bijbehorende programma. UPC zou een voorbeeld kunnen nemen aan hoe Sanoma dat heeft gerealiseerd met de TV Gids in NU.nl.

Eenvoudig, overzichtelijk gerangschikt naar ‘Nu’, ‘Zenders’, ‘Primetime’ en ‘Films’ en in een kleurtje welk programma / film al loopt. Klikken op het programma levert de informatie van dat programma op.

PLEX

Een andere interface waar UPC een naar zou kunnen kijken die van ‘PLEX’ (een gecentraliseerd home media weergavesysteem met een krachtige centrale server) die de content splitst naar ‘TV’, ‘Movies’ en ‘Afspeellijsten’, en daarbinnen de programma’s op alfabetische volgorde zet. In een paar stappen ben je bij de film of het programma waarnaar je op zoek bent; werkt reuze handig.

Aanbevolen programma's

Bij de ‘aanbevolen populaire programma’s’ kreeg ik slechts één categorie en één titel. Gelukkig hou ik van meer genres en meer titels. Het is mij onduidelijk hoe dit aanbod tot stand komt. Voor mij werkt het in ieder geval (nog) niet.

Ook het filter om snel te zoeken binnen een bepaald genre werkt nog niet naar behoren: in het genre ‘Nieuws’ staat een titel over Charlie Chaplin op.

Video On Demand

Het op verzoek ophalen van een film of serie gaat doorgaans goed en gepaard met een goede beeld- en geluidkwaliteit. Echter, het werkt niet vlekkeloos. Het komt mij té vaak voor dat de techniek hapert of gewoon niet werkt. In het beeld verschijnt dan een foutmelding dat er server-problemen zijn waardoor de film niet kan worden afgespeeld. De verwijzing in beeld dat de bekabeling nog maar eens nagezien moet worden slaat nergens op. Daar zit het probleem niet.

Conclusie

De oplossing is het verder verbeteren van de techniek in het platform om daarmee tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klant die steeds hogere eisen stelt (en gewend is) aan vlekkeloos werkende technologie. Méér is hier niet het antwoord, béter wel.

[rating grade="5" total="10" align="left"]