Testpanel: UPC Horizon TV - de vijfde week

Door: Partner Redactie | 20 oktober 2014 11:10

Partnerbijdrage

Vijf testers van ons TechPanel gaan gedurende vijf weken aan de slag met het complete UPC Horizon-pakket. Deze week: afstandsbediening en algemene conclusie.

[testpanelheader title="Week 5: afstandsbediening en algemene conclusie" img="http://static.computertotaal.nl/uploads/7/s/7s00knyryg0ns0tx.jpg"]Deze week vertellen de testers hun ervaringen met de afstandsbediening van de Horizon Box. Daarnaast geven ze hun algemene ervaringen met de verschillende diensten die het UPC Horizon-pakket biedt. Wat is hun algehele oordeel en waar zijn ze nog tegenaan gelopen wat in de eerdere weken niet aan bod is gekomen?[/testpanelheader]

[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/r/d/rd7macyj635796u6.jpg" bio="Donny van der Waal, 34 jaar, Docent Economie"]Maar o wat een keuze en wat een goed beeld en geluid heb je met die box. Mits je een goede tv heb. Ik kan nog wel een half jaar doorzoeken en kijken. [/balloon]

De laatste week. Wat ben ik nog tegen gekomen?

Ik heb nogal moeite met de afstandsbediening. Ook al heb ik nu 5 weken getest en moet ik ongeveer de kneepjes van de box door hebben ik irriteer me regelmatig. De infrarood ontvanger van mijn tv is kapot en ik regelde altijd mijn volume met de afstandsbediening van mijn oude UPC-box. Bij die nieuwe kan dit niet meer. Ik moet dus ouderwets naar mijn tv lopen om die harde reclames te verzachten. Of als het Nederlands is en mijn kinderen praten er door heen. Niet handig. Dit is natuurlijk wel specifiek voor mijn situatie.

Lekker in de hand

De afstandsbediening zelf ligt wel lekker in de hand. Al heb je hem op zijn kop of wat dan ook, hij reageert altijd. Wel mis ik het knopje voor de radio. De zenders zitten op een speciale plek in de lijst van de tv zenders, ik zou het handiger vinden om deze onder een speciale knop te hebben. Ik zet namelijk niet mijn tv aan voor een radiozender maar alleen mijn surround systeem. Nu moet ik de nummers van mijn zenders onthouden. Bij de oude box had ik gewoon mijn favorieten ingesteld. Het mooie is wel dat je nu wel kan zien op welke radio zender je hem zet zonder de tv aan. Dat was bij de oude box nog wel eens gissen.

Trage box

Het traag reageren van de box zorgt nog wel eens voor een verkeerd menu. Of het verdwijnen van het menu door 2x back te drukken…. Hij reageert niet. Misschien niet goed gedrukt? Nogmaals drukken. Bah, hij was gewoon traag nu ben ik uit mijn menu. Dit vergt aardig wat van mijn geduld dus. Oftewel de traagheid van de box is nog wel een issue.

Veel keuze en goed beeld en geluid

Maar o wat een keuze en wat een goed beeld en geluid heb je met die box. Mits je een goede tv heb. Ik kan nog wel een half jaar doorzoeken en kijken. Met het abonnement wat wij te testen hebben gekeken hoef ik de bank niet meer af. Er is altijd wel wat te zien. Zo een groot aanbod, zoveel keus, zoveel op te nemen…. Het is maar goed dat er een grote harde schijf in zit en je 5 dingen tegelijk kan opnemen.

Storingen

De laatste week heb ik heel veel storing gehad op mijn internet. Wat het probleem ook mocht zijn tv kijken gaat wel maar telefonie en internet werden continu onderbroken. Geen stabiele factor. Ook niet na het veranderen van mijn kanaal om mijn wifi op een rustiger kanaal te zetten. Het was er gewoonweg niet. En dat is jammer omdat je hele huishouden op wifi zit, je mobiel, je pc, tablet, je hele huisnetwerk met meerdere personen.

Conclusie

Nee, over UPC’s aanbod heb ik niets te klagen. Over de apparatuur zoals snelheid van de box, bereik/stabiliteit wifi en enkele bedieningsopties die ontbreken, valt nog wel wat te verbeteren. Als ik deze problemen niet zou hebben gehad had UPC van mij een 9 mogen hebben. Nu kom ik uit op een 6.

[rating grade="6" total="10" align="right"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/q/w/qw3z5wgbeddfm13r.jpg" bio="Monique Weber, 44 jaar, Secretaris bij Leefbaar Lelystad en forumbeheerster" align="right"] quote [/balloon]

De afstandsbediening is niet zwaar en ligt goed in de hand. Hij heeft twee zijdes een voor normale bediening en de andere met complet toetsenbord. Als het wat schemerig is vind ik hem onleesbaar. Er zitten handige snelle toegangsknoppen op voor menu, tv-gids, on demand, maar ik gebruik ze eigenlijk zelden. Ik vond de vorige ook prima en ik maak eigenlijk ook nooit gebruik van de toetsenkant. De Horizon Box reageert wel beter op de nieuwe dan de oude. Daarbij moest je echt heel erg richten.

De apps

Dit zijn leuke toevoegingen die ik zelf maar heel weinig zal gebruiken. Tenslotte heb ik gewoon tv in de slaapkamer. Ze zijn snel en werken handig, duidelijk en overzichtelijk. Wel zou ik UPC aanraden de menu’s vooral in de Horizon Box op alle zenders hetzelfde te maken en niet bij de een op manier A en ander op manier B .

Je mobiel gebruiken als afstandsbediening is grappig maar hij vindt de Horizon Box slecht. Het is leuk om eens te doen maar verder zou ik het ook niet gebruiken. Voor opnemen werkt het leuk maar je moet weer naar je box om te zien of hij het ook werkelijk doet of gaat doen. Kortom leuk om mee te spelen, maar in werkelijkheid zal er weinig gebruik van worden gemaakt hier in huis.

Horizon Box

Een goed systeem waar nog wel wat verbeterpuntjes in het menu en bediening kunnen worden aangebracht. Als je heel veel achter elkaar doet loopt de box vast.

Eindconclusie

In de afgelopen vijf weken is het pakket Power alles in één is goed bevallen. Er is een onderdeel niet getest en dat is de telefoon, deze functioneert prima. In de testperiode heb ik geen storing gehad en alles was beschikbaar wanneer ik dat wilde. Het is een pakket waar een gemiddeld gezin heel veel plezier aan zal beleven. Hoge kwaliteit tv, snel internet en altijd bereikbaar met de telefoon.

[rating grade="8" total="10" align="left"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/s/j/sj209n8rssvd8ra7.jpg" bio="Rob Ouwerkerk, 59 jaar, Manager Engineering & Maintenance KLM"]De app’s zijn makkelijk te downloaden en te installeren. Eenmaal ingelogd (hoeft alleen de eerste keer dat je de app gebruikt) wijst het zich vanzelf. Je hebt een (bijna) volledige bediening van de Horizonbox tot je beschikking en het gaat ook nog voldoende snel.[/balloon]

De afstandbediening is goed van formaat en ligt prima in de hand. Hij is niet te zwaar en heeft aan de ene kant de conventionele toetsen voor volume (van de TV), zappen, tvgids, stop/vooruit-achteruit etc. en een tv-sneltoets om direct terug te keren naar tv kijken vanuit elk submenu. Heel handig! Ook is er zelfs een toets om op je tv te schakelen tussen diverse inputbronnen. Aan de andere kant zit een uitgebreid toetsenbord met enkele shortcuts, functietoetsen etc.

Afstandbediening via de app

De app’s zijn makkelijk te downloaden en te installeren. Eenmaal ingelogd (hoeft alleen de eerste keer dat je de app gebruikt) wijst het zich vanzelf. Je hebt een (bijna) volledige bediening van de Horizonbox tot je beschikking en het gaat ook nog voldoende snel. Opnemen, afspelen, wissen etc. het kan allemaal. Dit geldt voor alle apps die ik gebruikt heb, zowel iOS als Android.

TV kijken via de app

Met de app kun je naar vrijwel alle programma’s kijken waar je op geabonneerd bent. Alleen Film1 niet, ook klantenservice en zelfs de monteur wisten niet hoe dit zat. Bijzonder. Film1 staat op de lijst maar kijken lukt niet.

Weekscore

Afstandbediening: 9

Afstandbediening via app: 9

Programma kijken via app: 7

Algemene conclusie

UPC heeft met zijn Horizon Pakket zo op het eerste gezicht een prima aanbieding. Het zenderpakket is meer dan voldoende, de internetsnelheid is ook meer dan voldoende, het pakket is 'modern' met goede apps, inclusief telefonie enz.

Ook de mogelijkheden van de Horizonbox zijn groot, simultaan meerdere programma’s tegelijk opnemen, je eigen bestanden op je netwerk beheren, WiFi op 2,4 én 5 Ghz, op afstand tv kijken, WiFi spots door het hele land, afstandsbediening via eigen app op je mobiel, tab of pc. Alleen: werkte het echter maar allemaal zoals beloofd is.

Film 1 niet te gebruiken via de apps. De klantenservice kwam er niet uit en de monteur ook niet. De internetsnelheid kwam ook na hulp van klantenservice, monteur en Special Care team niet boven de 120 Mbps bedraad. In 5 weken heb ik intensief contact met UPC gehad maar blijkbaar is 5 weken te kort om te leveren wat er beloofd wordt. Horizon lijkt met al zijn mogelijkheden te ingewikkeld te zijn geworden voor de ondersteunde UPC-afdelingen om de klant met zijn vragen en problemen adequaat te kunnen helpen.

Heel jammer voor het product Horizon want dit heeft zeker potentie boven de normale mediabox van UPC en biedt de klant (als alles goed werkt!) een goed ontwikkeld product dat helemaal van deze tijd is. Nu geef ik een overall score van 5. Anders was het een 9 geweest.

[rating grade="5" total="10" align="right"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/x/z/xz2uayx6usaqnxt1.jpg" bio="Johan Meeuwissen, 60 jaar, Treinmachinist" align="right"] De afstandsbediening van de Horizonbox is een fijn apparaat om mee te werken. Hij ligt makkelijk in de hand en is lekker licht. De knoppen zijn makkelijk te bedienen en logisch ingedeeld.[/balloon]

De afstandsbediening van de Horizonbox is een fijn apparaat om mee te werken. Hij ligt makkelijk in de hand en is lekker licht. De knoppen zijn makkelijk te bedienen en logisch ingedeeld. De apps vond ik niet zo bijzonder. Maar dat komt ook omdat ik niet zoveel met apps heb. Als je ze echt nodig hebt zijn ze wel handig. Maar ze vervangen voor mij niet de fysieke afstandsbediening.

Conclusie

Dit Horizon-pakket is voor mij geweldig met al zijn functies. Maar als ik dit abonnement zelf zou moeten betalen, dan neem ik hem niet. Dat is mij veel te duur. Als hij in de toekomst goedkoper, met minder geavanceerde mogelijkheden, dan neem ik hem zeker!

Als totaalcijfer geef ik een dikke 8.

[rating grade="8" total="10" align="left"]


[balloon img="http://static.computertotaal.nl/uploads/r/a/racumwpqkod2adpp.jpg" bio="Bert Klaver, 55, Projectdirecteur bij CMI Holding."]Al met al doet de Horizon box waarvoor deze bedoelt is: in hoge kwaliteit TV kijken, opnemen, weergeven, en On Demand een filmpje kijken.[/balloon]

Met de Horizon box wordt een compacte afstandbediening meegeleverd. Aan de ene kant is er een alfa-nummeriek toetsenbord; aan de andere kant de belangrijkste toetsen voor de bediening / navigatie door de Horizon box, die bij ons het meest gebruikt wordt.

Het toetsenbord voor het ingeven van teksten werkt gewoon niet lekker. De fysieke toetsjes tikken werken bovendien erg traag. Dat een klein (virtueel) toetsenbord wél goed kan functioneren is bij smartphone’s allang bewezen. Met een knipoog naar moderne telefoons, pleit ik dan ook voor zo’n volgende generatie afstandbediening / toetsenbord bij de Horizon.

Sneltoetsen

De meegeleverde afstandbediening heeft handige snel-toetsen, waarmee je direct naar de TV Gids, On Demand, de Digitale Video Recoder e.d. kunt. Het werkt snel en is handig.

Er is ook een sneltoets beschikbaar om Programma Informatie op te vragen. Doe dat niet vrij snel nadat de Horizon box vanuit standby is ingeschakeld, want de Horizon komt dan in een ‘freeze’ stand. Het beeld schakelt naar halve helderheid en wil blijkbaar informatie in het display zetten, maar dat gebeurt niet.

Het lijkt erop dat de Horizon uit het netwerk informatie wil ophalen die nog niet beschikbaar is, of eerst volledig geladen moet worden. Terugschakelen naar de oorspronkelijke modus en/of naar een ander kanaal of het menu schakelen lukt ook niet. Nadat er meermalen en langdurig op de aan/uit toets is gedrukt schakelt de Horizon na geruime tijd uit. Nadat deze weer is opgestart begon (bij herhaling van de toetsvolgorde) het gedoe opnieuw. Pas nadat de Horizon een paar uur had aangestaan, kon programma informatie via de sneltoets worden opgevraagd zonder in ‘freeze’ stand terecht te komen.

Hetzelfde euvel werd overigens bij het opvragen van Programma Informatie bij ‘On Demand’ content vastgesteld. Het beeld schakelt ook hier naar halve helderheid en is niet terug te krijgen naar de normale stand. Het display op de Horizon blijft op ‘On Demand’.

Nu lukt het helemaal niet meer om de Horizon weer nieuw leven in te blazen met de knoppen op de afstandbediening. Helemaal uit en weer inschakelen loste uiteindelijk het probleem op.

iPhone en iPad als afstandbediening

Een waardevolle toevoeging is dat iPhone en iPad als afstandbediening kunnen dienen van de Horizon box. Een voorwaarde is wel dat de iPhone / iPad in hetzelfde (WiFi) netwerk gekoppeld zijn als de Horizon. Het activeren van de iPhone en iPad gaat eenvoudig met het aanraken van de virtuele toets daarvoor. Dit ging goed met de iPad, maar is helaas niet gelukt met de iPhone. Op de iPad levert het veel grotere scherm een gemakkelijk toegankelijke en prettig te bedienen afstandbediening op. Goed overzicht en grotere toetsen.

Met een virtuele schakelaar kan de bediening op de iPad worden omgeschakeld naar de stand ‘TV Kijken’, waarna er een mooi overzicht komt met alle TV zenders en de programmatitels die op dat moment op die kanalen worden uitgezonden.

Een lichte aanraking op één van de kanalen doet de Horizon meteen omschakelen naar dat kanaal. Het is een erg goede functie, en zo moet het zijn: intuïtief bedienbaar en doeltreffend.

Als UPC op deze manier doorborduurt op de rest van de menu’s dan zal de aantrekkelijkheid van de Horizon box alleen maar toenemen.

Opnieuw betalen voor betaalde content?

Als we de reacties van vorige week zo op een rij zetten zijn de testgebruikers het er wel over eens dat de interface voor het zoeken / kiezen van de content flinke verbetering behoeft. De menu’s zijn onoverzichtelijk en maken het zoeken van programma’s of films er niet gemakkelijk op.

De UPC abonnee moet ook nog flink opletten wáár hij zijn content zoekt. Een film waarvan we wisten dat die binnen één van de abonnementen (zonder extra betaling) opgevraagd kon worden, konden we maar moeizaam terugvinden. Toen die eenmaal wel gevonden was, bleek dat er extra voor betaald moest worden. Hadden we het nou verkeerd gezien? Nog even verder speuren in andere menu’s leverde op dat we het toch bij het rechte eind hadden. In het ‘MyPrime’- abonnement was de door ons gewenste film gewoon zónder additionele kosten beschikbaar (zie foto’s).

UPC zou dit niet moeten willen voor haar klanten. Het pleit er andermaal voor dat UPC alle beschikbare titels keurig vanuit één database aan de gebruiker toont, ongeacht welk abonnement er achter zit.

Eindconclusie

De Horizonbox van UPC levert goede beeldkwaliteit met behoorlijk wat kanalen in HD, alhoewel niet alle content ook in HD is gemaakt. Het plaatje ziet er strak uit en werkt praktisch altijd zonder enige hapering. Alleen bij Video On Demand komt het voor dat de film soms even hapert.

De interface / menu’s moeten echt worden verbeterd. Het is nu een zoekplaatje en onlogisch in elkaar gezet. De consument haalt hierdoor niet alles uit de abonnementen wat er inzit; voor UPC zou het commercieel ook aantrekkelijker moeten zijn om dit snel te verbeteren. Met betere menu’s en zoekstructuren kan de consument ook gemakkelijker verleid te worden om content af te nemen waarop hij niet is geabonneeerd.

Bekabeld internet haalt een behoorlijke snelheid, maar niet waarop geabonneerd is. De WiFi internetkraan haalt in het beste geval niet meer dan ¼ van de gecontracteerde snelheid.

Alle aansluitingen in de mediabox vergt dat ook alle overige huis-aansluitingen in de woonkamer uitkomen, en dat is meestal niet het geval. Om het echt netjes te maken moeten er dan nog wat kabels getrokken worden of andere oplossingen worden gezocht.

Al met al doet de Horizon box waarvoor deze bedoelt is: in hoge kwaliteit TV kijken, opnemen, weergeven, en On Demand een filmpje kijken.

[rating grade="7" total="10" align="left"]