Inhoudsopgave

1. Inleiding
  2. Review week 2
  3. Week 3

De 3e testweek heb ik gebruikt om de Sirius A als muziekcomputer en midicontroller te testen.

Midicontroller

Ik gebruik diverse muzieksoftware waarbij ik een midi keyboard aan een pc hang of de pc gebruik om een keyboard of soundmodule aan te sturen. Veel keyboards of soundmodules hebben een usb en kunnen direct op de Sirius A worden aangesloten.

Als enthousiast amateur pianist/toetsenist bij een bigband maak ik gebruik van een digitale stagepiano, een midi keyboard en een soundmodule. De software die ik gebruik is o.a. Ableton (hiermee kan ik met een keyboard de pc aansturen om geluiden te produceren), Sibelius (waarmee ik partijen kan inspelen om notenschrift te krijgen) en een midispeler (om midifiles terug te sturen naar een keyboard en het keyboard of soundmodule het muziekstuk te laten spelen.

De Sirius A Pro gekoppeld aan een soundmodule via een midiport

Van keyboard naar Sirius

Voor het gebruik van software zoals Ableton en Sibelius merk ik dat het scherm te klein is om dit te kunnen bedienen. Aangesloten op een monitor werkt het prima. Bij Sibelius maakt dat niet uit, want dit gebruik ik bij uitstek thuis.

Ableton gebruik ik echter live. De Sirius A zou met name fijn zijn bij live gebruik vanwege de geringe afmeting wat het vervoer makkelijk maakt en mogelijk maakt dit direct bij de toetsen onder handbereik te plaatsen. Door het 6 inch scherm en de schermopbouw van Ableton is het voor mij vrijwel niet mogelijk dit te bedienen. Verder is het programma kennelijk dermate zwaar (met name als er meerdere geluiden gegenereerd moeten worden) dat er wat vertraging optreedt bij het gebruik.

Van keyboard naar Sirius

Van Sirius naar keyboard

Als ik uitga van een midi bestand met bv drums, bas, gitaar e.d. en ik wil live meespelen op bv piano, dan is de Sirius een prima partner. Door het formaat verwerft hij zich een plek direct boven mijn toetsen naast de andere bedieningsknoppen, zodat ik de Sirius direct kan bedienen is. Ik moet niet vergeten het scherm zo in te stellen dat hij aan blijft (ook op de batterij), omdat ik anders tijdens het spelen geen handen vrij heb om het scherm van de Sirius weer te activeren.

De Sirius is voor mij in de testperiode naar voren gekomen als bijzonder apparaat met een geheel eigen plek tussen pc’s, tablets, laptops en smartphones. Jammer is dat het scherm wat klein is en de batterij niet lang mee gaat. Bij de wens om op diverse werkplekken een pc voorhanden te hebben en liefst zo klein dat hij in je zak pas, dan is de Sirius een perfect keuze.

Benieuwd naar de andere reviews? Of wil je op de hoogte gehouden worden van Ockel? Bezoek de Ockel-pagina op Computer!Totaal.nl