8 Windows 10-tips die je nog niet kende

Door: Martin Gijzemijter | 21 juni 2018 10:19

How To

Windows 10 is allang geen nieuw besturingssysteem meer en we hebben inmiddels een paar jaar gehad om eraan te wennen. De ervaring leert echter dat de meeste mensen gewoon direct met hun programma’s aan de slag gaan en niet veel tijd besteden aan het verkennen van de handige nieuwe functies. Er zijn dan ook veel handige functies in Windows 10 die lang niet bij iedereen bekend zijn. Tijd om ze te bespreken!

Tip 01: Virtueel bureaublad

Dit is een fantastische optie als je vaak veel dingen tegelijk doet in Windows en moeite hebt om het overzicht te bewaren. In Windows 10 kun je virtuele bureaubladen aanmaken, oftewel: werken alsof je meerdere beeldschermen hebt. Op die manier kun je dus een bureaublad maken voor grafische applicaties, eentje voor communicatie, enzovoort. Je maakt een nieuw bureaublad door linksonder op de knop Taakweergave te klikken (naast het vergrootglas) en vervolgens onderin op Nieuw bureaublad te klikken. Op dit nieuwe bureaublad zul je dezelfde pictogrammen zien als op je standaard bureaublad, maar het lijkt alsof er geen enkel programma geopend is (multitasken met programma’s van een ander bureaublad is niet mogelijk). Dit is een geweldige manier om bepaalde elementen van je workflow gescheiden te houden. Je schakelt snel tussen de bureaubladen door de Windows-toets samen met Ctrl ingedrukt te houden en op de pijl naar links of rechts te drukken. macOS heeft al langer een soortgelijke functie; die activeer je door in het Dock op Mission Control te klikken en vervolgens bovenin op het plusteken te klikken om een nieuw bureaublad aan te maken.

Tip 01 Werken met virtuele bureaubladen maakt georganiseerd werken supermakkelijk.

Tip 02: Actiecentrum

Notificaties in Windows zijn niet nieuw. In het verleden was het echter zo dat als er een melding op het scherm verscheen, en je was om een of andere reden niet snel genoeg om die te lezen, dan verdween die melding voorgoed. Dat heeft Microsoft in Windows 10 gefikst door middel van het Actiecentrum. Het is een subtiel onderdeel van Windows 10, maar zó subtiel dat veel mensen nog nooit de moeite hebben genomen om erop te klikken. Je vindt het Actiecentrum door rechtsonder op de taakbalk op het tekstballonnetje te klikken. In het venster dat verschijnt, zie je vervolgens alle recentelijke notificaties, variërend van e-mailberichten tot apps die onlangs zijn bijgewerkt. Dit Actiecentrum lijkt overigens sterk op het Bedieningspaneel in Apples iOS; je vindt er namelijk ook snelkoppelingen naar handige functies, zoals het in- en uitschakelen van locatieservices, netwerk, stiltetijd enzovoort. Door met je rechtermuisknop op het pictogram van Actiecentrum te klikken, heb je de mogelijkheid om bepaalde notificaties uit te schakelen.

Tip 02 Het actiecentrum is erg waardevol, maar voor velen nog onbekend.
Pin je contactpersonen aan de taakbalk voor snel contact

Tip 03: Contactpersonen pinnen

Dit is een functie die onlangs is toegevoegd in een update van Windows 10, en we vinden hem superhandig. Voorwaarde is echter wel dat je gebruikmaakt van Windows-diensten voor communicatie, zoals Skype of Windows Mail. Rechtsonder in de taakbalk zie je een pictogram Personen. Wanneer je hierop klikt en vervolgens klikt op Aan de slag, kun je apps als Personen, Skype en Windows Mail koppelen (al zullen ze waarschijnlijk al gekoppeld zijn). Je kunt nu contactpersonen zoeken binnen die apps en deze met één muisklik pinnen op je taakbalk. Wanneer je nu op zo’n contactpersoon klikt, kun je vanuit het minivenster dat verschijnt een Skype-gesprek starten of een mailtje versturen. Dit is werkelijk een bliksemsnelle manier om contact op te nemen met mensen die je vaak mailt of spreekt via Skype.

Tip 03 Snel even een mailtje sturen via de taakbalk – geweldig!

Tip 04: Url in de taakbalk

Wanneer je een website wilt bezoeken, moet je daarvoor eerst je browser openen en vervolgens de url intypen. Dat is natuurlijk niet belachelijk veel werk, maar als het aan Microsoft ligt, kan dat nog een stapje efficiënter. Je kunt de taakbalk in Windows namelijk zo instellen dat een deel daarvan gereserveerd wordt voor een adresbalk van Edge (helaas is de voorwaarde dus wel dat je gebruikmaakt van Edge). Dat houdt in dat je snel even iets kunt intypen in die taakbalk, waarna automatisch Edge wordt gestart en de betreffende website wordt geopend (of in geval van een zoekterm een verwijzing naar Bing wordt gegeven). Om deze functie in te schakelen, rechtsklik je op de taakbalk, klik je vervolgens op Werkbalken bovenin het menu dat uitklapt en vervolgens op Adres. De adresbalk wordt nu direct weergegeven in de taakbalk. Om deze te verwijderen, doorloop je dezelfde stappen.

Tip 04 Schakel de adresbalk in de taakbalk in om snel sites te bezoeken.

Tip 05: Grote programma’s opsporen

Op je pc zijn er weinig dingen irritanter dan druk bezig zijn en ineens ontdekken dat je schijfruimte tekortkomt voor de handeling die je wilt uitvoeren. In de meeste gevallen zijn er programma’s en bestanden genoeg die je niet gebruikt en dus kunt weggooien, maar het is soms een behoorlijk karwei om op te zoeken wat nu de meeste ruimte opslokt. In Windows 10 is dat heel eenvoudig te ontdekken. Klik op Start en vervolgens op Instellingen / Systeem / Opslag. Vervolgens klik je op het station waarop je schijfruimte wilt vrijmaken. Je ziet nu bovenin een balk die aangeeft hoeveel ruimte er is gebruikt en hoeveel nog beschikbaar is, met daaronder een lijst die gespecificeerd is op basis van onderdeel. Wanneer je nu bijvoorbeeld op Apps en games klikt, zie je precies welke programma’s de meeste schijfruimte opslokken. Klik bij Sorteren op op Grootte om de grootste programma’s bovenaan te tonen. Wanneer je een programma ziet dat je prima kunt verwijderen om schijfruimte vrij te maken, klik je op de naam van dat programma en vervolgens op Verwijderen. Superhandig, want dat scheelt je dus navigeren naar het onderdeel Programma’s in Configuratiescherm.

Tip 05 Welk programma de meeste ruimte opslokt, is eenvoudig te ontdekken.
Je kunt je vensters eenvoudig in een hoek plaatsen

Tip 06: Snap en kwadranten

Een handige functie in Windows 10 (die we echter ook al kenden van z’n voorganger) is Snap (Vensters vastmaken). Hiermee kun je een programma heel eenvoudig aan de linker- of rechterkant van het beeldscherm vastmaken, wat handig is als je snel twee vensters naast elkaar wilt hebben. In Windows 10 heeft Microsoft deze functie verbeterd door gebruik te maken van kwadranten (oftewel vier schermhoeken). Om deze functie te gebruiken, klik je op het venster dat je aan een hoek wilt vastmaken, druk je de Windows-toets in en vervolgens het pijltje naar links of rechts op het toetsenbord. Het venster wordt dan links of rechts vastgemaakt en bedekt precies de helft van het scherm. Druk je nu (met de Windows-toets nog steeds ingedrukt) ook nog omhoog of omlaag, dan wordt het venster in de boven- of onderhoek vastgemaakt en bedekt het precies 25 procent van het scherm, zodat je in totaal vier vensters kunt weergeven. MacOS heeft overigens een soortgelijke functie; deze activeer je door de groene knop Maximaliseren bovenaan een venster ingedrukt te houden.

Tip 06 Dankzij kwadranten verdeel je vier vensters eenvoudig over het scherm.

Tip 07: Extra menu Start

Wat het menu Start doet, hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen. We kennen dat menu al sinds Windows 95, al is het door de jaren heen aanzienlijk veranderd (en het is zelfs eventjes weggeweest). Wat veel mensen echter niet weten, is dat er stiekem nog een tweede verborgen menu Start is. Hoe je dat menu oproept? Heel eenvoudig: door met je rechtermuisknop op de startknop in Windows te klikken! Je zult direct zien dat het menu een stuk minder grafisch is dan het gewone menu Start. Sterker nog, het heeft eigenlijk meer weg van het menu Start zoals we dat kenden vóór de grote grafische metamorfose. Waarom dit menu zo handig is, is omdat het je razendsnel toegang geeft tot de belangrijkste functies in Windows. Rechtsklik op de startknop en je kunt met één muisklik naar Energiebeheer, Apparaatbeheer, Schijfbeheer en andere onderdelen van het Configuratiescherm. Daarnaast vind je in dit menu een knop die het venster Uitvoeren activeert en kun je dit menu gebruiken om snel het venster Instellingen of de Windows Verkenner te openen. Een fijn extra menu met handige snelkoppelingen dat je bovendien heel wat onnodige muisklikken kan besparen.

Tip 08: Updates een maand uitstellen

We kunnen niet genoeg benadrukken dat updates voor Windows belangrijk zijn. Microsoft brengt een update uit om nieuwe functies te introduceren of problemen te verhelpen, maar ook om beveiligingslekken te dichten. Wanneer Microsoft zo’n update uitbrengt, zijn alle hackers (voor zover ze dat nog niet waren) op de hoogte van de meest recente lekken in Windows. Kortom, als je zo’n update niet draait, ben je dus extra kwetsbaar voor hackers die op zoek gaan naar juist dit soort niet-bijgewerkte computers. Toch kan er een reden zijn dat je een update liever even uitstelt, bijvoorbeeld omdat je niet weet of het goed werkt met software die je nodig hebt. Dan is het goed om te weten dat er een functie is waarmee je de updates meer dan een maand kunt uitstellen. Klik op Start / Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Geavanceerde opties. Onder het kopje Updates onderbreken zie je nu een knop waarmee je de updates 35 dagen lang kunt uitstellen. Dat moet genoeg zijn om eventuele problemen te ondervangen.

0 Reactie(s) op: 8 Windows 10-tips die je nog niet kende

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.