Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Battlefield 1 hands-on - Nieuw leven voor historische shooter

Door: Redactie Gamer.nl | 16 juni 2016 15:36

Games

Jaren geleden werden we doodgegooid met shooters die zich in een ouderwetse oorlogsetting afspeelden, inmiddels voelt het heerlijk verfrissend om eindelijk weer eens terug in de tijd te gaan.

EA staat zelf niet op de E3-beurs, maar nodigde de collega's van Gamer.nl op een nabijgelegen locatie in Los Angeles uit om aan de slag te gaan met de multiplayer van Battlefield 1. In een ruimte met 64 televisies en pc's (al waren de graphics wat bijgesteld om de game in dit vroege stadium zo soepel mogelijk te laten lopen) speelden we een potje Conquest (32 versus 32), waarbij het zoals je gewend bent de bedoeling is om vijf punten, aangegeven door vlaggen, te veroveren van de vijand en vooral ook vast te houden voordat de tijd op is. Lees ook: Total War: Warhammer - Totale overwinning.

Zo'n 100 jaar geleden werd er nog met paarden gestreden.

Hectiek

Hoewel we zo'n honderd jaar terug de tijd in gaan, zijn de hectische, grootschalige gevechten die spelers gewend zijn van Battlefield op geen enkele manier verdwenen. Sterker, we hebben het idee dat de Battlefield-multiplayer nog nooit zo hectisch is geweest. Op vijf verschillende punten op de grote map (Saint-Quentin in Frankrijk, al doe je ook plekken als Arabië en de Italiaanse Alpen aan) wordt de oorlog beslecht te voet, in voertuigen en in de lucht.

De eerste schok: herladen duurt verrekte lang. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kon je nog niet volautomatisch blijven knallen tot iedereen om je heen lekte als een kapotte gieter; het is een seconde of vijf knallen en dan zeker vijf seconden wachten tot je weer door kunt gaan. Je hebt wel (semi)automatische geweren, maar die herladen gewoon een stuk langzamer.

Verder zijn er vlammenwerpers, mosterdgas en een stel nieuwe meleewapens zoals sabels, scheppen en bespijkerde knuppels. Welke wapens je standaard gebruikt hangt natuurlijk af van je class. Je hebt scouts, die met een sluipschuttersgeweer de boel verkennen en van een lange afstand vijanden raakschieten, medics die je team helen, supports die met semiautomatische wapens ondertussen anderen van ammo voorzien en de assault. Wij gingen voor laatstgenoemde.

Zoals we gewend zijn kun je kiezen uit allerlei classes.

In de vijftien minuten die het potje duurde, hebben we menig vlag veroverd en verloren. De gevechten zijn intens, niet alleen omdat we vaak neergeschoten worden in een stand-off (omdat we geen rekening hielden met de herlaadtijd), maar ook omdat de map weer gevuld is met verschillende voertuigen. Loodzware, langzame tanks komen we het vaakst tegen. Er is redelijk wat schade aan de tanks toe te brengen, maar zoals gewoonlijk in Battlefield kan de bestuurder (of een ander teamlid) uitstappen om de tank te repareren. Indrukwekkender zijn de gevechtsvliegtuigen, die van bovenaf voor veel problemen zorgen.

Behemoth

De showstopper is zonder twijfel het airship, een behemoth (zoals DICE alle gigantische voertuigen noemt). Dit schip werpt een enorme schaduw over de map en knalt alles onder zich helemaal overhoop. Wanneer het andere team niet met een grote groep vanaf de grond en vanuit de lucht het airship bestookt, kan het voertuig met gemak de wedstrijd beslechten. Op het airship zit naast een piloot ook een gunner, die de vijandelijke vliegtuigen bestookt. Van bovenaf heb je echt het gevoel dat je in een oude oorlogsfilm of zelfs een Indiana Jones-avontuur zit. We hebben ons zelden in een game zo bad-ass gevoeld.

Als het airship eindelijk wordt neergehaald, valt het op indrukwekkende wijze op de grond. We zien het airship op een klein verlaten dorpje vallen waar de strijd werd uitgevochten, en naast een grote ontploffing leverde dat ook een hoop kapotte gebouwen op. Dat is een ander tekenend element binnen de serie: de omgeving verandert constant omdat alles kapot kan. Net zo veranderlijk is het weer. Op de map die we aandoen kun je een zonnige dag meemaken, maar net zo goed een storm of dikke mist.

Als zo'n airship neerstort heeft dat ook echt invloed op de omgeving.

De onderontwikkelde technologie uit de tijd waarin Battlefield 1 zich afspeelt heeft geen invloed op de chaos die spelers van Battlefield gewend zijn. We hebben al glimlachend gestreden alsof ons leven er van afhing, en hebben het gevoel nog maar een dun laagje van de multiplayermodus te hebben ontdekt. De Eerste Wereldoorlog lijkt een uitgelezen periode voor een oorlogsgame. We vragen ons na onze speelsessie louter af waarom een grote oorlogsshooter die stap niet eerder heeft gezet.

Battlefield 1 komt op 21 oktober uit voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Gamer.nl speelde de multiplayer van de pc-versie op E3.

0 Reacties op: Battlefield 1 hands-on - Nieuw leven voor historische shooter

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.