Dit ging er mis met de herfstupdate van Windows 10

Door: Justin Doornekamp | 06 december 2018 06:42

Blog

De lancering van de herfstupdate van Windows 10 verliep niet bepaald zonder problemen. Microsoft besloot zelfs de uitrol even stil te zetten, om de software nog enkele malen flink te testen op mogelijke issues. Wat ging er allemaal mis?

Kort na het verschijnen van de herfstupdate kwamen er steeds meer berichten van gebruikers naar buiten, die flinke problemen ondervonden met de opgepoetste versie van Windows 10. Het meest verontrustende probleem was waarschijnlijk dat enkele gebruikers persoonlijke data kwijtraakten. Na installatie van de update werden er diverse bestanden verwijderd, vooral bestanden die in de mappen Documenten en Afbeeldingen stonden.

Maar niet alleen afbeeldingen en documenten verdwenen: er waren ook meldingen dat apps niet meer te vinden waren, waaronder Spotify.

220 GB aan bestanden kwijt

In één geval verloor een gebruiker 60 GB aan data, al kwam hij er gelukkig later achter dat deze bestanden door de update waren verplaatst van de computer naar een tweede schijf.

Voor een andere gebruiker was het scenario nog veel erger: deze verloor maar liefst 220 GB aan bestanden, die in de afgelopen twintig jaar waren aangemaakt. Het terugzetten van een eerdere Windows 10-versie hielp niet en in dit geval waren de bestanden ook niet verplaatst.

Blauwe Scherm des doods

Pijnlijk was ook het 'blauwe scherm des doods' (BSOD), dat zich vooral op laptops en computers van HP manifesteerde. Door BSOD reageert je pc niet meer en krijg je een blauw scherm te zien. Dit bleek gerelateerd aan een probleem met de drivers voor het toetsenbord. Enkele gebruikers konden hun computer helemaal niet meer opstarten.

Verder bleken er nog wat kleinere, maar niet minder vervelende, problemen, onder meer gerelateerd aan de audiodrivers.

De herfstupdate ging nogal gepaard met wat problemen.

Oplossing

Inmiddels heeft Microsoft een groot deel van de issues opgelost, maar de update rolt nog altijd niet helemaal probleemloos uit. Windows 10 heeft een ingebouwde troubleshooter, waarmee je problemen kunt identificeren en (hopelijk) ook kunt oplossen.

Ga hiervoor naar het startmenu en klik op het tandwieltje om bij de instellingen van je pc te komen. Onder Bijwerken en Beveiliging vind je links in het menu Probleem oplossen. Klik hierop en ga naar Windows Update. Hier vind je de probleemoplosser.

4 Reactie(s) op: Dit ging er mis met de herfstupdate van Windows 10

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 6 december 2018 07:56 bussie_it
    Pfff een gebruiker die 220g data verzameld in 10 jaar kwijt raakt… Nooit gehoord van een backup?

    Geen medelijden mee hebben en gebruik van een computer verbieden!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 6 december 2018 10:38 PinheadDekorte
    bussie_it
    Zelfs de aller- allersimpelste computerbewerking, data opslag., is niet veilig bij Microsoft. Apple had trouwens hetzelfde een paar jaar geleden. Alle data van alle aangesloten schijven compleet gewist. Dit is niet meer slordig. Dit is bijna misdadig. En hoe kun je anno 2018 nog problemen krijgen met je toetsenborddriver?????? Al die voorgaande versies werkten niet goed?
    Dit heeft niets te maken met het al dan niet hebben van een backup. Dat is helemaal het onderwerp van discussie niet.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 6 december 2018 23:42 bussie_it
    @PinheadDekorte
    Uiteraard is dit wel een onderdeel van de discussie.

    Je hoort gewoon je data te backupen en anders wegblijven van computers.

    Zeker het update proces is een kritisch proces, dus zeker voor de update backupen en zoals gezegd hoor je altijd je data te backupen, anders snap je gewoon niks van computers.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 7 december 2018 07:28 Bart76
    @PinheadDekorte:
    Je hebt absoluut gelijk met je standpunt over het maken van backups. Je kunt het mijns inziens nooit te vaak doen. Het thema van het backuppen is wel gerelateerd aan dit soort kwesties, maar geen primair onderdeel van deze discussie, want het gaat hier in eerste instantie om een ernstige technische tekortkoming van een recente Windows 10 update. Backups maak je in algemene zin om schade bij calamiteiten te beperken, wat daar dan ook de reden of oorzaak van mag zijn (zoals een kapotte harde schijf, brand, waterschade, inbraak/diefstal, spelende kinderen, etc. etc.)

    @bussie_it:
    Ik ben het volledig met je eens dat hetgeen wat er nu is gebeurd met deze recente updates eigenlijk nooit zou moeten gebeuren. Het gebeurt ook maar zeer zelden, maar - zoals je ziet - kan het wel zeker gebeuren. Microsoft biedt in dat opzicht geen enkele garantieregelingen en/of erkent geen enkele aansprakelijkheid (conform gebruikersovereenkomsten). Het is dus sowieso verstandig om zo vaak mogelijk backups te maken van belangrijke bestanden. Triest, maar zo is het nu eenmaal.

    Ik heb wel een beetje medelijden met mensen die geen backups hebben gemaakt. Dit zou dan een harde les zijn. Wel zou ik me er behoorlijk aan ergeren als ik door zo'n falende update genoodzaakt zou zijn om mijn backups te voorschijn te halen en alles weer te herstellen, want dat kost me dan erg veel (onnodige) moeite. Gelukkig (even afkloppen) is er bij mij niets aan de hand. Maar mijn vertrouwen in Microsoft is nu dus wel weer flink gedaald.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.