Grote publiek laat Chromebook links liggen

Door: | 11 augustus 2014 15:08

Nieuws

Chromebooks blijven volgens Gartner ook de komende vijf jaar een nichemarkt. Ondanks een lichte groei in de verkoop wil het grote publiek er maar niet aan.

Dat komt doordat de relatief goedkope laptops op Google's Chrome OS nog te veel beperkingen kennen. De huidige generatie Chromebooks leveren nog niet genoeg geheugen, snelheid, connectiviteit en SSD-opslag. Volgens onderzoeksbureau Gartner zullen Chromebooks daarom ook de komende vijf jaar nog een nicheproduct blijven.

Om hier verandering in te brengen moet het Chrome OS zijn kracht bewijzen. "Een competitieve Chromebook is niet alleen een kwestie van hardware en prijs, het belangrijkste is aantonen dat de op cloud gebaseerde architectuur echt voordeel levert aan gebruikers", concludeert Gartner-analiste Isabelle Durand.

Verkoop groeit wel

Volgens het onderzoeksbureau zullen er dit jaar 5,2 miljoen Chromebooks verkocht worden, tegenover 2,9 miljoen stuks vorig jaar. Met name (Amerikaanse) onderwijsinstellingen kiezen voor één van de nu acht beschikbare modellen. Iets meer dan 80 procent van de Chromebooks is vorig jaar verkocht in Noord-Amerika.

Samsung is marktleider, terwijl op gepaste afstand ook Acer meedoet. Gartner denkt dat de verkoop door de geleidelijk komst van meer fabrikanten (en chipontwerpen) in 2017 verdriedubbelt naar 14,4 miljoen stuks.

Samsung domineerde in 2013 als Chromebook-verkoper.

(bron: Gartner)