Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Maak van je NAS een back-upserver

Door: Maikel Dijkhuizen | 24 juni 2016 14:08

None
How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Het back-uppen van privédata op je Windows-pc is niet bepaald de leukste klus, maar het moet wel regelmatig gebeuren. Het beste stel je daarom automatische back-ups in. Door de back-ups weg te schrijven naar een NAS kies je voor extra zekerheid. Hoe configureer je jouw NAS als back-upserver?

Als Windows-gebruiker heb je keuze uit verschillende opties om automatisch back-ups naar je NAS weg te schrijven. In tegenstelling tot sommige voorgangers kan iedere editie van Windows 10 back-ups naar een NAS maken. Lees ook: De 19 beste NAS-apparaten die je kunt kopen.

Daarnaast leveren veel NAS-fabrikanten ook geschikte programma's voor Windows mee om dit klusje te klaren. Bezitters van een Synology-NAS doen een beroep op Cloud Station, terwijl QNAP hiervoor de applicaties NetBak Replicator en Qsync heeft ontwikkeld. In deze basiscursus behandelen we de verschillende programma's waarmee je een NAS instelt als back-upserver van jouw Windows-pc.

Deel 1 Back-up op iedere NAS

01 Windows Back-up

Bij eerdere Windows-versies is het lang niet altijd mogelijk om back-ups naar een netwerklocatie weg te schrijven. Bij Windows 7 Starter en Home Premium zit deze functie bijvoorbeeld niet standaard ingebakken. Gelukkig beseft ook Microsoft dat steeds meer particulieren een NAS gebruiken. Bij Windows 10 kun je met alle edities uit de voeten. Zet je NAS aan en creëer zo nodig een gedeelde map waarin je de back-up wilt bewaren. Navigeer op je pc naar Start / Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Back-up en klik op Een station toevoegen. Windows laat nu een aantal netwerklocaties zien. Staat de gewenste doelmap nog niet in beeld? Klik dan op Alle netwerklocaties weergeven en wijs de juiste map aan.

01 Je bepaalt zelf in welke netwerkmap je de bestanden wilt opslaan.

02 Persoonlijke bestanden

Zodra je de juiste netwerkmap hebt geselecteerd, activeer je de schuifregelaar onder de optie Automatisch back-ups maken van mijn bestanden. Uiteraard bepaal je zelf welke gegevens je wilt back-uppen en wanneer je deze taak wilt uitvoeren. Klik hiervoor op Meer opties. Standaard schrijft Windows 10 ieder uur kopieën weg naar je NAS. Je past de frequentie eenvoudig aan, waarbij je bijvoorbeeld instelt dat je iedere tien minuten of eenmaal per dag een kopie van je persoonlijke bestanden wilt maken.

Verder stel je eventueel in hoe lang je de data op de NAS wilt bewaren. Voor de opslag van persoonlijke bestanden ligt de optie Voor altijd voor de hand. Scrol een stukje omlaag om te zien welke bronmappen er standaard tot de back-up behoren. Wellicht wil je niet alles bewaren. Klik in dat geval op een map en kies voor Verwijderen. Via Een map toevoegen wijs je alle bestandslocaties aan die je in de back-up wilt betrekken. Je kunt eventueel ook nog mappen uitsluiten. Handig voor het geval je bijvoorbeeld de inhoud van een submap niet naar je NAS wilt kopiëren. Klik op Nu back-up maken als je de taak meteen wilt uitvoeren.

02 Stel de gewenste frequentie voor in voor je automatische back-up.

RAID

Gebruik je een NAS met twee of meer schijven? Je beveiligt je bestanden dan eenvoudig tegen gegevensverlies. De techniek RAID (Redundant Array of Independent Disks) bewaart kopieën van alle data over meerdere schijven. RAID zelf is overigens geen back-up, want het gaat om kopie op hetzelfde apparaat. Het grote voordeel is dat je na het crashen van een schijf niet al je data opnieuw naar de NAS hoeft te kopiëren. Valt er een harde schijf uit, dan staan alle gegevens nog op de overige schijf of schijven. Bij een NAS met twee schijven vindt er middels RAID1 bijvoorbeeld gespiegelde opslag plaats, waarbij de tweede harde schijf een exacte kopie is van de eerste. Nadeel van deze methode is wel dat er minder opslagcapaciteit beschikbaar is, bij RAID1 zelfs maar de helft. Tijdens het aanmaken van een volume op je NAS kun je RAID eenvoudig activeren.

Deel 2 Back-up op Synology-NAS

03 Synology Cloud Station

De automatische back-upfunctie van Windows 10 is erg simpel en bovendien alleen maar geschikt voor eenrichtingsverkeer. Gebruikers van een Synology NAS die meer mogelijkheden wensen doen er goed aan om Synology's eigen back-upprogramma Cloud Station te gebruiken. Log in op je NAS en ga naar Package Center / Back-up. Kies bij Cloud Station voor Installeren. Voordat je de back-uptool gaat gebruiken, dien je eerst nog een instelling te activeren. Navigeer naar Configuratiescherm / Gebruiker / Geavanceerd en activeer de optie Gebruiker basismapservice inschakelen. Bevestig met Toepassen. Open de app Cloud Station vervolgens vanuit het hoofdmenu en klik zo nodig op Cloud Station hervatten.

03 Cloud Station werkt niet als de optie Gebruiker basismapservice niet is geactiveerd.

04 Doellocatie kiezen

Voordat je een back-uptaak op je Windows-pc instelt, is het eerst nodig om Cloud Station op je NAS te configureren. Via Rechten bepaal je welke gebruikers gemachtigd zijn om Cloud Station te gebruiken. Je vinkt hiervoor de juiste accounts aan en bevestigt daarna met Opslaan. Vervolgens stel je de doellocatie op je NAS in. Hierbij gaan we ervan uit dat je via Configuratiescherm / Gedeelde map al een doellocatie hebt aangemaakt met lees- en schrijfrechten voor het juiste gebruikersaccount.

Ga in Cloud Station naar Instellingen en selecteer de gewenste map. Na een klik op Inschakelen is de gedeelde map voor back-ups beschikbaar. Je Synology-NAS onthoudt meerdere versies van een bestand. Dat is bijvoorbeeld nuttig wanneer je een oude versie van een document of bewerkte foto boven water wilt halen. Het aanleggen van een versiegeschiedenis kost daarentegen wel veel extra schijfruimte. Standaard bewaart Cloud Station van ieder bestand de laatste 32 versies, maar dat kun je dus verminderen. Open het tabblad Andere en stel achter Maximum aantal versies de gewenste waarde in. Bevestig daarna met Toepassen.

04 Gedeelde map(pen) die dienen als back-uplocatie, wijs je eenvoudig aan Cloud Station toe.

Uitzonderingen

Met een gebruikerssynchronisatieprofiel sluit je bepaalde bestanden eenvoudig uit van de back-up. Dat is bijvoorbeeld handig indien je alleen foto's van je pc wilt back-uppen en niet zozeer documenten, video's en overige bestanden. Open Cloud Station op je NAS en ga naar Instellingen / Gebruikerssynchronisatieprofielen. Via Maken opent er een nieuw dialoogvenster.

Geef het synchronisatieprofiel een naam en stel de beoogde filters in. Je kiest bijvoorbeeld een maximale bestandsgrootte en haalt de vinkjes weg voor mediatypen die je niet wilt back-uppen. Ook kun je ervoor kiezen om specifieke bestandsextensies in de back-up te betrekken. Ga naar het tabblad Toegepaste gebruiker en selecteer het juiste gebruikersaccount. Klik als laatste tweemaal op Toepassen.

Cloud Station bevat een functie om specifieke bestanden niet in de back-up te betrekken.

05 Windows-client verbinden

Nu Cloud Station op de Synology-NAS is geïnstalleerd en geconfigureerd, heb je nog een client voor Windows nodig. Je opent hiervoor een downloadlink vanuit de app van Cloud Station. Klik op Overzicht en haal via Downloaden / Cloud Station downloaden voor Windows het benodigde installatiebestand binnen. Na voltooiing van de installatiewizard open je Synology Cloud Station op de pc. Via Nu starten klik je op het pictogram met het vergrootglas om verbinding met jouw NAS te maken. Vul daarna de gebruikersnaam en het wachtwoord in. Als je een beveiligde verbinding wenst, zet je een vinkje voor SSL-gegevensoverdrachtcodering inschakelen. Klik op Volgende. Komt de verbinding niet tot stand? Verwijder het woord DiskStation achter het IP-adres of maak een QuickConnect ID aan (zie kader).

QuickConnect ID

Soms heeft de clientsoftware van Synology op je pc moeite om verbinding met de NAS te maken. Een mogelijke oplossing is het instellen van een QuickConnect ID. Het voordeel hiervan is dat je in plaats van een IP-adres middels een unieke identificatiecode verbinding maakt met je NAS. Hiermee kun je ook het netwerkapparaat buitenshuis benaderen. Open het Configuratiescherm en klik bij het onderdeel Connectiviteit op QuickConnect. Je zet daarna een vinkje voor QuickConnect inschakelen en maakt zo nodig een Synology-account aan. Ga akkoord met het privacybeleid en klik op OK. Je ontvangt een e-mail met een activeringslink waarop je dient te klikken. Nadat je een account hebt gecreëerd, verzin je een QuickConnect ID. Accepteer de voorwaarden en klik tot slot op Toepassen. Gebruik de zojuist aangemaakte toegangscode vervolgens om in te loggen bij Cloud Station.

Het aanmaken van een QuickConnect ID is handig wanneer je altijd en overal snel toegang wilt tot je Synology-NAS.

1 Reacties op: Maak van je NAS een back-upserver

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 9 maanden, 2 weken geleden johnsiroen2016
    Als je gebruik gaat maken van Synology op je NAS server dan is het misschien een goed idee om gebruik te maken van EVO Collaborator voor Outlook voor de synchronisatie van je emails,contacten,kalender etc.

    Snel en handig in te stellen en bied stabiele ondersteuning voor Synology.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.