Zo sla je een e-mail in Gmail op als pdf

Door: Wesley Akkerman | 15 mei 2021 09:25

How To

Sommige mails wil je voor later bewaren in je eigen administratie, op je eigen computer. Het is daarom goed om te weten dat je die e-mails gewoon kunt bewaren als Gmail-gebruiker. Je kunt ze in je account bewaren natuurlijk. Maar als het internet even niet beschikbaar is, dan kun je ook niet meer bij het bericht. Daarom is het goed om sommige berichten op te slaan als pdf-bestand.

Je maakt hiervoor gebruik van de handige printfunctie, die aanwezig is in zo’n beetje elke moderne browser op Windows en macOS. Je hoeft de bestanden niet per se te printen wanneer je die functionaliteit gebruikt (doe dat alleen wanneer het écht noodzakelijk is). Wanneer je namelijk van die optie gebruikmaakt, dan slaat het systeem dat bestand op als een pdf. Een pdf-bestand is een open standaard die ervoor zorgt dat de opmaak van een bestand behouden blijft op het moment dat je hem opslaat. Om echt te kunnen printen, moet je bovendien op de printknop drukken, achteraf.

E-mail als pdf opslaan met Gmail

Hoe ga je precies te werk? Laten we beginnen met te controleren op je browser een printfunctie heeft. De meeste browsers hebben dat gewoon (denk dan aan browsers als Chrome, Edge en Firefox). Ga nu naar de website van Gmail, log in met je Google-account en zoek de mail op die je wil opslaan als pdf. Open die mail en druk rechts op de drie puntjes voor het menu. De vierde optie van boven is de functie Afdrukken (of Print, als je een Engelstalige gebruiker bent). 

Als je daarop klikt, dan verschijnt er in een nieuwe tab een nieuw venster in beeld. Daar zie je je printer staan (wanneer je er eentje hebt), naast de optie Bestemming. De overige mogelijkheden kun je gewoon negeren. Druk op de naam van de printer (of als daar geen naam staat, gewoon op het drop down-menu naast Bestemming) en selecteer de optie Opslaan als pdf. Selecteer welke pagina’s je wil opslaan en hoe de opmaak moet zijn (staand of liggend) en druk daarna op de knop Opslaan.

Zodra je op opslaan drukt, komt er wederom een venster omhoog. Dit is het traditionele menu voor het opslaan van bestanden, zoals je die kent van Windows of macOS. Geef het bestand een naam die je zelf uitkiest en pas het bestandtype onderop niet aan. Dat type staat namelijk standaard ingesteld als pdf-bestand en dat is precies wat je wil. Kies de map uit waarin het bestand moet staan, druk op opslaan en je hebt de klus geklaard.

0 Reactie(s) op: Zo sla je een e-mail in Gmail op als pdf

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.