Asus Zenfone 4 - Lust voor de ogen

Asus Zenfone 4 - Lust voor de ogen

Geplaatst: 11 oktober 2017 - 03:09

Aangepast: 14 december 2022 - 11:36

De Zenfone 4 van Asus ziet er schitterend uit en met zijn prijskaartje van zo’n 500 euro is de smartphone nog redelijk toegankelijk geprijsd ook. Maar zit de schoonheid alleen van buiten, of weet de Asus Zenfone 4 meer te bieden?

De Zenfone 4-serie is de tweede smartphonereeks die Asus dit jaar uitbrengt. Al eerder zagen we de Zenfone 3 en uit dezelfde serie de Zenfone Zoom S, met dubbele camera. Nog geen twee maanden hierna dus deze Zenfone 4, ook met dubbele camera, maar met een fraaiere afwerking, waarbij glas en metaal zijn gebruikt. De vingerafdrukscanner is naar de voorkant verplaatst en het toestel is hoogwaardig afgewerkt. Alleen is hij glad. Heel erg glad. Ik ben meermaals ’s nachts wakker geworden omdat het toestel van het nachtkastje gleed. Of teruggekomen in de woonkamer waarbij ik een Zenfone op de vloer naast de bank aantrof. Gelukkig levert Asus een hoesje voor de Zenfone 4 in de doos. Het is niet de mooiste, maar wel hard nodig.

Camera

De Zenfone 4 moet vooral scoren op cameragebied. Zelfs op het doosje waar het toestel in zit pronkt het door de marketingmensen van Asus slim gevonden ‘we love photo’-logootje. De Zenfone 4 is uitgerust met een dubbele camera aan de achterkant, die heel netjes achter de glazen behuizing is afgewerkt en niet uit de behuizing steekt. Aan de voorkant zit een 8 megapixel-selfiecamera die volgens Asus extra brede foto’s kan maken. Dat is praktisch als je een selfie maakt met een groep mensen. Hier vergaloppeert Asus’ marketingteam zich juist, door zo’n selfie een ‘wefie’ te noemen. Ugh. Als er met zulke termen gesmeten wordt krijg ik spontaan de neiging de smartphone in m’n broekzak weg te stoppen.

Oogjes in het zeil

Laten we de marketing van Asus er verder buiten maar laten. Bij het testen van de camera’s concludeerde ik dat de camera inderdaad alleraardigst is. De Zoom S had af en toe mislukte foto’s: omdat de dubbele camera’s softwarematig niet goed samenwerkten hadden sommige foto’s foutjes die vergelijkbaar zijn met een foutief verwerkte panoramafoto. Dit euvel had de Zenfone 4 gelukkig geen last van. De werking van de camera’s is wel ongeveer hetzelfde: een zoomlens en een groothoeklens werken samen en je kunt in de camera app wisselen van lens, zodat het net lijkt alsof je optische zoom hebt op je camera.

Opvallend is dat de groothoeklens vergeleken met andere dubbele camera’s als de Samsung Galaxy Note 8 en iPhone 8 Plus veel breder ziet. De zoomlens van de Zenfone 4 houdt weer wat meer afstand dan de andere twee smartphone-scherpschieters. Qua foto’s is de Zenfone 4 geen concurrent, vergeleken met de twee toestellen van Samsung en Apple die ik net noemde. Maar in zijn prijsklasse is de Zenfone 4 wel uitstekend. De foto’s zijn erg scherp en gedetailleerd. De kleuren lijken ietsje aan de doffe kant, maar zijn wel realistischer dan de meeste andere telefoons die ik test, waarbij kleuren nog wel eens overbelast (gesatureerd) worden.

Er zijn echter wel een paar zaken die me minder positief opvielen bij het testen van de camera van de Zenfone 4. Allereerst is de groothoekcamera van merkbaar mindere kwaliteit, daarbij moet je denken aan wat meer onscherpte en ruis bij minder licht. Ook gaat het wisselen van lens net even te traag. Dat kan vervelend zijn als je snel een foto wilt schieten voordat je het moment mist. Ik vermoed dat dit te wijten is aan de iets mindere rekenkracht en wat logge software waar de Zenfone 4 mee uitgerust is, maar daar kom ik zo op terug.

Ondanks deze oneffenheden, zijn de foto-resultaten voor een toestel in deze prijsklasse erg goed. Beter dan bijvoorbeeld de OnePlus 5 of Nokia 8. Verschil met de Zoom S is verder klein, maar in het voordeel van Zenfone 4. Ook de frontcam is prima. De hoek is inderdaad wat groter, waardoor je meer vastlegt. Verschil is echter niet opzienbarend groot.

Geen krachtpatser of duurloper

Zoals ik al een beetje verklapte heeft de Zenfone 4 niet de meest indrukwekkende specificaties aan boord. De Snapdragon 630-processor niet de krachtigste op markt, maar zou in theorie wel wat efficiënter prettiger voor de accuduur moeten zijn. Vooral in combinatie met het telefoonscherm, dat met zijn full-HD-resolutie niet overdreven hoog en dus zuiniger moet zijn. De 3.300 mAh-batterij heeft echter moeite om de dag door te komen en dat is toch wel behoorlijk teleurstellend. Vooral omdat de Asus’ eigen Zoom S juist een fantastische accuduur heeft, wat niet gek is met een 5.000 mAh-accu.

Ik vermoed dat hier ook de software een rol in speelt. Asus heeft de neiging (niet alleen op telefoons, maar ook tablets en laptops) om z’n apparatuur nogal grondig te vervuilen met ingrijpende veranderingen en bloatware. Bij de Zenfone 4.0 lijkt op het oog wel mee te vallen. Android 7.1, lijkt met de vernieuwde ZenUI 4.0-schil redelijk intact gelaten. Maar toen ik het toestel voor een test in gebruik nam merkte ik dat Asus diep in het besturingssysteem behoorlijk heeft lopen rommelen, waarschijnlijk om geheugengebruik en accuduur te optimaliseren. Maar het lijkt een averechts effect te hebben. De accuduur is teleurstellend, maar apps die ik doorgaans niet zo heel veel gebruik waren zo heftig afgesloten dat ze me ook geen notificaties meer konden doorgeven. Dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Tegen deze ingrijpende veranderingen kun je als gebruiker helaas niet echt iets doen. Qua bloatware-apps valt ZenUI 4.0 mee. Bovendien kun je de ergste vervuiling gewoon uitschakelen.

Asus Zenfone 4 - Lust voor de ogen-15082296

Uitrusting

De 4 GB werkgeheugen en 64 GB uitbreidbare opslag zijn prima voor een toestel in deze prijsklasse. Het LCD-scherm oogt wel wat dof qua helderheid en kleuren zijn wat grauw. Het scherm is vrij groot: 5,5 inch (15,2 cm) in doorsnee. De randen rondom het scherm zijn echter minimaal gehouden, waardoor het toestel netto niet uitzonderlijk groot uitvalt.

Waarom Asus niet ook een 5.000 mAh-accu in de Zenfone 4 heeft gestoken is me een raadsel.

-

Vergelijkbare telefoons

De concurrentie in de prijsklasse van rond de 500 euro is moordend. Daarom moet de Zenfone 4 opvallen. Dat doet het met de camera, waar de directe concurrentie niet aan kan tippen. De OnePlus 5 biedt komt echter in de buurt en biedt tevens een veel gestroomlijndere versie van Android, met indrukwekkend krachtigere hardware. Hetzelfde geldt min of meer ook voor de Nokia 8. Ook is Asus z’n eigen concurrent met de Zoom S, die op zijn beurt weer een enorme accu heeft. Waarom Asus niet ook een 5.000 mAh-accu in de Zenfone 4 heeft gestoken is me daarom echt een raadsel. De Samsung Galaxy S7 is intussen ook tot in dezelfde prijsklasse gedaald, en ondanks dat deze niet over een dubbele camera beschikt, is Samsung’s toestel op cameragebied een betere keuze.

De Zenfone 4 is een prima telefoon, die niet overdreven duur geprijsd is. De bouwkwaliteit is prima (ondanks zijn gladde achterkant) en hetzelfde geldt voor de camera’s. Qua specificaties, scherm, software en accuduur had de Zenfone 4 beter gekund. Daardoor valt het toestel een beetje weg in zijn prijsklasse, waarbij hij het op moet nemen met de OnePlus 5, Nokia 8 en Galaxy S7.

7,0

Asus Zenfone 4

Camera

Bouwkwaliteit

Accuduur

Specificaties

Scherm

**Prijs** € 499,- **Kleuren** Zwart, wit, groen **OS** Android 7.1 **Scherm** 5,5 inch LCD (1920x1080) **Processor** 2,2 GHz octacore (Snapdragon 630) **RAM** 4GB **Opslag** 64GB (uitbreidbaar met geheugenkaart) **Batterij** 3.300 mAh **Camera** 12 en 8 megapixel dualcam (achter), 8 megapixel (voor) **Connectiviteit** 4G (LTE), Bluetooth 5.0, wifi, gps **Formaat** 15,5 x 7,5 x 0,8 cm **Gewicht** 165 gram **Overig** USB-C **Website** [www.asus.com](https://www.asus.com/nl/Phone/ZenFone-4-ZE554KL/)...