Blackmagic ATEM Mini Pro - Inpluggen en livestreamen maar

Geplaatst: 29 juni 2020 - 08:29

Aangepast: 14 december 2022 - 13:12

Wil je livestreamen en online videovergaderingen met presentaties soepel laten verlopen, zonder een vermogen aan professionele apparatuur en software kwijt te zijn? Dan ontkom je niet aan de magische videomengpaneeltjes van BlackMagic. De Blackmagic ATEM Mini Pro is de nieuwste versie en wij zijn er weg van.

Eerder waren we al vol lof over de Blackmagic ATEM Mini. Blackmagic heeft duidelijk geluisterd naar de feedback. Dat wat we misten in de ATEM mini, is in de Pro-versie toegevoegd.

Vier camera’s

Ook op de ATEM Mini Pro kun je weer tot vier camera’s aansluiten. Wanneer je tijdens het livestreamen de boel wat dynamischer wilt maken, is regelmatig van overschakelen naar een andere camera handig. Maar dan moet je wel een goed overzicht houden over de vier camera’s. De Pro-versie heeft hiervoor een multiview output. Sluit de hdmi-out op een apart beeldscherm aan en alle vier de camera’s komen erop tevoorschijn. Evenals je audio levels, preview en program. Zo kun je alle camera’s in de gaten houden voordat je er naar overschakelt. De gewone ATEM Mini kan maar 1 camera tegelijk op de preview zetten. Een restrictie die in de praktijk erg irritant is als je met meerdere camera’s werkt. Het schakelen werkt in de praktijk gemakkelijk en vlekkeloos.

Steeds makkelijker livestreamen

Overigens wordt het livestreamen zelf ook steeds makkelijker. De ATEM Mini Pro heeft namelijk ingebouwde streamingsoftware om te streamen naar Youtube, Facebook of Twitch. Hierdoor heb je geen aparte software nodig op een krachtige computer. Zo kun je zelfs met een laptopje en twee camera's al makkelijk en snel een simpele livestream opzetten op locatie. Daarbij kun je ook direct de livestream opnemen op een externe schijf die je via de usb-c uitgang op het kastje aansluit. Gebruik wel een externe ssd, dat werkt het best. Handig als je achteraf er nog wat aan wilt editen en uploaden naar je Youtube-kanaal of andere locatie.

Ook voor de startende streamer

Doordat Blackmagic de ATEM Mini-lijn steeds verder perfectioneert, wordt het steeds makkelijker om met zijn tweeën of zefs in je eentje livestreams kunnen op te zetten en uit te voeren. Ideaal voor grote en kleine bedrijven, maar vooral ook voor de startende streamer die geen zin heeft in grote investeringen in apparatuur en een halve systeembeheerder uit te hangen. Natuurlijk heb je meer nodig wil je professioneler gaan streamen. Wil je werken met instartjes, vormgeving en nog meer controle over je livestream, dan heb je echt andere software nodig en een krachtige computer. Maar ook daarbij sluit de ATEM Mini Pro naadloos op aan.

De Blackmagic ATEM Mini Pro is voor de hobbyist en kleine streamer een fantastisch apparaat. Gezien de snelheid waarmee Blackmagic met een nieuwe versie kwam, zijn we erg nieuwsgierig waar ze uiteindelijk heen gaan met de ATEM mini-lijn. Heel veel verbeteringen, behalve een kortere levertijd, kunnen we zo snel niet bedenken.

9,0

Blackmagic ATEM Mini Pro

Stabiliteit

Beeld- en geluidskwaliteit

Eenvoudige bediening

Voorlopig nog slecht leverbaar

**Prijs** € 699,- **Ingangen** 4 x HDMI, 2 x 3,5mm audio jack **Uitgangen** 1 x USB Type-C 2.0, 1 x HDMI **Gewicht** 550 gram **Afmetingen** 27,75 x 10,35 x 3,5 cm **Website** [www.blackmagicdesign.com]( https://www.blackmagicdesign.com/nl/products/atemmini )...