De 10 beste Game Boy-games

De 10 beste Game Boy-games

Geplaatst: 12 november 2016 - 06:14

Aangepast: 14 december 2022 - 14:38

Vaak verguisd vanwege de primitieve hardware en het spinazie-groene graphics, maar tegelijkertijd geliefd dankzij de vele fantastische spellen en de ongekende draagbaarheid. De naam Game Boy is genoeg om menig twintiger te laten zwijmelen in nostalgie. De volgende tien spellen zijn wat ons betreft de beste op Nintendo’s meest legendarische handheld.

Super Mario Land 2: Six Golden Coins

Lang voordat Super Mario 64 het idee perfectioneerde had Super Mario Land 2: Six Golden Coins al een non-lineaire aanpak. Mario’s doel in deze game is om in zes verschillende zones de eindbazen te verslaan. In welke volgorde je dat doet bepaal je helemaal zelf. Of je nu eerst de ruimte in gaat, halverwege besluit om de tree zone te veroveren om vervolgens de pumpkin zone onveilig te maken, het kan allemaal. Aan het einde van deze zes werelden wacht er bovendien een geheel nieuwe aartsvijand op Mario; de compleet gestoorde Wario die zich niet zomaar uit Mario’s huis laat schoppen. Als platformer is Six Golden Coins misschien niet de meest originele Mario, maar de afwisseling en bizarre cast van vijanden maakt veel goed. Lees ook: De 10 beste games voor de PS4.

Tetris

Mole Mania

Tetris

Geen andere puzzelgame is zo legendarisch als Tetris. Van de vrolijke Russische volksmuziek tot de vormen van de vallende blokken waarmee je muren moet bouwen, alles aan dit spel is iconisch. Eerdere versies van de game waren op veel andere platformen al een succes, maar op de Game Boy kwam pas echt de doorbraak bij het mainstream publiek. Geen ander spel is namelijk zo toegankelijk en tegelijkertijd complex. Het zorgt ervoor dat meer dan dertig jaar na zijn oorsprong Tetris nog steeds onveranderd goed is gebleven, de wereld nog steeds verslaafd is aan lijntjes maken en dat hele volksstammen Korobeiniki kunnen neuriën.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Een van de beste Zelda’s past gewoon in je broekzak. Link’s Awakening heeft misschien niet de meest indrukwekkende graphics, maar er is eigenlijk geen ander spel op de originele Game Boy dat als zo’n groot avontuur aanvoelt. Nadat Link in een heftige storm terecht komt ontwaakt hij op het strand van het mysterieuze eiland Koholint. De enige manier om weer te vertrekken van deze plek is door de Wind Fish te ontwaken die rust in een gigantisch ei bovenop de hoogste berg. Daarmee is Link’s Awakening ook een van de vreemdere Zelda’s, maar dat doet verder niets af van de fantastisch complexe kerkers en het oprecht ontroerende verhaal.

De 10 beste Game Boy-games-15082296

Mole Mania

Mole Mania is misschien wel Shigeru Miyamoto’s meest onbekende game. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat deze game wel heel erg laat in de levensloop van de Game Boy verscheen. Mole Mania is echter een uitstekende puzzelgame die je in de huid plaatst van Muddy de mol die zijn familie moet redden uit de klauwen van een kwaadaardige boer. De vele obstakels in het spel moet je zien te overwinnen door op de juiste plekken gaten te graven en objecten uit de weg te duwen. Dat klinkt makkelijker dan het in werkelijkheid is, want hoewel Mole Mania overduidelijk de charme heeft van een typische Miyamoto-game, is het spel niet bang om het je zo nu en dan behoorlijk moeilijk te maken.

De 10 beste Game Boy-games-15082296

Pokémon Red/Blue/Yellow

Poké-mania begon op de allereerste Game Boy met een tweetal games die de wereld wisten te veroveren. Dat is allemaal te danken aan dat ene simpele principe; ze allemaal vangen. Honderdvijftig van die verschillende zakmonsters bij elkaar vinden klinkt volgens huidige standaarden als weinig, maar in 1996 was dat genoeg voor honderden uren trainen en verzamelen. De weg naar alle Pokémon is lang en vol met rivaliserende trainers, gevaarlijke wilde Pokémon en Gyms die verslagen moeten worden op het uiteindelijk op te kunnen nemen tegen de legendarische Elite 4. Pokémon Red/Blue/Yellow stimuleert spelers bovendien om vooral samen te spelen en onderling Pokémon met elkaar te ruilen. Een unieke functie die ervoor zorgde dat trainers met verschillende versies van het spel dealtjes met elkaar moesten sluiten.

De 10 beste Game Boy-games-15082296

Donkey Kong

Na al die jaren was de rivaliteit tussen Mario en Donkey Kong ook op de Game Boy nog volop aanwezig. Toch is er deze keer iets anders aan de hand tussen de twee. Wat begint als de zoveelste poging van DK om Pauline te ontvoeren met de levels die inmiddels klassiekers zijn, neemt het spel een nieuwe wending. Na deze set van traditionele levels volgen bijna honderd stages die alsmaar grootser en complexer worden. Zo doen andere vijanden hun intreden, verschijnen er meer valstrikken en moet Mario in ieder level een sleutel verzamelen. De opzet blijft in ieder level hetzelfde, maar Donkey Kong op de Game Boy is eigenlijk een compleet ander en beter beest dan de originele game in de arcadehallen.

De 10 beste Game Boy-games-15082296

De 10 beste Game Boy-games-15082296

Kirby's Dream Land

Het klinkt gek, maar bij Kirby’s debuut was het marshmallow-achtige figuurtje nog niet roze en kon hij ook niet de vaardigheden van zijn vijanden overnemen. Toch is Kirby’s Dream Land een uitstekende game die de fundering wist te leggen voor wat de serie vandaag de dag nog steeds leuk maakt. Dream Land is geen gevaarlijke plek en Kirby vliegt met groot gemak langs de meeste vijanden heen. De combinatie van tegenstanders en objecten opzuigen om ze vervolgens weer af te schieten blijft heel fijn wegspelen. Daardoor is Kirby’s Dream Land tijdloos en een uitstekend voorproefje van hoe de reeks zich later zou ontwikkelen.

De 10 beste Game Boy-games-15082296

De 10 beste Game Boy-games-15082296

Mystic Quest

In Amerika en Japan heet Mystic Quest eigenlijk Final Fantasy Legends, maar die Europese naam is helemaal niet zo slecht gekozen. Mystic Quest is namelijk meer The Legend of Zelda dan Final Fantasy. In zekere zin is Mystic Quest daarmee de draagbare voorloper van de Mana-reeks. Het verhaal is niets om over naar huis te schrijven, maar de puzzels, de gevechten en de lichte rpg-elementen maken dit vandaag de dag nog steeds een fantastische game. Het spel krijgt bovendien wat extra persoonlijkheid door de computergestuurde personages die zo nu en dan met je op avontuur gaan. Daardoor ontwikkel je al snel een band met de personages, een prestatie die niet veel games op de Game Boy konden nabootsen.

De 10 beste Game Boy-games-15082296

Wario Land: Super Mario Land 3

In hoeveel vervolgen krijg je de slechterik onder de knoppen? Nadat Wario door Mario in Six Golden Coins uit zijn kasteel is geschopt zoekt de hebberige antiheld zijn fortuin ergens anders. Dat brengt hem in Wario Land naar een eiland waarin alles naar eten is vernoemd en de schatten voor het oprapen liggen. In deze 2D-platformer draait het niet zozeer om de lastige sprongen, maar om het verzamelen van zoveel mogelijk rijkdom. Dat is een verrassende draai aan de brave wereld van Mario. Wario’s wereld is net wat vreemder en onvoorspelbaarder, waardoor deze game totaal anders uit de verf komt dan de andere ‘Land’-games op de Game Boy.

De 10 beste Game Boy-games-15082296

De 10 beste Game Boy-games-15082296

Metroid 2: Return of Samus

Het vervolg op Metroid is zo mogelijk nog duisterder, lastiger te navigeren en uitdagender. Zonder een kaart daal je als Samus steeds dieper af in de krochten van SR388. Je missie is simpel: roei iedere overgebleven Metroid uit totdat er geen bloedzuigende kwal meer in leven is. Return of Samus introduceerde de verschillende evoluties van de Metroid die met iedere nieuwe vorm – van Alpha tot Omega - gevaarlijker worden. Metroid 2: Return of Samus is misschien niet de meest toegankelijke game uit de serie – onder andere door de technische beperkingen van de Game Boy die de verschillende gangenstelsels moeilijk van elkaar te onderscheiden maakt, maar meer dan in welke andere Metroid voelt Return of Samus buitenaards en als een gigantisch, gevaarlijk doolhof.

De 10 beste Game Boy-games-15082296

De 10 beste Game Boy-games-15082296

De Game Boy had naast de bovenstaande tien games nog wel meer titels die het spelen waard zijn. De volgende games verdienen daarom een eervolle vermelding: Gargoyle’s Quest, Super Mario Land, Donkey Kong Land, Bionic Commando, DuckTales en Kid Icarus: Of Myths and Monsters.

0,0

...