Fitbit Inspire 2 - Back 2 basics

Fitbit Inspire 2 - Back 2 basics

Geplaatst: 3 november 2020 - 13:16

Aangepast: 25 november 2022 - 10:37

De Fitbit Inspire 2 is een subtiel sportarmbandje. Geen geavanceerde functies, maar wel alle basics als een stappenteller, hartslagmeter, slaapanalyse en toegankelijke app. Maar is de fitnesstracker ook wat voor jou? Dat lees je in deze Fitibit Inspire 2 review.

Wearables gaan steeds verder als het aankomt op sport- en gezondheidsmeting. Zo introduceerde Apple met de Apple Watch de mogelijkheid om hartfilmpjes te maken, heeft de Fitbit Sense (naast eveneens ECG-mogelijkheden) de functie om de huidtemperatuur te meten. Ook wordt er door fabrikanten gestoeid met mogelijkheden om de bloedzuurstofwaarde en bloeddruk te meten. Indrukwekkende technologieën, dat zeker. Maar voor lang niet iedereen relevant. Voor de meesten volstaat een vriendelijker geprijsde armband met stappenteller, hartslagmeter en slaapanalyse om net even wat actiever en gezonder te leven. Mooi meegenomen is ook dat dit soort sensoren in een veel compacter bandje te plaatsen zijn, dan zo’n horloge dat in veel gevallen ook geen fraai staaltje design is.

Fitbit Inspire 2

Fitbit Inspire 2

Fitbit Inspire 2

Goedkoper ontwerp

De Fitbit Inspire 2 verdient ook geen design-awards helaas. Het fitnessbandje is goed betaalbaar (zo’n honderd euro), en het lijkt er op alsof Fitbit dat ook zo probeert uit te stralen om de geavanceerdere bandjes en horloges er luxer voor te laten komen. Saillant detail: het andere rubber dat Fitbit heeft gebruikt voor deze Fitbit Inspire 2, heeft mijn huid nooit weten te irriteren. Iets wat doorgaans altijd gebeurt als ik Fitbit-bandjes test. Zo ook dit jaar met de eerder verschenen Fitbit Charge 4, Fitbit Sense en Fitbit Versa 3.

Maar ook het schermpje is bijvoorbeeld echt een stuk minder dan bijvoorbeeld het (eveneens kleurloze) oledscherm van de Charge 4. Maar om eerlijk te zijn, omdat het bandje zo’n subtiel formaat heeft, heb ik geen moment om wakkergelegen… En ik heb de data om dat te bewijzen. Het bandje zou je eventueel kunnen vervangen, het schermpje gebruik je in praktijk weinig. Bovendien is het prima afleesbaar, hoewel het soms wat onhandig te bedienen is.

Bovendien, de bouwkwaliteit is dik in orde en de Fitbit Inspire 2 is (zoals je van moderne sportarmbandjes mag verwachten) gewoon waterdicht. Dus zwemmen kun je er gewoon mee, en in tegenstelling tot smartwatches kun je er ook met een geruster hart fanatiekere activiteiten mee doen. Bij contactsporten zou je het bandje zelfs nog kunnen verbergen onder een zweetarmband. Slim is ook dat Fitbit ook een clipje verkoopt, waardoor je je Fitbit als stappenteller ook bij je kunt dragen als je bijvoorbeeld voor je werk geen armbanden kunt dragen.

Fitbit Inspire 2 in praktijk

Qua functionaliteit miste ik in praktijk helemaal niks aan de Fitbit Inspire 2. Alle basisfuncties zitten er op. En juist omdat het bandje zo basic is, valt het energieverbruik ook niet hoog uit. Hierdoor kun je bijna een week met een volgeladen Fitbit Inspire doen (hoewel dat natuurlijk afhankelijk is van je gebruik).

De bediening is, zoals ik al aangaf wat rommelig. Maar in praktijk zul je meer de app gebruiken dan het armbandje. Uiteraard gebruikte ik het bandje vooral om te zien hoe laat het is, en zo nu en dan om handmatig een activiteit te starten (zodat je je training nauwkeurig vastlegt en desgewenst de GPS start). En over GPS gesproken, dit is niet aanwezig op de Fitbit Inspire 2. Maar wanneer je het niet erg vindt om je smartphone bij je te dragen, dan gebruikt het bandje de GPS daarvan om alsnog de route vast te leggen.

Terugkomend op de app. Dat is toch wel één van de voornaamste redenen om voor Fitbit te kiezen boven zijn grootste concurrent: de Xiaomi Mi Band 5. Hoewel het armbandje van Xiaomi nog veel goedkoper is, en een absolute aanrader, is Fitbit een stuk toegankelijker dankzij de gebruiksvriendelijke app (en iets nauwkeurigere metingen en analyses). De app geeft de gegevens over je hartslag, activiteiten, stappen en geschatte calorieverbruik op inzichtelijke wijze. Minpunt is wel dat je gegevens behoorlijk vast zitten bij Fitbit. Exporteer- of koppelfuncties met andere apps en diensten zijn te beperkt.

Ook biedt Fitbit een betaalde dienst aan voor uitgebreidere data-analyse: Fitbit Premium. Een abonnement van tien euro per maand om het maximale uit je eigen wearable te halen strijkt me tegen de haren in. En om eerlijk te zijn. Overtuigend is Fitbit Premium ook niet bepaald.

Niet alle functies van de smartwatches en de Fitbit Charge 4 zijn aanwezig natuurlijk. Zo is er geen ingebouwde GPS-chip, maar ook geen NFC-chip. Fitbit Pay is daarom ook niet beschikbaar. Muziekbediening via je armbandje met Spotify of Deezer ook niet.

Fitbit Inspire 2

Fitbit Inspire 2

Fitbit Inspire 2

Fitbit Inspire 2

Conclusie: Fitbit Inspire 2 kopen?

Door z’n bescheidenheid, laat de Fitbit Inspire 2 zijn kracht zien. Het bandje is subtiel qua grootte, prijs en functies. Daarbij zijn alle broodnodige functies aanwezig om je aan te moedigen actiever en gezonder te leven. Tevens heb je een prettige app om alle gegevens en tips overzichtelijk in te zien. Ook zijn de batterijduur en GPS via je smartphone-functionaliteit een positieve vermelding waard. Het bandje zelf oogt echter wel wat goedkoop. Hetzelfde kan gezegd worden over het scherm en eveneens is ook de bediening wat onhandig. Desondanks kan ik de Fitbit Inspire 2 iedereen aanbevelen.

8,0

Fitbit Inspire 2

Accuduur

Toegankelijke app

Betaalbaar

Accurate metingen

Oogt goedkoop

Fitbit Premium

**Prijs** € 99,- **Kleuren** Zwart, wit, roze **Platform** Android, iOS, Windows **Scherm** 0,7 inch kleurloos lcd **Formaat** 3,7 x 1,7 x 1,3 cm **Gewicht** 74 gram **Sensoren** Hartslagmeter, acceleratiemeter, stappenteller, calorieënteller, slaapmonitor, hoogtemeter **Connectiviteit** Bluetooth **Overig** waterdicht, verwisselbare bandjes **Website** [www.fitbit.com](https://www.fitbit.com/global/nl/products/trackers/inspire2)...