Huawei Mate 20 Lite - Mate-voorproefje

Huawei Mate 20 Lite - Mate-voorproefje

Geplaatst: 10 september 2018 - 12:56

Aangepast: 14 december 2022 - 11:31

De Mate 20-serie van Huawei wordt in oktober pas aangekondigd, maar de Mate 20 Lite is sinds september wel al beschikbaar. De Lite-uitvoering van Huawei’s meest luxe smartphone-serie kost zo’n 400 euro, is de Huawei Mate 20 Lite de moeite waard?

Twee maal per jaar kondigt Huawei een smartphone-serie aan. In het voorjaar verscheen de P20-serie, de consumentensmartphones kwamen in drie uivoeringen: de P20 Lite, de gewone P20 en de duurste Huawei P20 Pro. In het najaar is het de beurt aan de Mate-serie, waarvan deze Mate 20 Lite eerder uitkomt dan de andere Mate 20-smartphones. Naar verwachting worden deze halverwege oktober gepresenteerd tijdens een event in Londen.

Ook deze Huawei-smartphone gebruikt alleen de frontcamera voor gezichtsherkenning

Huawei Mate 20 Lite

Huawei Mate 20 Lite screenshot

Lite-uitvoeringen

Deze Mate 20 Lite is echter wel een heel andere smartphone dan de P20 Lite. Deze Mate-uitvoering kost 400 euro, en is daarmee een slag duurder. Voor dat geld krijg je een behoorlijk groot full-HD scherm, dat in deze prijsklasse de concurrentie ver achter zich laat. Het schermdiagonaal van de Mate 20 Lite is 6,3 inch, omgerekend 16 centimeter en heeft een schermverhouding van 19,5 bij 9. Vrij fors dus, en het toestel is daardoor ook vrij groot. Wat gewoon is bij de Huawei Mate-smartphoneserie.

Om het formaat niet al teveel uit de hand te laten lopen is de vingerafdrukscanner op de achterzijde geplaatst, niet onder het scherm. Ook is er aan de bovenkant van het scherm een inkeping geplaatst voor de camera en sensoren. Dit geeft de Mate wel een wat generiek uiterlijk aan de voorzijde. Gelukkig is de achterzijde kenmerkend voor Mate-smartphones, met een band rondom de camera’s en vingerafdrukscanner. De Mate 20 Lite is daardoor geen iPhone X-kloon, maar een smartphone met een eigen identiteit.

De behuizing is van glas, waardoor een hoesje aan te bevelen is. De randen rondom het toestel zijn van metaal. In deze behuizing vind je overigens gewoon een koptelefoonpoort terug en een usb-c-poort.

Ondanks dat de Mate 20 Lite qua prijs een middenklasser is, krijg je er veel voor terug.

-

Middenklasser

Ondanks dat de Mate 20 Lite qua prijs een middenklasser is, krijg je er veel voor terug. De octacore processor, vier gigabyte aan werkgeheugen en 64GB opslag hebben meer smartphones die ongeveer hetzelfde kosten, zoals de Zenfone 5 en Nokia 7 Plus: wat tot nu toe de beste toestellen zijn voor een vergelijkbare prijs.

De troef voor de Mate 20 Lite zijn het uitstekende scherm, die qua kleurweergave en helderheid zijn concurrenten verslaat. Ook is de accuduur uitstekend. De capaciteit is met 3750 mAh al vrij fors. Het scherm, de hardware en Android zijn behoorlijk energiezuinig afgesteld, waardoor een dag of twee op je accu prima haalbaar is. Batterij leeg? Met de meegeleverde snellader heb je het toestel ontzettend snel weer vol.

De prestaties zijn over het algemeen goed, ik merk weinig vertraging op. Alleen zo nu en dan wil het toestel wel eens stotteren. Bijvoorbeeld wanneer je in de camera-instelingen sleutelt of snel wisselt tussen apps. Wellicht is dat te wijten aan wat onvolkomenheden in Huawei’s Androidskin.

Huawei Mate 20 Lite - Mate-voorproefje-15082296

Geavanceerde camera

De andere troef is de dualcam aan de achterzijde van Mate 20 Lite. Huawei heeft zich in 2018 op de kaart gezet als één van de beste merken als het aankomt om smartphonefotografie, in onze smartphone-cameratest kon de Huawei P20 Pro zich goed meten met Samsung’s Galaxy S9+ en Apple’s iPhone X. Net als de eerdere smartphones, is deze Mate 20 Lite voorzien van object- en sceneherkenning, waardoor het toestel herkent wat je fotografeert. Katten, honden, eten, tekst, landschappen, zonsondergangen, het aantal te herkennen objecten en scènes is indrukwekkend groot en accuraat. Wanneer het object of de scene herkend is, worden de instellingen geoptimaliseerd en wordt het beeld optimaal bewerkt, zodat je het maximale uit de camera kunt halen zonder dat je achteraf hoeft te bewerken.

Ook is de nachtmodus van de camera de moeite van het uitproberen waard. Deze modus past de sluitertijd aan, tot wel een minuut. Hierdoor kun je foto’s maken in pikdonkere omgevingen. Mits er geen beweging is en de smartphone stabiel staat. Voor de liefhebber heeft Huawei ook wat Snapchat-achtige filters ingevoegd.

De dubbele camera kan helaas niet gebruikt worden om in te zoomen. Dit gebeurt dus helaas digitaal op de Mate 20 Lite. De dualcam is vooral geschikt voor het maken van portretfoto’s met scherptediepte-effect.

Natuurlijk kun je van een smartphone van 400 euro geen wonderen verwachten zoals met de P20 Pro’s driedubbele camera of beste smartphonecamera die op de Galaxy S9+ zit. Vooral wanneer de lichtomstandigheden lastig worden, laat de camera wat steekjes vallen. Dat merkte ik vooral bij tegenlicht en in donkere omgevingen. Desondanks maken de geavanceerde functies de camera van de Mate 20 Lite het de moeite waard.

Emui

De Huawei Mate 20 vertelt het welbekende verhaal van Huawei-smartphones. Hardwarematig zit het prima in elkaar, softwarematig lijkt alles in orde met de recentste Androidversie (8.1, Oreo). Maar bij de Androidskin Emui 8 gaat het heftig mis, er is veel bloatware (die niet in alle gevallen te verwijderen valt), de stabiliteit laat te wensen over en het zit vol knullige fouten. Ook zwellen de privacyzorgen aan, heeft Huawei een belabberde reputatie als het op updates aankomt en kan het ontwerp een opfrissing gebruiken. Niet voor iedereen zijn deze problemen even zorgelijk, maar houd hier rekening mee. De afstelling die Huawei met Emui brengt zorgt er overigens wel voor dat de accuduur optimaal is.

Wanneer er minder licht beschikbaar is, merk je dat de camera van de Mate 20 Lite wel een stukje minder presteert dan camera's van iets duurdere smartphones. Links: Mate 20 Lite, rechts OnePlus 6.

Qua scherm, cameramogelijkheden en specificaties is de Huawei Mate 20 Lite de beste smartphone in zijn prijsklasse. Het toestel is erg compleet, van de camera’s tot aansluitingen, specificaties en ontwerp. Alleen de Emui-skin is iets waar je mee moet leren leven, of kiezen voor een alternatief zoals de Nokia 7 Plus. Een ander interessant toestel met een indrukwekkend goede camera is de Zenfone 5 van Asus, heeft dat toestel een ontwerp wat wel heel schaamteloos is afgekeken.

8,0

Huawei Mate 20 Lite

Bouwkwaliteit

Geavanceerde camera

Scherm

Accuduur

Emui-skin

**Prijs** € 399,- **Kleuren** Zwart, blauw, goud **OS** Android 8.1 (Oreo) **Scherm** 6,3 inch lcd (2340x1080) **Processor** 2,2 GHz quadcore (Kirin 710) **RAM** 4 GB **Opslag** 64 GB (uitbreidbaar met geheugenkaart) **Batterij** 3.750 mAh **Camera** 24 en 2 megapixel dualcam (achter), 24 megapixel (voor) **Connectiviteit** 4G (LTE), Bluetooth 4.2, wifi, gps **Formaat** 15,8 x 7,5 x 0,8 cm **Gewicht** 172 gram **Overig** vingerafdrukscanner, usb-c, koptelefoonpoort **Website** [https://consumer.huawei.com](https://consumer.huawei.com/en/phones/mate20-lite/)...