Huawei P20 - P20 in een dozijn

Huawei P20 - P20 in een dozijn

Geplaatst: 11 juni 2018 - 11:04

Aangepast: 24 november 2022 - 13:10

De Huawei P20-serie bestaat uit de budget P20 Lite, luxe P20 Pro en deze gewone Huawei P20. De Chinese smartphonemaker zet in op een luxe ontwerp en een goed presterende camera in samenwerking met cameramerk Leica. Maar Huawei laat hier en daar wat steekjes vallen.

De Huawei P20 kost zo’n 600 euro en is daarmee bijna 300 euro goedkoper dan Huawei’s absolute topmodel P20 Pro. De smartphone is tevens zo’n 300 euro duurder dat de P20 Lite budgetuitvoering. Beide toestellen heb ik onlangs uitgebreid besproken, de Lite uitvoering biedt een prima prijs-kwaliteitsverhouding. Ondanks dat de driedubbele (!) camera van de P20 Pro ronduit subliem is, was ik er over het algemeen niet dolenthousiast over: het toestel is veel te duur voor wat je ervoor terugkrijgt en het weglaten van de koptelefoonpoort maakt het toestel gewoonweg incompleet.

Uit beide reviews van de P20 Lite en P20 Pro bleek wel dat Huawei veel moeite heeft gedaan om de smartphones van fraaie schermen te voorzien. Het design van de twee toestellen oogt luxe, maar wel enorm afgekeken van de iPhone X door de scherminkeping en plaatsing van de camera’s aan de achterzijde. Dat vind ik overigens verwerpelijker bij de Pro-uitvoering, omdat je in die prijsklasse geen kopieerwerk kunt veroorloven. De Pro en Lite uitvoeringen toestellen hebben wel in gemeen dat de software ondermaats is, Huawei’s Emui-skin die over Android is uitgerold brengt instabiliteit, een rommelige interface, (spel)fouten en overbodige apps. Maar hoe zit het met de ‘gewone’ P20?

Huawei P20

Alle indrukwekkende camerafuncties van de P20 Pro zijn juist aanwezig in de gewone P20

-

Gewone P20

Het ontwerp, een fraai scherm, een inkeping in het scherm: de P20 heeft beschikt hier natuurlijk ook over. Net als de P20 Pro zit de vingerafdrukscanner aan de voorzijde (onder het scherm) en ontbreekt de koptelefoonpoort - evenals enige zinnige argumentatie waarom. Net als de Lite-uitvoering van de P20 is er op de achterkant een dubbele camera, die overigens tot veel meer in staat is. Alle indrukwekkende camerafuncties van de P20 Pro zijn juist aanwezig in de gewone P20, zoals de nachtmodus, lichtschilderijen en herkenning van scenes en objecten.

De achterzijde van de P20 is van glas en trekt daardoor snel vingerafdrukken aan. Een hoesje is daarom wel aan te bevelen. Ergens ook wel zonde, want de P20 komt ook in kleurige uitvoeringen die er bijzonder mooi uitzien.

Huawei P20

Huawei P20

Huawei P20

Helaas wordt niet iedere kleuruitvoering in Nederland uitgebracht.

LCD

De Huawei P20 is voorzien van een 5,8 inch scherm, omgerekend is dat een schermdiagonaal van 14,8 centimeter. Dankzij de inkeping in het scherm, dunne schermranden en een alternatieve beeldverhouding bestaat vrijwel de gehele voorkant van de smartphone uit beeldscherm én valt de netto grootte van het toestel best mee.

De beste schermpanelen heeft Huawei voor de P20 Pro gereserveerd, die zijn voorzien van een oled-scherm. De P20 moet het doen met een LCD-scherm, waar overigens niets mis mee is. Het full HD-scherm oogt helder, evenals de kleuren.

Specificaties

Naast het prima LCD-scherm zijn er in de slanke behuizing alleraardigste onderdelen geplaatst. Het toestel werkt erg vlot, dankzij de octacore-processor Huawei’s eigen makelij en 4GB aan werkgeheugen. Bovendien heb je erg veel ruimte voor apps, foto’s en video’s: 128 GB. Dit is overigens niet uitbreidbaar met een geheugenkaart, wel kun je een tweede simkaart plaatsen.

De accu in het toestel heeft een capaciteit van 3.400 mAh, dat is acceptabel. De accuduur is echter prima, een tweede dag op de accu moet bij gematigd gebruik haalbaar zijn. Deze lange accuduur komt ook door de Android-skin die Huawei gebruikt: Emui. Enerzijds is het positief dat de accu hierdoor langer meegaat, alleen gaat het ten koste van praktische zaken. Lopende processen worden afgekapt en je kunt hier niets aan veranderen. Sommige processen zoals een VPN of wachtwoordmanager worden daardoor afgekapt en moeten steeds handmatig opnieuw gestart worden. Ondanks dat de P20 de recentste versie van Android draait is de software dus een zorgenkindje, niet alleen vanwege de problemen die ik eerder aankaartte, ook is de reputatie van Huawei als het op updates aankomt belabberd.

Aan de achterzijde van de Huawei P20 zit een dubbele camera.

Camera

De camera is een goed argument waarom je voor de P20 kunt kiezen. Alhoewel de P20 niet over een driedubbele camera beschikt zoals de Pro-uitvoering, zijn wel alle functies beschikbaar. Vooral de herkenning van objecten en scenes is waar Huawei stevig op inzet, en terecht ook, want de software in het toestel is opvallend goed in het herkennen van bijvoorbeeld dieren, landschappen, teksten, zonsondergangen, en veel meer. Na de herkenning past de camera de instellingen aan en wordt de foto alvast voor je bewerkt, zodat je zonder erbij na te hoeven denken een prachtige foto maakt. Soms komen foto’s wel wat overdreven voor de dag, kleuren worden soms iets teveel opgeblazen. In dat geval kun je in de camera met een simpel tikje de herkenning uitzetten om een ‘gewone’ foto te maken.

De dubbele camera van de Huawei P20 bestaat uit een 12 megapixellens en een van 20 megapixel. Hierdoor kun je twee keer optisch zoomen en is de smartphone in staat diepte met diepte te fotograferen in de portretmodus.

Foto’s komen erg goed voor de dag en ook wanneer de hoeveelheid licht afneemt, blijven de Huaweilenzen nog opvallend veel zien. Het enige dat je wel merkt is dat bij weinig licht objecten een beetje plastic lijken. Niet dat het nadelig is, want het is nog altijd veel beter dan de meeste camera’s die in dezelfde moeilijke lichtsituaties helemaal niets kunnen zien.

Bij de lichtschilderij-optie in de camera kun je met sterrensporen prachtige nachtfoto's als deze maken.

Prijs

De Huawei P20 valt niet heel erg op, en dat is zonde, want het is een prima smartphone. Allereerst omdat de Pro-versie de meeste aandacht trekt. De Huawei P20 kost zo’n 600 euro en valt daarmee ook een beetje weg. De Galaxy S9 is dusdanig in prijs gezakt dat deze slechts nog maar een paar tientjes duurder is. Voor dat geld krijg je een toestel met een beter scherm en betere software. De OnePlus 6 is juist ietsje goedkoper, en heeft een iets minder goede camera en scherm, maar de verschillen zijn klein en de software van de OnePlus is veel beter voor elkaar. Bovendien hebben de S9 en OnePlus 6 gewoon een koptelefoonpoort.

In tegenstelling tot andere smartphones in dezelfde prijsklasse heeft de Huawei P20 geen koptelefoonpoort.

De Huawei P20 valt een beetje weg, omdat er voor ongeveer dezelfde prijs hele goede andere smartphones te krijgen zijn en de meeste aandacht wordt opgeëist door de Huawei P20 Pro. Dat is zonde, want de P20 is een prima keuze. Het scherm, de camera, accuduur en de bouwkwaliteit is allemaal keurig in orde. Daarentegen moet je wel rekening houden met het feit dat er op de software veel aan te merken valt en het ontbreken van een koptelefoonpoort (nog altijd) niet goed te praten valt.

7,0

Huawei P20

Beeldscherm

Bouwkwaliteit

Camera

Geen koptelefoonpoort

Emui

**Prijs** € 609,- **Kleuren** zwart, blauw, roze **OS Android** 8 (Oreo) **Scherm** 5,8 inch (2240x1080) **Processor** 2,4 GHz octacore (HiSilicon Kirin 970) **RAM** 4 GB **Opslag** 128 GB **Batterij** 3.400 mAh **Camera** 20 + 16 megapixel dualcam (achter), 24 megapixel (voor) **Connectiviteit** 4G (LTE), Bluetooth 4.2, wifi, gps **Formaat** 14,9 x 7,1 x 0,8 cm **Gewicht** 165 gram **Overig** Vingerafdrukscanner, usb-c, geen koptelefoonpoort **Website** [www.huawei.com](”https://consumer.huawei.com/nl/phones/p20/“)...