Smartphones beginnen steeds meer weg te hebben van zakcomputers met een bel- en sms-functie. Ze bieden een platform waarop mobiel internet praktisch werkt en navigatie mogelijk is dankzij GPS. Hierdoor schieten nieuwe ontwikkelingen als paddenstoelen uit de grond en wordt ieder wissewasje in de smartphonewereld uitgebreid besproken. ­Ondertussen zijn er zo veel ontwikkelingen dat het niet vreemd is als u door de bomen het bos niet ziet.

Dit artikel bestaat uit 4 pagina’s:

Pagina 1: Inleiding; iPhone;

Pagina 2: Android;

Pagina 3: Blackberry;

Pagina 4: Symbian; Conclusie.

Veel telefoonfabrikanten proberen een graantje mee te pikken van de groeiende markt, die in zijn begindagen werd gedomineerd door telefoons met de besturings­systemen Windows Mobile, Palm OS en Symbian. Ondertussen zijn de kaarten heel anders gedeeld, van deze drie zit alleen Symbian - het platform van Nokia - nog in de groei. Tegenwoordig domineert de iPhone het nieuws, verschijnen bijzonder veel smartphones met Google’s Android als motor en is de Blackberry – vooral onder jongeren en in de zakenwereld – ongekend populair.

Smartphones worden nu – meer dan ooit – gemaakt of gekraakt door het besturingssysteem en de beschikbare apps; kleine applicaties die extra functionaliteit aan de telefoon toevoegen. De meeste Smartphones worden dan ook vrij kaal door de fabrikant afgeleverd met slechts een besturingssysteem en wat basisprogramma’s, waarna de gebruiker met apps de telefoon persoonlijk kan inrichten. Mobiel internet ontpopt zich eindelijk als toegevoegde waarde op een telefoon. Niet zozeer in het browsertje, maar wel in de apps. Als minpunt van smartphones tegenover de ‘gewone’, minder uitgebreide mobieltjes valt wat te zeggen over de batterijduur, die vaak niet langer is dan een à twee dagen.

Om voor u wat duidelijkheid te scheppen zetten wij de verschillende besturingssystemen met hun voor- en nadelen op een rijtje, plus een of twee paradepaardjes van ieder mobiel besturings­systeem.

iPhone

De bekendste smartphone is waarschijnlijk Apple’s telg. Alles wat het bedrijf aanraakt lijkt in goud te veranderen, mede dankzij de trouwe fanschare van het bedrijf. We moeten het Apple nageven: het strakke design van de telefoons, gecombineerd met een helder besturingssysteem en goede hardware, blijkt een slimme zet. De iPhone 3G, die in juni 2008 het levenslicht zag, bleek een ongekend succes en werd een jaar later alweer opgevolgd door de 3GS. In de zomer van 2010 verscheen de iPhone 4, die veel kritiek te verduren kreeg vanwege de beruchte ‘death grip’. Hierdoor zouden we bijna vergeten dat Apple zichzelf overtroffen heeft met de telefoon, maar ook met het besturingssysteem: iPhone OS 4. Dit draait niet alleen op de iPhone 4, maar ook op de 3GS en de iPod Touch.

Met versie vier van het besturingssysteem heeft Apple een paar belangrijke stappen gezet, zoals de introductie van FaceTime; een toepassing die videobellen tussen iPhone 4-toestellen (dankzij de camera aan de voorkant van het toestel) mogelijk maakt. Ook is het mogelijk om meerdere programma’s tegelijk te openen (multitasking), waar veel vraag naar was.

Een groot pluspunt van iPhone’s besturingssysteem is de rijkelijk gevulde App Store, met zowel betaalde als gratis apps. Er is weinig ‘rommel’ te vinden vanwege het strenge beleid van Apple. Dit heeft als nadeel dat er geen applicaties zijn voor bijvoorbeeld Flash en dat er weinig alternatieve e-mailclients of browsers te vinden zijn. Een ander pluspunt van het besturingssysteem is de duidelijke interface met z’n grote knoppen; een klein kind kan al met iOS 4 overweg. Ook het aanraakscherm van de iPhones laat de concurrentie achter zich wat betreft de soepele, accurate multitouch-besturing en het heldere beeld, dat op de iPhone 4G zelfs als e-reader volstaat.

Een flink minpunt is er echter ook. Het gesloten beleid dat Apple handhaaft in zijn App Store galmt na op de telefoon. Computerbestanden zijn enkel gemakkelijk te overdragen en synchroniseren middels iTunes en hierbij bent u beperkt tot audio-, foto-, en videobestanden. Bestanden overdragen via een verwisselbaar geheugenkaartje zit er helemaal niet in. U zult uw iPhone moeten jailbreaken om los te breken van het gesloten beleid.

iPhone 3GS

Formaat 115 x 62 x 12 mm

Gewicht 135 gram

Processor 600 MHz

Geheugen 256 MB

Schermresolutie 480 x 320 px

Camera 3,2 megapixel

Accu 1200 mAh

Overig GPS, Bluetooth 2.1, wifi

Oordeel 7/10

Mooi, solide ontwerp

Werkt wat trager met iPhone OS 4

Geen videobellen met FaceTime

Geen ruimte voor geheugenkaarten

iPhone 3GS

De iPhone 3G (die een jaar later in verbeterde 3GS vorm op de markt kwam) was de eerste smartphone waarop internet echt van toegevoegde waarde bleek. Ondertussen is de smartphone zo populair de telefoon niet meer uit het straatbeeld weg te denken is. En terecht, want de smartphone voldoet aan alle verwachtingen. Inmiddels is de telefoon alweer opgevolgd door de volgende generatie: de iPhone 4G. Het besturingssysteem van de nieuwste variant draait ook op de 3GS, zij het wat minder soepel.

iPhone 4G

Formaat 115 x 59 x 9 mm

Gewicht 137 gram

Processor 800 MHz

Geheugen 512 MB

Schermresolutie 960 x 640 px

Camera 5 megapixel

Accu 1419 mAh

Overig GPS, Bluetooth 2.1, wifi

Oordeel 9/10

Scherp beeld

Videobellen

Werkt soepel

Bereik wordt minder bij vasthouden telefoon

Geen ruimte voor geheugenkaarten

iPhone 4G

De laatste maanden is er bijzonder veel aandacht geweest voor de nieuwste generatie iPhones, zowel positief als negatief. Punten scoort Apple echter wel door de concurrentie achter zich te laten met het ontzettend scherpe beeldschermpje, en met videobellen middels FaceTime, hoewel dat momenteel alleen nog via wifi mogelijk is. Het is hoe dan ook een telefoon waar u voorlopig mee door kunt, met of zonder ‘death grip’. Een uitgebreide test is te lezen op deze website.

Android

Android is het mobiele besturingssysteem van Google, gebaseerd op de kernel van het open-source besturingssysteem Linux. Google heeft het platform samen met Open Handset Alliance ontwikkeld, om zo het aantal open standaarden in de mobiele telefoniewereld te verhogen. Hierdoor zijn er veel fabrikanten die telefoons op de markt brengen die draaien op Android, zoals Motorola, Samsung, LG, Sony Ericsson, Acer en HTC. Deze laatste springt er wat ons betreft uit met zijn Android-toestellen Legend en Desire. Ook heeft Google zelf een smartphone op de markt gebracht onder de naam Nexus One.

Omdat veel fabrikanten gebruikmaken van Android als besturingssysteem is er een enorme wildgroei aan verschillende toestellen. De ontwikkelaars van Android proberen echter wel te voorkomen dat er veel verschillende versies van het besturingssysteem ontstaan. Sinds de ontwikkeling van Android zijn er vijf versies uitgekomen, waarvan de laatste twee, met de namen Eclair (versienummer 2.0) en Froyo (versienummer 2.2), het meest voorkomen. Alle Eclair-­versies worden inmiddels door middel van internetconnectie ­geüpdatet naar Froyo.

Het voordeel van Android is dat het besturingssysteem open, makkelijk en veelzijdig in gebruik is. Ook is het volledig te personaliseren, met vijf verschillende ‘bureaubladen’ die vol te hangen zijn met snelkoppelingen en widgets. Installeren van apps gaat via de Android Market, waar zowel betaalde als gratis applicaties vandaan te toveren zijn. Vooralsnog is de Market in vergelijking met Apple’s App Store minder rijkelijk gevuld, maar dankzij het minder strenge beleid groeit het aanbod flink. Bij het installeren van een app wordt aangegeven welke rechten verleend worden aan de applicatie. Pas hierbij op voor apps die uw persoonlijke informatie uitlezen!

HTC Desire

Formaat 119 x 60 x 11 mm

Gewicht 135 gram

Processor 1 GHz

Geheugen 576 MB

Schermresolutie 480 x 800 px

Camera 5 megapixel

Accu 1400 mAh

Overig GPS, Bluetooth 2.1, wifi

Oordeel 9/10

Mooie vormgeving

HTC Sense

Behuizing niet erg robuust

HTC Desire

De HTC Desire is moeilijk te onderscheiden van Google’s eigen variant de Nexus One. Toch oogt deze telefoon net even wat moderner dankzij het optische trackballetje, en voegt HTC’s eigen interface veel praktische en oogstrelende functies toe. Smartphonefabrikant HTC levert zijn smartphones namelijk af met een zelfgemaakte interface HTC Sense. Niet alleen is deze erg herkenbaar, ook is de interface met zijn extra toepassingen van grote toegevoegde waarde. De HTC Sense-interface is op zowel Android- als Windows Mobile-smartphones te vinden.

Samsung Galaxy S

Formaat 122 x 64 x 9 mm

Gewicht 118 gram

Processor 1 GHz

Geheugen 512 MB

Schermresolutie 480 x 800 px

Camera 5 megapixel

Accu 1500 mAh

Overig GPS, Bluetooth 3.0, wifi, Swype

Oordeel 7/10

Krachtige hardware

Swype

Lange opstarttijd

Samsung Galaxy S

Samsung heeft de laatste tijd een stortvloed aan telefoons op de markt gebracht, waaronder de Galaxy S, Samsung’s eerste Androidtelefoon. Dit is tevens de eerste smartphone met Swype-technologie. Hiermee verloopt ­tekstinvoer op het aanraakscherm niet via drukbewegingen, maar via een veegbeweging van de vinger op het toetsenbord.

Blackberry

Blackberry-telefoons van de fabrikant Research in Motion (RIM) waren aanvankelijk vooral bedoeld om een zakelijke doelgroep aan te spreken. De telefoon vindt dan ook gretig aftrek onder deze doelgroep. Voornamelijk vanwege het e-mailsysteem en de dienst Blackberry Internet Services, die voor kleine bedrijven en zelfstandigen een e-mailserver overbodig maakt. Veel toestellen draaien nog op Blackberry OS 5, hoewel versie 6 net het levenslicht gezien heeft. Misschien is het daarom handig even te wachten met de aanschaf van een Blackberry tot het nieuwe besturingssysteem volledig uitgerold is.

Communicatie is het sterke punt van Blackberry OS, het besturingssysteem van deze telefoons. Niet alleen vanwege e-mail, maar ook vanwege de applicatie Blackberry Messenger, die ‘pingen’ mogelijk maakt; een vorm van gratis sms’en, waarbij de sms via de internetverbinding verstuurd wordt. Veel toestellen die draaien op Blackberry OS zijn voorzien van een fysiek QWERTY-toetsenbord, wat natuurlijk extra efficiënt is voor tekstinvoer. Nadeel is wel dat het scherm veel kleiner is, waardoor het afspelen van bijvoorbeeld video niet echt een feest is.

Een nadeel aan het besturingssysteem Blackberry OS is er ook. Wilt u namelijk gebruik maken van de e-mailapplicatie en browser van het Blackberry-besturingssysteem, dan dient u een data-abonnement te hebben van Blackberry. Dat valt meestal duurder uit dan gewone 3G-abonnementen. Bent u al in het bezit van een 3G-abonnement en van plan een Blackberry aan te schaffen, dan is het belangrijk voor een Blackberry 3G-toestel te kiezen.

Blackberry Bold 9700

Formaat 109 x 60 x 14 mm

Gewicht 122 gram

Processor 624 MHz

Geheugen 256 MB

Schermresolutie 480 x 360 px

Camera 3,2 megapixel

Accu 1500 mAh

Overig Bluetooth 2.1, wifi

Oordeel 7/10

3G-ondersteuning

Lange batterijduur

Geen aansturing middels aanraakscherm

Nog niet verkrijgbaar met Blackberry OS 6

Processorsnelheid

Blackberry Bold 9700

De Blackberry Bold is een populair Blackberry-model. Het toestel is voorzien van een QWERTY-toetsenbord en is daarboven voorzien van een prima scherm, ondanks dat het qua omvang natuurlijk een stuk minder groot is dan die van andere smartphones. De fysieke knoppen zijn wel de enige mogelijkheid om het toestel aan te sturen, aangezien er geen aanraakscherm aanwezig is.

Symbian

Op de mobiele markt is Symbian een vertrouwde speler. Dat is niet direct te danken aan het besturingssysteem, maar meer aan de telefoons waar het op draait. Symbian is namelijk vooral te vinden op Nokia- en Sony Ericsson-telefoons. Die al jarenlang vertrouwd als zoete broodjes over de toonbank gaan. Symbian is nog altijd het meest voorkomende mobiele besturingssysteem, ook omdat de toestellen een stuk goedkoper zijn dan andere smartphones.

Het besturingssysteem komt, net als Android, op allerlei verschillende telefoons voor en beschikt over alle functies die u van een smart­phonebesturingssysteem mag verwachten: een applicatiewinkel (Ovi Store), mailprogramma’s, een kalender, enzovoort. Ook zit er standaard prima gratis ­(auto)­navigatie ingebouwd. Omdat het besturingssysteem op zo’n uiteenlopend aanbod aan telefoons aanwezig is, komt er wel eens een bug voor. Symbian werkt dan niet soepel samen met de hardware.

Zojuist is de nieuwste versie Sym­bian^3 verschenen. Symbian^3 is tevens de eerste open-sourceversie van het besturingssysteem, waarbij multitouch ondersteund wordt en het geheel een nieuw, fris jasje gekregen heeft. Toch kan het vooral qua aansturingsgemak en ontwerp niet meekomen met iPhone OS, Android of Blackberry.

Nokia N8

Formaat 114 x 59 x 13 mm

Gewicht 135 gram

Processor 680 MHz

Geheugen 256 MB

Schermresolutie 640 x 360 px

Camera 12 megapixel

Accu 1200 mAh

Overig GPS, Bluetooth 3.0, wifi

Oordeel 6/10

Groot scherm

12megapixel-camera

Processorsnelheid valt tegen

Nokia N8

De eerste telefoon met Symbian^3 als besturingssysteem is pas sinds september verkrijgbaar. De high-end Nokia N8 bevat een camera met twaalf (!) megapixel, een fors beeldscherm en een HDMI-aansluiting. Samen met veel muziekopties ontpopt de smartphone zich als ideaal multimediaspeelgoed. Het geheel zit bovendien ingepakt in een mooie aluminium behuizing.

De aanschaf van een smartphone is natuurlijk een persoonlijke keuze, die wij niet voor u kunnen maken. Want niet alleen het besturingssysteem moet aansprekende functies hebben, ook de hardware en het uiterlijk moeten aanspreken. De besturingssystemen Android en iPhone OS springen er voor ons uit en Blackberry OS komt op een mooie derde plek. Hecht u waarde aan een duidelijke, vaste interface en aan een gesloten mobiel besturingssysteem waarbij weinig mis kan gaan wat betreft dubieuze applicaties, dan is iPhone OS geschikt voor u. Bent u echter meer een liefhebber van een wat meer open systeem, waarbij u meer kunt instellen en personaliseren, dan zal uw keuze sneller op Android vallen. De communicatiejunkies kunnen echter het beste kiezen voor Blackberry OS. De combinatie van sms, ping, e-mail, instant messaging en de efficiëntie van een fysiek toetsenbord, maken van de Blackberry een ideaal communicatiemiddel. Fanatieke Windows-liefhebbers kunnen echter nog beter wachten op een Nederlandse versie van Windows Phone 7.