Oppo Find X - Conceptauto onder de smartphones

Geplaatst: 27 september 2018 - 05:57

Aangepast: 24 november 2022 - 13:16

De Oppo Find X is een innovatieve smartphone, die de frontcamera en dualcam mechanisch uitschuift. Hierdoor is de gehele voorzijde van de Oppo-smartphone gereserveerd voor een groot beeldscherm. Zet Oppo hier de concurrentie mee te kijk, of blijft het in de conceptuele fase hangen?

Terwijl maar weinig mensen in Nederland van het merk Oppo gehoord hebben, is het één van de grootste Chinese smartphonefabrikanten en (het grote) zusterbedrijf van OnePlus. Sinds kort betreedt de smartphonemaker ook de Nederlandse markt, met een drietal smartphones: de Oppo A3 (300 euro), Oppo R15 Pro (650 euro) en deze Oppo Find X van duizend euro. Dat prijskaartje is niet mals, voor hetzelfde geld heb je een Galaxy Note 9 of zelfs een dure iPhone. Maar de Oppo Find X heeft een speciale troef.

Veel smartphonefabrikanten proberen een zo groot mogelijk scherm in de smartphone te plaatsen, zonder dat het formaat uit de hand loopt (pun intended). Om dit voor elkaar te krijgen worden schermranden zo klein mogelijk gehouden, wordt de vingerafdrukscanner van de voorzijde verwijderd en zien we alternatieve beeldverhoudingen, in plaats van het traditionele 16 bij 9. Ook maken fabrikanten gebruik van afgebogen schermranden (zoals de Samsung Galaxy S9+) en scherminkepingen waarin de sensoren, luidspreker en frontcamera verwerkt zitten: zoals de iPhone X en zijn vele klonen. De Oppo Find X beschikt ook over afgebogen schermranden aan de zijkanten en gebruikt ook dezelfde langwerpige schermverhouding als Samsung van 19,5 bij 9.

Dat scherm is overigens van indrukwekkend goede kwaliteit, zoals je verwacht van een oledpaneel met full-HD resolutie. De kleuren zijn wel een tikje overdreven (gesatureerd) afgesteld.

Oppo Find X

Oppo Find X

De Find X is Oppo’s eerste luxesmartphone in Nederland.

Mechanisch

Het meest opvallende is dat de sensoren aan de voorzijde en de dubbele camera aan de achterzijde zijn verscholen achter een mechanisch uitschuivende bovenkant. Hierdoor is vrijwel de gehele voorzijde van de Oppo Find X gebruikt als scherm. Met als fijn pluspunt, dat je precies weet wanneer de camera wordt aangesproken, aangezien deze pas wat ziet als hij uitgeschoven wordt.

In praktijk werkt dit helemaal niet verkeerd! Wanneer je de Oppo Find X aan zet, doet de uitschuifcamera zo snel en geruisloos zijn werk, dat je vaak helemaal niet door hebt dat er een mechaniek aan het werk is. Ook vanuit veiligheids-opzicht is de weggestopte camera een heel fijn idee: je weet precies wanneer een app de camera gebruikt.

Alles dat beweegt, slijt. Dat geldt natuurlijk ook voor de camera-mechaniek in de Oppo Find X. Nu maak ik me over het mechaniek zelf niet zoveel zorgen, die werkt enorm vloeiend. Waar ik me wel zorgen over maak is dat er stof en zand in kan komen, wat de mechaniek wel makkelijk kan beschadigen. Het toestel is niet open te maken, en is daarom dus niet schoon te maken. Ik maak me erg veel zorgen over de effecten van stof en zand op de camera. Een dagje strand of zelfs de Oppo in de broekzak meedragen... Dat zou op den duur wel eens fataal kunnen zijn.

Een hoesje kan de bovenkant van de smartphone niet beschermen.

-

Hoesje

Een andere bijkomstigheid is dat er wel hoesjes voor de Find X beschikbaar zijn, maar deze kunnen de bovenzijde niet beschermen. Hierdoor zijn de hoeken van de smartphone uiterst kwetsbaar. Misschien was het niet het duurzaamste idee van Oppo om de Find X van glas te maken, waardoor je bescherming echt nodig hebt. Tegen valschade, maar ook tegen vette vingerafdrukken natuurlijk.

Als je de vingerafdrukken van het toestel hebt weggepoetst heb je overigens wel de mooiste smartphone die je kunt kopen: het prachtige scherm aan de voorzijde, maar de glazen achterzijde heeft subtiel in de gebogen aflopende randen een blauwgroene of roodroze kleur verwerkt. Kortom, de Oppo Find X is een smartphone waarmee je op feestjes de aandacht trekt, zelfs als je de camera binnenboord houdt.

Oppo Find X

Oppo Find X

Oppo Find X

Camera’s

De camera zelf is ook niet verkeerd: aan de achterzijde is een 16 en 20 megapixel dualcam geplaatst. Met de dubbele camera kun je betere portretten maken met scherptediepte-effect en optisch inzoomen. De camera’s zijn in staat mooie, heldere en kleurrijke plaatjes te schieten. Maar wanneer de omgeving wat donker is, laat de camera je al snel in de steek. Dat is erg jammer. Wanneer je ’s avonds een foto maakt, schiet je met een OnePlus 6 een beter plaatje. Terwijl dat toestel bijna de helft van de Oppo Find X kost.

Softwarematig zitten er foefjes ingebakken. Zo is er object- en sceneherkenning ingebakken, zodat het de smartphone de instellingen optimaal afstelt voor iedere situatie. Dat heeft de Huawei P20 Pro ook. Maar in het geval van de Find X, is het wat minder rigoureus en zijn ook het aantal scenes en objecten dat het toestel herkent minder.

Ook kun je met de camera aan de voorzijde een 3D-scan van je gezicht maken. Het volgt de trend van bijvoorbeeld Sony en Microsoft, die ook ‘iets met 3D’ willen doen, maar niet zo goed een praktisch haakje kunnen verzinnen. Het eindresultaat is niet alleen eng, je kunt er ook niks zinnigs mee doen.

Software

Op softwaregebied gaat het vaak mis bij Chinese smartphonemakers, omdat ze vaak te rigoureus willen ingrijpen op het open source Android. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Huawei’s EMUI. Oppo’s Android-skin ColorOS maakt het gelukkig niet zo bont. ColorOS draait op het recente Android 8.1, over het updatebeleid van Oppo valt echter nog weinig te zeggen. Het uiterlijk doet de naam wel eer aan: de harde kleuren doen de gehele kamer paars oplichten. Er is geen app-overzicht aanwezig, wat even wennen kan zijn. Al je geïnstalleerde apps worden tussen je widgets op het startscherm geplaatst. Dat kan wat onoverzichtelijk worden, en ook het instellingenscherm is af en toe behoorlijk zoeken. Qua onnodige voorgeïnstalleerde apps valt ColorOS me alles mee! Het enige dat er negatief uitsprong is de onverwijderbare Telefoonbeheer-app, die misleidende antivirus en onnodige optimalisatie op je Oppo binnensmokkelt.

De software is prima afgesteld, waardoor de accuduur ook in orde is. De accu in het toestel is aardig groot: 3730 mAh. Hierdoor hoef je niet dagelijks op te laden, anderhalve dag gaat de Oppo Find X ongeveer mee op een opgeladen accu. De bijgeleverde snellader, die Oppo de pakkende naam SuperVOOC meegeeft, laadt de smartphone bijzonder snel op. Binnen een half uur is je smartphone bijna volledig opgeladen.

Binnen een half uur is je smartphone bijna volledig opgeladen

-

Specs

De rest van de specificaties bieden ook wat je kunt verwachten van een smartphone in de hoogste prijsklasse: een Snapdragon 845 processor met 8GB werkgeheugen is uiteraard krachtig genoeg voor de zwaarste apps en games. Je krijgt 256GB opslag, meer dan genoeg dus om het ontbreken van een geheugenkaartslot op te vangen. Vervelender is wel dat er geen NFC-chip aanwezig is, zodat je de Oppo niet kunt gebruiken voor bijvoorbeeld contactloos betalen. Ook een koptelefoonpoort ontbreekt, evenals een dongel om je koptelefoon alsnog te verbinden.

Aan de onderzijde is helaas geen koptelefoonpoort aanwezig.

Ten opzichte van de andere smartphones in de hoogste prijsklasse is de Oppo Find X misschien niet de beste keuze. Als je zo’n duizend euro voor een smartphone over hebt, waarom zou je dan voor de Oppo kiezen en niet voor een iPhone? Voor minder geld heb je ook een completere smartphone, met een betere camera. Ondanks dat de Find X een prima toestel is, die met name scoort met zijn het prachtige ontwerp en de mechanisch uitschuivende camera. Het voelt echter een beetje alsof je een conceptsmartphone in handen hebt, zoals er ook van dure automerken conceptauto’s bestaan: de Oppo Find X trekt de aandacht, maar is niet de veilige keuze.

7,0

Oppo Find X

Ontwerp

Scherm

Innovatief

Snellader

Fragiel

Prijs

Geen koptelefoonpoort en NFC

**Prijs** € 999,- **Kleuren** Rood, blauw **OS** Android 8.1 (Oreo) **Scherm** 6,4 inch oled (2340x1080) **Processor** 2,8 GHz octacore (Snapdragon 845) **RAM** 8 GB **Opslag** 256 GB **Batterij** 3.730 mAh **Camera** 20 en 16 megapixel (achter), 25 megapixel (voor) **Connectiviteit** 4G (LTE), Bluetooth 5, wifi, gps **Formaat** 15,7 x 7,4 x 0,9 cm **Gewicht** 186 gram **Overig** usb-c, geen koptelefoonpoort, geen NFC **Website** [www.oppo.com](https://www.oppo.com/nl/smartphone-find_x/)...