Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

'Nederlanders doen niks met web 2.0'

Door: | 11 oktober 2010 12:31

Apps & Software

Web 2.0 gaat aan een groot deel van de Nederlandse internetters voorbij. Wel trouw e-mailtjes sturen, maar sociale netwerken zijn niets voor ons. "Nederland blijft hangen in passief internetgebruik."

Terwijl grote delen van de wereld in rap tempo afscheid nemen van e-mail als communicatiemiddel, blijven de Nederlanders elkaar nog bestoken met digitale post, zo laat een wereldwijd onderzoek van TNS NIPO zien.

De Nederlandse internetter steekt slechts 2,3 uur per week in sociale netwerken en dat is stukken minder dan bijvoorbeeld internetters uit Maleisië (9 uur), Rusland (8,1 uur) en Turkije (7,7 uur). Het gemiddelde voor 'ontwikkelde' landen is 3,8 uur. Aan e-mail wordt gemiddeld 5,1 uur per week gespendeerd.

E-mailen via mobiel

Het mobiele internetgebruik mag dan wel explosief toenemen, maar ook hiermee lezen en beantwoorden Nederlanders voornamelijk hun e-mail. Daar gaat per week 2,2 uur inzitten. Voor social networking heeft de Nederland 1,2 uur per week over.

Mobieltjes worden wel steeds belangrijker, zegt TNS NIPO, net als sociale netwerken. In Nederland zegt 19 procent meer te gaan netwerken via de computer terwijl 18 procent denkt dat juist meer te doen met de telefoon. Maar ook hierin loopt de Nederlander zwaar achter op de rest van de wereld. In Australië bijvoorbeeld zegt 26 procent meer te gaan netwerken via de computer, terwijl 44 procent daarvoor de smartphone kiest.

Nederlanders zijn passief

Volgens Martin Warmelink, directeur bij TNS NIPO, blijft de grote massa, die internet al jaren als iets gewoons ziet, hangen in passief gebruik. Web 2.0 gaat aan deze groep voorbij. "Het zijn onze jongeren die ervoor zorgen dat Nederland niet helemaal in de achterhoede belandt."

Overigens staan de uitkomsten nogal haaks op eerdere cijfers van Hyves. Die sociale netwerksite zegt 10,3 miljoen accounts te hebben en 275 miljoen pageviews per dag. Berekeningen gaan ervan uit dat 53 procent minstens eenmaal per week inlogt. Gemiddeld kijken 3 miljoen Nederlanders naar 200 miljoen pagina's, schreef Yme Bosma van Hyves zelf op Webwereld.

Bron: Webwereld.nl

0 Reacties op: 'Nederlanders doen niks met web 2.0'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.