Alles over de voordelen van een Sim Only-abonnement

Door: Laura Kempenaar | 10 november 2020 09:24

How To

We spenderen dit jaar meer tijd thuis en de kans is groot dat je daardoor iets minder snel je smartphone op de stoep laat vallen. Je smartphone bevindt zich meer binnen, waar hij over het algemeen genomen veiliger blijft. Hierdoor hoef je als je abonnement afloopt niet per se een nieuwe smartphone aan te schaffen. Kies dan voor een Sim Only. Dit zijn de voordelen.

Sim Only is gewoon je vertrouwde abonnement

Sommige mensen halen Sim Only en prepaid door elkaar. Prepaid betekent dat je een simkaart hebt waar je beltegoed voor koopt. Is dat op, dan kun je niet meer bellen of sms’en. Sim Only is eigenlijk hetzelfde als een abonnement mét toestel, maar dan zonder toestel. Je krijgt dus elke maand een rekening voor je telefoongesprekken, sms’jes en data.

Sim Only is een abonnement zonder BKR-registratie

Het voordeel van geen telefoon bij je abonnement aanschaffen is dat je maandprijs veel lager uitkomt, omdat je niet maandelijks nog een toestel afbetaalt. Bovendien betekent het ook dat je geen BKR-registratie krijgt voor je abonnement. Normaliter krijg je bij een dure telefoon die meer kost dan 250 euro een BKR-registratie. Je telecomaanbieder geeft dit bij Stichting BKR aan, mede om te kijken of de kans wel groot is dat je aan de maandelijkse kosten kunt voldoen. Dat is niet het geval bij Sim Only: zo’n abonnement kun je afsluiten zonder dat er een BKR-registratie volgt.

Sim Only is heel flexibel

Hoewel je een Sim Only-abonnement vaak moet afsluiten voor minimaal een jaar, bieden ze wel veel keuze en veel flexibiliteit. Je kunt kiezen hoeveel MB’s je precies gebruikt, hoeveel belminuten je nodig hebt en je kunt dit gaandeweg vaak nog aanpassen wanneer het abonnement al loopt. Bij veel providers is het ook nog mogelijk om wat ongebruikte data of belminuten naar de volgende maand mee te nemen, waardoor je minder snel te veel betaalt. Zeker nu we meer thuiszitten en meer van wifi gebruikmaken, is het bijvoorbeeld fijn om dat abonnement naar beneden af te stellen. Je gebruikt immers aanzienlijk minder data. Er bestaan trouwens Sim Only-abonnementen die maandelijks opzegbaar zijn. Houd wel in de gaten of er afsluitkosten worden gerekend als je van provider wisselt.

Zelf een andere telefoon kiezen

Als je kiest voor een Sim Only-abonnement, dan ben je in ieder geval niet de enige. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft zo’n abonnement. Natuurlijk is het spannend en nieuw om een nieuw abonnement af te sluiten met een nieuw toestel, maar als je oude toestel nog goed werkt en wordt voorzien van alle nodige updates, dan is dat helemaal niet nodig. Dan kun je er beter voor kiezen om 1 of 2 jaar Sim Only te gaan en flink kosten te besparen. Mocht je toch wel een andere telefoon willen, bijvoorbeeld omdat er net een mooi nieuwe smartphoneis aangekondigd of omdat je telefoon toch de geest geeft, dan heb je alle keuze van de wereld. Je kunt dan elke simlockvrije telefoon aanschaffen en gebruiken, in plaats van dat je een beperkte keuze hebt die een provider biedt, op een moment waarop je daar juist nog niet aan toe bent.

3 Reactie(s) op: Alles over de voordelen van een Sim Only-abonnement

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 12 november 2020 15:46 chrislaarman
    @Laura: dit artikel zou aan belang winnen als eSIM-kaarten minstens aangestipt zouden worden.

    In mijn ogen is het voordeel van Sim Only, dat je op jouw tijd jouw toestel kunt kopen voor jouw prijs.

    Zeker. ook ik heb wel eens een toestel gekocht bij mijn Internet-provider. Maar dat zal steeds uitzonderlijker worden.

    En dan ging het over smartphones. Ik heb ook tablets (woo één na geschikt is voor mobiel gebruik) en mifi's. Dan voert je ISP hoogstens de modellen die zij de meeste kans geven. Kortom, daarin is Sim Only toch al de regel.

    Ik noemde niet voor niets eSIM-kaarten. Die vergroten of verkleinen (ik weet dat niet) wellicht het gemak of de mogelijkheid überhaupt om de kaart even of voorgoed in een ander toestel te plaatsen.
    Zelf gebruik ik duo-SIM-kaarten van T-Mobile, zeg maar: identieke tweelingen. Daarvan kan er één tegelijk mobiel verbonden zijn, een kwestie van Vliegtuigmodus op het ene toestel aan zetten en op het andere uit. Maar dat werkt niet met eSIM, en de meeste van mijn apparaten kunnen geen eSIM gebruiken.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 12 november 2020 16:01 Lex1
    Ik zat jaren bij T-Mobile en na het aflopen van mijn abonnement kon ik alleen een duurder abonnement krijgen.

    Ik ben toen overgestapt naar Hollandsnieuwe toen 1000 minuten voor €10,- Later werd het 2000 minuten voor €10,- nu 3000 minuten voor €8,50,- Ik maak het nooit op.

    Mijn eerste mobile telefoon was met een simkaart van Libertel wat later over is gegaan naar Vodafone. Toen 25 cent per minuut + een start tarief.

    Tijden zijn wel veranderd. Mede door de populariteit van het gratis WhatsApp zijn de tarieven flink aan het zakken.

    Vroeger zaten al mijn contacten op Skype tegenwoordig zit iedereen op WhatsApp, de verbinding is kraak helder.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 12 november 2020 18:11 rveijkwwnl
    Van begin af aan bij Telfort SIM-ONLY gezeten, maar sinds dat deze ingelijfd is bij KPN overgestapt naar BEN SIM-ONLY voor €5,50 per maand en maak zelde de belminuten op.

    Gebruik gewoon een 'domme' GSM en aldus nergens direct te traceren, grinnik, al heb ik wel een flatbed met externe mogelijkheden op een andere 'intilligente SIM wijze' maar dan veel slimmer beveiligd welke smartfone's nooit zullen kunnen bewerkstelligen.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.