De Oppo Reno8-introductie laat zich voorspellen

© PXimport

De Oppo Reno8-introductie laat zich voorspellen

Geplaatst: 31 augustus 2022 - 11:40

Aangepast: 25 november 2022 - 11:48

Joris Peterse

Oppo introduceert de Reno8 in Nederland. De smartphone van het Chinese merk is voorspelbaar, maar dat hoeft geen nadeel te zijn. Toch lijkt Oppo geen échte keuzes te durven te maken, waardoor de Reno8 en Reno8 Pro (te) weinig opvallen.

Het perspraatje van Oppo tijdens de introductie van de nieuwste Reno8-smartphone kun je van tevoren uittekenen. Alhoewel de smartphone al in juli is uitgebracht op de Chinese smartphone en alle info dus al lang en breed voorhanden is, wordt gedaan alsof het een spiksplinternieuwe introductie is. Een introductiemanier die door Chinese smartphonemakers wel vaker wordt toegepast. Toch is er een klein verschil: de Reno-serie in China bestaat uit drie toestellen. De Reno8, de Reno8 Pro en de Reno8 Pro+. De Reno8 Pro is de evenknie van de Chinese Reno8 Pro+.

Camera’s

Zoals altijd ook onevenredig veel aandacht gaat uit naar de camera. Waarbij opgeschept wordt over een eigen chipset “MariSollicon”, nachtfuncties en portretten. Tot dusver bleken vorige generaties van de Reno-smartphone goede foto’s en video’s te maken. Maar niet meer dan dat: Samsung, Apple en Google hebben dit beter voor elkaar en dat lijkt met name te liggen aan de softwarematige afstelling.

Alhoewel Oppo de samenwerking aangaat met fotografiemerk Hasselblad (dat in handen is van de Chinese dronefabrikant DJI), prijkt het Hasselblad-stempeltje niet op de achterzijde van de Reno8. Hasselblad lijkt achter de hand te worden gehouden voor de topsmartphones van Oppo. Alhoewel dat voor de Reno8 niet als minpunt aangemerkt hoeft te worden. De eerdere samenwerking tussen Hasselblad en Oppo’s zustermerk OnePlus maakte bepaald niet het verschil.

Oppo Reno 8

© PXimport

Geen keuzes

Het lijkt ook wel alsof ze in het hoofdkantoor geen innovatieve keuzes hebben genomen. Geen Hasselblad is oké. Maar op de achterzijde pronkt nog altijd een 2 megapixel macrocamera. Deze camera vinden we al generaties lang terug op smartphones van BBK Electronics, het moederbedrijf van Oppo. Ook OnePlus- en Realme-smartphones zijn uitgerust met deze volkomen waardeloze lens. Dat deze lens tot weinig in staat is (onscherpte, ruis, matige lichtsterkte) bleek al in vorige reviews. Overigens weten de fabrikanten dat zelf ook, de functie voor macrofotografie zit weggestopt in de camera-instellingen. Sterker nog in de specificaties op de site wordt het beperkte aantal megapixel van deze camera stiekem weggelaten.

Waarom blijven deze merken toch kiezen voor deze macrocamera? Heeft BBK een te grote voorraad van deze lenzen? Is het om op te kunnen scheppen over het aantal camera’s op de achterzijde? Of is er een praktisch gebruiksscenario dat ik over het hoofd zie? Navraag heeft tot dusver nog geen antwoorden opgeleverd.

Wel wordt ingezet op snellaadtechnologieën. Net als andere Oppo-smartphones.

Selectieve inspiratie

Oppo is een merk dat zich graag laat inspireren door Apple. Dat zie je terug aan het ontwerp en de pittige prijs. Ook hier geen opvallende keuzes. Wat Oppo niet van Apple overneemt is langdurige software-ondersteuning. Ook op dit gebied had het merk best keuzes mogen maken. Met de beloofde twee Androidversie-updates en vier jaar veiligheidsupdates loopt Oppo ver achter op niet alleen Apple, maar ook Samsung en Google.

De Oppo Reno8 verschijnt in twee uitvoeringen: de Reno8 en Reno8 Pro. Verschil zit in de chipset, die bij de Pro-uitvoering wat krachtiger is, meer werkgeheugen en meer opslaggeheugen. Ook is de Pro-uitvoering een slagje groter, met een wat beter schermpaneel.

Toch lijken de smartphones weinig op te vallen, en dat zouden de Oppo-smartphones wel moeten doen. Het marktaandeel in Nederland is laag en de naamsbekendheid van het merk is niet hoog, terwijl het merk al jaren actief is in Nederland.

De Oppo Reno 8 serie is per direct verkrijgbaar vanaf 529 euro. De Pro-uitvoering kost 749 euro.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000