Minder tijd besteden aan smartphone, tablet en pc: digitale detox

Door: dirk-schoofs | 08 juli 2019 10:27

How To

Inmiddels is voor velen van ons de smartphone een verlenging van onze hand, waardoor een digitale detox nogal soft en onrealistisch kan klinken; alsof we wezens zonder ruggengraat zijn. Dat mobieltje hebben we vooral omdat het het ons leven makkelijker maakt, toch? We gaan dus voor de gulden middenweg, voor gezond verstand en voor het winnen van tijd die je dan aan het echte leven kunt besteden.

Tip 01: Nomofobie

Psychologen vullen boeken met theorieën waarom we met iedereen verbonden willen blijven en waarom we verslaafd zijn aan voortdurend controleren. Ze hebben het over nomofobie, de angst om niet continu bereikbaar te zijn. De term waarmee ze de hipste angst van het moment aanduiden is afgeleid van no-mobile-phone-phobia. Wij pleiten niet voor volledige onthechting – dat zou naïef zijn – maar af en toe een adempauze inlassen kan zeker geen kwaad. Uiteraard zal digitale ontgifting in het begin ongemakkelijk aanvoelen, maar jij bepaalt de regels. Het is jouw tijd en hoe je die indeelt, is aan jou. We geven je alvast mee dat een gezonde onthouding je vooral productiever zal maken.

Tip 01 Gemiddeld spenderen Nederlanders dagelijks 4 uur en 50 minuten van hun tijd op internet en zitten ze bijna anderhalf uur op social media.

Socialmediagebruik

Uit onderzoek van CBS blijkt dat bijna 30% van de jongeren tussen 18 en 25 jaar zichzelf verslaafd vindt aan sociale media en ruim 1 op de 3 erkent dat de studieresultaten hieronder lijden. 40% beweert zelfs dat de sociale media een negatieve invloed hebben op hun nachtrust. Ook brengt ieder jaar het social media dashboard HootSuite een digitaal rapport uit, met alle denkbare cijfers over het internetgebruik. Daaruit blijkt dat van de 17 miljoen Nederlanders 16,38 miljoen internet gebruiken en 11 miljoen Nederlanders actieve socialmediagebruikers zijn.

Tip 02 Volgens Hootsuite blijft WhatsApp in Nederland het meest gebruikte sociale medium.
Bij multi-switching richt je je aandacht op allerlei taken die geen rechtstreeks verband met elkaar hebben

Tip 02: Multi-switching

Als er één vaardigheid is die je moet schrappen uit je cv, dan is dat je goed bent in multitasken. In bijna alle gevallen bedoel je ‘multi-switching’ en daar moet je niet trots op zijn. Multitasking betekent dat je meerdere taken uitvoert die op hetzelfde doel zijn afgestemd. Wanneer je met de auto rijdt, bedien je de pedalen samen met de versnellingspook en het stuur, waarbij je de weg en de achteruitkijkspiegel niet uit het oog verliest. Bij multi-switching richt je je aandacht voortdurend op verschillende taken die geen rechtstreeks verband met elkaar hebben, bijvoorbeeld als je tijdens een vergadering e-mails aan het beantwoorden bent én even snel Facebook checkt. Hierdoor mis je stukken van de vergadering. Multi-switching zorgt dus veelal juist voor tijd- en concentratieverlies. Ga maar na: wanneer iemand je concentratie onderbreekt, duurt het gemiddeld 25 minuten voordat je die focus weer terug hebt.

Schermtijd

Omdat grote investeerders stelden dat Apple te weinig zijn verantwoordelijkheid nam tegen een iPhone-verslaving, heeft het bedrijf in iOS 12 de functie Schermtijd toegevoegd. Hierdoor schrikken veel gebruikers zich rot van hun telefoongebruik. Deze functie geeft inzicht in het gebruik van je mobieltje, anderzijds kun je met deze tool gebruikslimieten instellen voor apps. Zodoende voorkom je dat je de hele dag op Facebook lummelt of dat je vaak onzinnig je iPhone oppakt. Schermtijd ondersteunt trouwens de functie Delen met gezin, zodat je kunt zien hoeveel tijd je kind aan zijn iPhone besteedt zonder dat je iedere week om zijn of haar toestel moet vragen. Schermtijd houdt niet allee n de statistieken bij van de huidige dag, maar ook van de afgelopen zeven dagen. Iedere week, op zondagochtend, ontvang je een vaak ontnuchterend rapport.

Je ontvangt een duidelijk overzicht van hoe lang en waarvoor je je iPhone gebruikt.

Tip 03: Applimieten

In iOS 12 heeft Apple de functie Schermtijd toegevoegd waarmee je inzicht kunt krijgen in je telefoongebruik. Er inzicht in krijgen is één ding, maar hoe hou je met Schermtijd je smartphonegebruik binnen de perken? Ga via Instellingen naar Schermtijd. Kies voor Apparaatvrije tijd en schakel de functie in. Selecteer een periode waarop het toestel alleen beschikbaar is voor telefoneren en apps die je zelf selecteert. Bij Applimieten stel je limieten in voor afzonderlijke apps of categorieën apps zoals Games, Sociale netwerken, Amusement enzovoort. Deze optie kan voor ouders een uitkomst zijn om de tijd te beperken die kinderen doorbrengen met spelletjes of sociale media. De ouders beheren deze applimieten en kinderen kunnen deze ook niet zelf omzeilen of uitschakelen. De functie Altijd toegestaan verzamelt de apps die je altijd en ongelimiteerd wilt gebruiken. Met Materiaal en privacy blokkeer je bepaalde inhoud, beperk je de mogelijkheid om de toegangscodes te wijzigen en bepaal je de leeftijdsnorm voor films en series.

Tip 03 Je kunt applimieten per app of per categorie instellen.

Communicatiestress

De periode voor en na een vakantie is vaak hét moment waarin je veel meer berichten moet versturen en beantwoorden. Een beproefde methode om de mailstress te vermijden is de out-of-office-mededeling uit te breiden tot één of enkele dagen voor en na je vakantieperiode. Zo voorkom je dat je in alle haast nog zaken moet afwerken voor je je koffers moet pakken en ook heb je rustig de tijd om na je vakantie de binnengekomen berichten door te nemen.

Tip 04: Tips

Er zijn verschillende kleine tips die je gemakkelijk kunt toepassen en die toch effectief helpen bij een digitale detox. Trakteer jezelf bijvoorbeeld op een leuk, stijlvol horloge zodat je geen excuus meer hebt om iedere keer je smartphone erbij te pakken onder het mom van ‘ik heb geen horloge’. Of verban je smartphone van je nachtkastje, zodat je uit bed moet als je door je sociale media wilt scrollen. Wees gerust, meestal is het de moeite van het opstaan niet eens waard. Ruim je werkplek op, je wordt veel gemakkelijker afgeleid als je bureau een puinhoop is. Wees ook kritisch op de apps die je meldingen sturen. Zet de meldingen uit waar je weinig aan hebt. Je kunt best op de hoogte willen blijven waar je vrienden uithangen of wanneer je moet inchecken, maar meldingen van likes en commentaar op socialemedia-profielen, zijn die echt nodig? Plan eens rustperiodes in en gun je hersenen dode momenten, zoals simpelweg wachten in de winkel, zonder dat je meteen naar je smartphone grijpt; de beste ideeën ontstaan wanneer je geest de tijd heeft om te dagdromen.

Met Forest draagt je digitale ontgifting bij tot duurzame landbouw en de diversiteit van bossen

Tip 05: Plant bomen

Als jij zo’n type bent dat iedere vijf minuten zijn socialmedia-account wil controleren, dan kan de app Forest je een steuntje in de rug geven om die drang in te perken. De app is er voor iOS en Android en stimuleert je om van je mobieltje af te blijven. Je stelt zelf in hoelang je van plan bent je telefoon te negeren, ergens tussen de 10 en 120 minuten. De grootte van de boom verschilt naargelang de tijd die je instelt en iedere volgroeide boom wordt toegevoegd aan een bos. Grijp je binnen de ingestelde tijd toch naar je telefoon dan zal de boom afsterven. Wel kun je nog steeds telefoontjes accepteren, sms’jes versturen en wat andere basisacties op je telefoon uitvoeren, zodat je niet volledig bent afgesloten van de wereld. Je kunt het bos delen met vrienden en in de geschiedenis volg je hoe goed je bomen hebt laten groeien. Wie competitief is ingesteld, kan een wedstrijd aangaan met collega’s of vrienden om te zien wie het meeste en de grootste bomen laat groeien. Wanneer een boom volgroeid is, word je beloond met bladmunten, afhankelijk van hoelang je de timer hebt ingesteld. Die bladmunten kun je uitgeven aan het planten van echte bomen in ontwikkelingslanden via de sponsor Trees For The Future. Op die manier draag je met je digitale detox bij tot duurzame landbouw en de diversiteit van bossen.

Tip 05 Door je smartphone met rust te laten, kun je bomen laten groeien tot er een volwaardig bos ontstaan is.

Tip 06: Tomaten-timer

De Pomodoro-techniek is bekend in de wereld van tijdmanagement. De methode dankt zijn naam aan de rode kookwekker in de vorm van een tomaat die de bedenker in de jaren 80 gebruikte. Deze methode gaat ervan uit dat een mens het meest efficiënt werkt wanneer hij zich 25 minuten concentreert op zijn taak en daarna 5 minuten pauze neemt. Na de vierde keer mag je van een langere pauze genieten. Be Focused (macOS, iOS) is zo’n Pomodoro-timer die je helpt geconcentreerd te werken. De app moedigt je aan om doelstellingen op te splitsen in kleine haalbare taken. Be Focused heeft een ingebouwde takenlijst en timer zodat je op het juiste spoor blijft, zonder dat je het gevoel hebt dat je je focus verliest door digitale afleiding. Bovendien kun je prioriteiten instellen, zodat je nooit een deadline mist. Hoe meer je Be Focused gebruikt, hoe meer inzicht je krijgt in je werkgewoontes, want in het analysevenster lees je hoe goed je je doelen binnen een bepaalde periode hebt bereikt. Bovendien stimuleert de app je ook om echt tijd te nemen voor een pauze, zodat je daarna fris en fruitig weer verder kunt. Een alternatief voor Android is de app ClearFocus.

Tip 07: Uitdaging

ShutApp, een iOS-app, is vooral bedoeld om elkaar uit te dagen een bepaalde ingestelde tijd je iPhone met rust te laten. Activeer de timer en nodig je vrienden uit. Pakt iemand toch z’n telefoon voordat de tijd om is, dan krijgt de vriendengroep daarvan een notificatie. Wie kan het het langste volhouden? Ook bij ShutApp draait het dus om gefocust blijven en motivatie.

Tip 07 Wie van de vrienden heeft het sterkste karakter?

0 Reactie(s) op: Minder tijd besteden aan smartphone, tablet en pc: digitale detox

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.