Nederlandse ouderen kiezen voor Huawei-smartphone

Door: | 18 juni 2014 12:06

Nieuws

Nederlandse ouderen blijken een voorliefde te hebben voor smartphones van Huawei. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Een op de vijf klanten van de Chinese fabrikant is ouder dan 65.

Huawei heeft inmiddels 3 procent van de Nederlandse markt, zegt Telecompaper naar aanleiding van een recent onderzoek naar het smartphonegebruik. De voorliefde van de ouderen voor de Chinese nieuwkomer is opvallend. Gemiddeld is 9 procent van de gebruikersgroep van een merk 65 jaar of ouder. Daar steekt Huawei met 19 procent oudere gebruikers dus ver bovenuit.

Maar ook jongeren kiezen voor Huawei, zo blijkt. Een kwart van de Huaweigebruikers is 12 tot 19 jaar oud. Daar wordt vooral BlackBerry het slachtoffer van. Nederland was lang BlackBerry-land onder de jongeren, maar in het laatste jaar is het aandeel gehalveerd van 6 naar 3 procent marktaandeel. Ook Nokia heeft nog 3 procent marktaandeel in Nederland, maar die resterende gebruikers zijn wel aan het vergrijzen. De gemiddelde leeftijd is 48 jaar.

Eigenaren van BlackBerry verknocht aan toestel

De eigenaren van een BlackBerry zijn dan wel flink in aantal verminderd, maar zijn wel het meest verknocht aan hun toestel. Zij houden de smartphone liefst vier jaar. Het gemiddelde gebruik van een smartphone is twee jaar. Dat komt vooral omdat 90 procent van de afgesloten abonnementen een looptijd heeft van twee jaar.

Mediamarkt verkoopt van alle fysieke winkels de meeste smartphones. Het is al het vijfde achtereenvolgende kwartaal dat de winkelkaten de lijst aanvoert. Van alle in winkels gekochte smartphones komt 19 procent bij de Mediamarkt vandaan.

Overigens hebben Samsung en Apple samen 70 procent van de markt in handen, met Samsung veruit dominant. Andere leveranciers blijven daar nog ver op achter.

Bron: Webwereld.nl