Omzet Sony groeit door de Xperia Z-serie

Door: | 02 juni 2014 15:06

Nieuws

ACHTERGROND - Zoals veel fabrikanten, heeft ook Sony het zwaar. Positieve uitzondering is de smartphone-tak. Dit bedrijfsonderdeel (Sony MPC) noteerde in 2013 een groei van 30 procent en ook dit jaar zijn de vooruitzichten positief. Dit is vrijwel in zijn geheel te danken aan de Xperia Z-serie.

In totaal verkocht Sony het afgelopen fiscale jaar (van 31 maart 2013 tot 31 maart 2014) maar liefst 39,1 miljoen smartphones. Dit fiscale jaar hoopt Sony niet minder dan 50 miljoen smartphones te slijten. Een ambitieuze doelstelling van opnieuw een stijging van 30 procent. Ten opzichte van 2012 zelfs een stijging van zo'n 50 procent. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het elektronicaconcern voor afgelopen jaar aanvankelijk uitging van 42 miljoen verkochte smartphones. Een doelstelling die nipt niet gehaald is.

Sony MPC leed vorig jaar een verlies van 75 miljard yen. Nog altijd 22 miljard minder dan het voorgaande jaar. Verantwoordelijk voor dit slechte resultaat was vooral de verliesgevende pc-tak. Zonder deze tak zou Sony MPC een positief resultaat geboekt hebben van 12,6 miljard yen. In het lopende boekjaar hoopt men dat te kunnen verbeteren tot 26 miljard, exclusief de pc-tak. De focus binnen Sony MPC ligt vooral op de luxere uitvoeringen van de Xperia Z-serie, zoals de Sony Xperia Z1 of de nieuwere Sony Xperia Z2. Daarbij wordt zwaar ingezet op de VS en Europa, waar vorig jaar een indrukwekkende omzetgroei vertoond werd. Respectievelijk 40,9 en 22,1 procent groei.

De focus op de luxere smartphone-modellen leidt tot een relatief hoge gemiddelde verkoopprijs, welke ook toeneemt met het resultaat. Deze stijgt al sinds de introductie van het eerste model van de Xperia Z, in februari 2013. In deze ontwikkeling staat Sony overigens alleen. Door toenemende concurrentie zien de meeste fabrikanten van smartphones hun ASP juist dalen. Dit geldt in het bijzonder voor Android-toestellen. Momenteel gaan deze voor gemiddeld 247 dollar over de toonbank. Volgens IDC zal dat in 2018 geslonken zijn tot slechts 202 dollar. Omdat Sony vooralsnog vooral Android-toestellen produceert, is dit een ontwikkeling waar het bedrijf terdege rekening mee zal moeten houden.

Sony Ericsson erfenis

Begin 2012 kwam er een einde aan de langdurige samenwerking tussen Sony en Ericsson, toen Sony de gelijknamige joint venture opkocht. Voor het verlieslijdende Sony Ericsson betaalde het Japanse concern destijds meer dan een miljard euro. De omzet van het bedrijf daalde ten opzichte van het jaar ervoor met zo'n 16 procent tot 1,3 miljard euro. Mede opgebracht door de 34,4 miljoen Sony Ericsson-toestellen die dat jaar werden verkocht. Hiervan bestond 80 procent uit Xperia-toestellen.

Het succes van Xperia werd voortgezet onder de naam van Sony. Allereerst met de Xperia S. Met een grootschalige en wereldwijde marketingcampagne werd ingezet op succes van de nieuwe smartphone. De nadruk werd vooral gelegd op entertainment en het design, waarmee de Xperia direct werd bevestigd in zijn rol als exclusieve smartphone. Ondertussen moest Kunimasa Suzuki, als nieuwe CEO van het voormalige Sony Ericsson, het bedrijf grondig reorganiseren. Dit kwam onder meer neer op het versterken van het belang van de mobiele divisie.

De mobiele divisie, en de Xperia Z-serie in het bijzonder, moet de voortrekker worden van het gehele concern. Daaronder wordt onder meer een exclusieve focus op mobiel verstaan. In vaste telefonie ziet Sony geen toekomst meer. Inmiddels is besloten de verlieslijdende pc-divisie te verkopen, iets dat al is ingezet en vanwege de kosten van de exit-strategie de cijfers van de divisie extra drukt. Ook het merk Vaio is inmiddels van de hand gedaan. De tv-divisie is voorlopig afgesplitst met de taakstelling om, als zelfstandig bedrijf, winst te gaan boeken.

Ontegenzeggelijk liggen er kansen voor Sony op de markt voor smartphones. Deze markt is tussen 2012 en 2014 meer dan verdubbeld. Daar staat echter tegenover dat de concurrentie moordend is en Sony van ver moet komen. In totaal heeft Sony momenteel een wereldwijd marktaandeel van zo'n vijf procent. Vergelijkbaar met Lenovo, LG en de sterk opkomende concurrent uit China: Huawei. Met een doelstelling van 50 miljoen verkochte toestellen per jaar zal de Xperia Z moeten opboksen tegen de nog altijd zeer populaire iPhone en vooral Samsungs Galaxy-lijn.

Dit artikel is gepubliceerd in opdracht van Blue Mango Interactive en geschreven door Roald Craenen. De redactie van Computer!Totaal is niet betrokken geweest bij de totstandkoming van dit artikel.