Telecomwaakhond Opta heeft de uitleg van de nieuwe telecomwet aangepast. Persberichten worden nu minder snel als spam aangemerkt.

Hoewel de Telecomwet zelf niet is gewijzigd, heeft telecomwaakhond Opta de interpretatie ervan nu versoepeld. Volgens de letter van de wet moeten alle verzenders van e-mails vooraf expliciet toestemming vragen aan de ontvanger.

Stille wijziging

In de frequently asked questions op de site van spamklacht.nl heeft Opta afgelopen dinsdag stilletjes het antwoord op de vraag: "Valt een persbericht onder het spamverbod?" aangepast. "Persberichten van informatieve aard, gestuurd aan journalisten die met dergelijke onderwerpen bezig zijn, zijn in beginsel geen spam," stelt de site nu.

Daarmee wordt de eis om expliciete toestemming afgezwakt. Commerciële of charitatieve e-mail die zich vermomt als een persbericht kan op weinig sympathie rekenen, waarschuwt de Opta nog wel.

Zakelijk spamverbod

Sinds oktober 2009 is zakelijke spam in Nederland verboden. Tot die tijd was ongevraagde commerciële e-mail alleen verboden wanneer deze aan individuen was gericht. Het bemailen van zakelijke adressen bleef daarmee wel toegestaan. Spammers riskeren een boete van maximaal 450.000 euro per e-mail verzending.

De nieuwe wet heeft echter ook persberichten aan banden gelegd. Vooral die bepaling heeft tot een felle discussie geleid, en luidde volgens een enkeling zelfs het einde van het persbericht in. Webwereld heeft zich destijds uitgesproken tegen deze bepaling, omdat het leidde tot een stortvloed van opt-in verzoeken van pr-bureaus en bedrijven die regelmatig met media communiceren.

Minder angstaanjagend

Een woordvoerder van Opta benadrukt dat er in feite niets veranderd is. De wijziging is ingegeven door het grote aantal vragen dat de Opta over persberichten kreegt. "De wetgeving is niet veranderd. De uitleg is omgedraaid, waarmee het iets minder angstaanjagend is geformuleerd," verklaart woordvoerder Marilène Eijgenraam tegenover Webwereld. De wijziging in de verklaring is daarom ook niet naar buiten gecommuniceerd.

Branche opgelucht

De pr-branche reageert opgelucht: "We hebben toch met zijn allen om de hete brei heen gedraaid toen", vertelt Yvonne van Bokhoven, directeur van pr-bureau Lewis PR tegen Webwereld. Het bureau vertegenwoordigt veel technologiebedrijven.

"Veel bureaus hebben mailings gestuurd naar journalisten. Wij hebben dat zelf niet gedaan. De meeste hoofdredacteuren zeiden: "Als het ons niet bevalt, horen jullie het wel'."

Pr-bureau Lewis bewaart tegenwoordig alle e-mails waarin journalisten vragen om te worden toegevoegd aan de mailings van het bureau. Opta's Eijgenraam adviseert alle pr-professionals om dat ook te blijven doen. Want wanneer een persbericht ongewenst is en de ontvanger klaagt, kan nog steeds een boete volgen. "Als je pech hebt, gaan mensen een klacht indienen," vat Eijgenraam samen.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten