Samsung Galaxy S7 edge - Onze eerste indruk

Geplaatst: 21 februari 2016 - 17:01

Aangepast: 14 december 2022 - 12:11

Samsung heeft de Galaxy S7 en Galaxy S7 edge gepresenteerd tijdens het Mobile World Congress in Barcelona. Wij mochten vroegtijdig al even met het nieuwe Android-toestel spelen, en vertellen je hier over onze eerste ervaringen. De Galaxy S7 en Galaxy S7 edge zullen halverwege maart beschikbaar komen in Nederland.

Wanneer je me voor de aankondiging de Galaxy S7 edge in handen zou hebben geven en me zou vertellen dat het de Galaxy S6 edge is, dan had ik het geloofd. De verschillen tussen de S7 edge en z'n voorganger zijn heel subtiel. Wat overigens niet negatief is, want de S6 edge vond ik al een van de mooiste smartphones ooit. Als je goed kijkt, merk je de verschillen pas. Zo steekt de camera aan de achterkant iets minder ver uit, is het toestel ook aan de achterkant iets ronder (waardoor hij beter in de hand ligt) en is de home-knop wat subtieler afgewerkt. Het sAmoledscherm van 5,1 inch (13 cm) met z'n gebogen randen oogt wederom erg mooi en scherp. Lees ook: Samsung Galaxy S7 vs. LG G5 - Wat is de beste Android-smartphone?

Waterdichte Galaxy S7

Veel verschillen zijn dan ook niet te zien. Zo is het toestel, net als de Galaxy S5, waterdicht. Zonder dat je je zorgen hoeft te maken over klepjes voor de aansluitingen, zoals dat bij Xperia Z-smartphones en de net-genoemde Galaxy S5 wel het geval is. Ook zien we in de Galaxy S7 de terugkeer van het geheugenkaartslot. Deze plaats je in het schuifje naast de simkaart. Je kunt het opslaggeheugen van de Galaxy S7 uitbreiden met een micro-sd-kaart van maximaal 200GB. Vanwege ontwerpredenen was het geheugenkaartslot samen met de mogelijkheid om de batterij te vervangen, verdwenen in de Galaxy S6. Helaas is het in de S7 ook niet mogelijk om de batterij te vervangen. Maar is met het mooie en stevige ontwerp van een glazen voor- en achterkant en een metalen rand ook niet mogelijk geweest. Wel ontbreekt er een usb-c-poort. In plaats daarvan is er nog een (ouderwetse) micro-usb-aansluiting.

TouchWiz grondig opgepoetst

Natuurlijk heeft het toestel een krachtigere processor dan zijn voorganger, maar heel veel verschil merkten we zo snel niet. Het toestel reageerde vlot. Wel heeft Samsung de doorgaans loodzware Android-skin TouchWiz behoorlijk opgepoetst. Er is nog minder bloatware te vinden, al wordt de overbodige McAfee-virusscanner wel weer meegeleverd.

Op het eerste oog is er weinig veranderd aan de Galaxy S7.

Uiteraard is er nog wel behoorlijk wat overbodigheid over, zoals Samsung's eigen applicatiewinkel en een RAM-booster. Door het schrappen van onnodige processen en functionaliteit in Android 6.0 kan de batterij aardig ontzien worden. Bovendien is de accucapaciteit (3600 mAh) behoorlijk groot.

De Galaxy S7 beschikt nog niet over een usb-c-poort.

Galaxy S7: De beste smartphonecamera?

Samsung zet vooral in op de verbeterde camera. De camera heeft een diafragma van f/1.7, in plaats van f/1.9 in z'n voorganger. In praktijk houdt dit in dat de lens veel meer licht doorlaat, waardoor je vooral in situaties met minder licht goede foto's kunt maken. Tevens heeft Samsung een (naar eigen zeggen) nieuwe cameratechnologie ingevoerd die ze Dual Pixel noemen en beter is in scherpstellen. We hebben wat foto's gemaakt, die inderdaad indrukwekkend goed waren, vooral bij weinig licht. Alleen bij tegenlicht leek de camera het er wel moeilijk mee te hebben.

De camera is beter weggewerkt dan op de Galaxy S6.

Voorlopige conclusie

De Galaxy S7 lijkt eigenlijk op een deluxe-versie van zijn voorganger. De camera, geheugenkaartslot en waterdichtheid zijn de grootste voordelen. Maar het lijkt geen reden te zijn om naar de winkel te rennen en je Galaxy S6 voor te vervangen.

Het is een groot pluspunt dat Samsung de Galaxy S7 waterdicht heeft gemaakt.De Galaxy S7 edge is vanaf 11 maart verkrijgbaar voor 799 euro. De gewone variant kost 699 euro. De toestellen zijn beschikbaar in zwart, goud en wit.