Sony verstopt zijn enorme Xperia-verliezen

© PXimport

Sony verstopt zijn enorme Xperia-verliezen

Geplaatst: 19 april 2019 - 14:07

Aangepast: 14 december 2022 - 11:18

Justin Doornekamp

Dat het al tijden niet goed gaat met de verkoop van Xperia-smartphones is bekend. Sony heeft in de afgelopen maanden al de nodige zaken aangepast om het tij te keren, maar de telefoondivisie is nog steeds verre van winstgevend. Sony heeft een andere manier bedacht om de verliezen op zijn minst minder pijnlijk te maken: door de slechte cijfers te verstoppen.

Sony bekijkt al langer de manieren om Xperia weer winstgevend te maken en recent werd besloten om een grote fabriek in Beijing te sluiten. Een deel van de activiteiten wordt overgeheveld naar Thailand en volgens Sony dalen hierdoor de arbeidskosten met ruim 50 procent.

Het kan echter nog een tijd duren voordat de resultaten aantrekken en Sony wil daar niet op wachten. Wat doe je dan? De Xperia-divisie gewoon verstoppen. Het merk wordt onderdeel van één productgroep waar de televisies, audioproducten en camera's van Sony onder vallen. De nieuwe productgroep die ontstaat heet Electronics Products and Solutions en zag begin deze maand het levenslicht.

Een opmerkelijke keuze, gezien velen hadden verwacht dat de telefoontak gewoonweg zou worden verkocht of afgestoten. Het bedrijf ging verder niet in op de reden van het besluit, maar één ding is zeker: op deze manier kunnen de prestaties van Xperia mooi worden verborgen. Sony is overigens niet de enige die dat doet . Apple en Microsoft hebben eenzelfde constructie, zodat je niet kunt nagaan hoe sommige product(takken) het doen ten opzichte van voorgaande jaren.

Flinke verliezen...

Is het echt nodig om de cijfers te verstoppen? Waarschijnlijk wel. De verliezen uit de Xperia-activiteiten liepen in de afgelopen vier kwartalen op tot 940 miljoen dollar. Zelfs de best presterende tak van Sony, de gamedivisie, verdiende niet zoveel als de Xperia-tak verloor. In het tweede kwartaal van 2018 verloor de Xperia-tak 480 miljoen dollar, terwijl de winsten uit de gamedivisie tot 317 miljoen stegen.

"Door de smartphone-gerelateerde verliezen te verstoppen, halen ze wat druk van de ketel", aldus een strateeg van Asymmetric Advisors PTE, wijzend op de druk van aandeelhouders om de divisie te verkopen.

Aan een dergelijke desinvestering lijkt Sony zelf niet te denken. "Door de divisies samen te voegen, kunnen we meer waarde creëren en personeel en apparatuur effectiever inzetten", aldus een woordvoerder van het elektronicabedrijf.

Xperia 1

© PXimport

...En forse concurrentie

Sony heeft al jaren moeite om op te boksen tegen zwaargewichten als Samsung en Apple. Zelfs LG streeft Sony voorbij op de smartphonemarkt. Bovendien helpt het niet dat veel Xperia-telefoons diverse functies missen die andere telefoons wel hebben en dat veel smartphones er gedateerd uitzien.

Recent kondigde Sony de Xperia 1 aan. Of de smartphone het tij kan keren voor Sony, valt evenwel nog te bezien. Maar het bedrijf lijkt wel schoon schip te willen maken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten