Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

Spotify wordt slimmer dan ooit

Door: Daan Doedens Daan | 21 mei 2015 09:51

Apps & Software

Dat apps zo veel mogelijk van je dagelijkse taken willen overnemen, is geen verrassing. Maar muziekstreamingdienst Spotify gaat wel erg ver in het vergemakkelijken van je leven. De app kruipt diep in je telefoon en probeert alles van je te weten te komen - met een goede reden.

Het ultieme doel: weten wanneer je naar welke muziek wil luisteren, zonder dat je er zelf naar hoeft te zoeken. De hele dag door veranderen de aangeboden playlists: rustige muziek om wakker te worden, een lekkere meezinger voor onder de douche en een diepe bas om je vrijdagavond mee in te luiden. Door een combinatie van een slim algoritme en verschillende trendwatchers hoopt Spotify je de ultieme playlist voor de hele dag voor te kunnen schotelen. Lees ook: Muziek streamen vanaf je Raspberry Pi.

Video

En daar houdt het nog niet op. Later dit jaar wordt Spotify Running gelanceerd, een feature die naadloos samenwerkt met apps als RunKeeper en Nike+. Muziek afspelen in die apps kon al veel langer, maar Spotify gaat proberen de muziekkeuze aan te passen aan de snelheid waarmee je rent. Spotify Running wordt vandaag gelanceerd in vier landen (nee, Nederland moet nog even wachten).

Spotify wijdde ook meer uit over twee andere diensten die op de planning staan: podcasts en video. Wat dat laatste betreft kunnen contentmakers de Spotify-gebruiker bereiken met korte filmpjes - denk aan trailers, stukjes van videoclips en visuele ondersteuning van audio. Op het gebied van podcasts gaat Spotify samenwerken met grote bedrijven als ESPN, NBC en Comedy Central, om net dat beetje extra content te kunnen leveren om de strijd met opkomende diensten als Tidal te winnen.

3 Reacties op: Spotify wordt slimmer dan ooit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 2 jaren, 5 maanden geleden
    En zo komen ze veel te veel over je te weten, enge ontwikkelingen die snel aan banden dienen te worden gelegd, zo niet verbannen.

    Trap er niet in hoor.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 2 jaren, 5 maanden geleden Oscar
    De mensen achter Spotify, hebben blijkbaar een methode bedacht, om de verliezen, die ze nu nog maken, op de muziek dienst, om te zetten in winst, dóór nog meer, en beter data te verzamelen, over, het gedrag van de gemiddelde Spotify luisteraar, over het waar, wanneer, hoe lang, op welke tijdstippen, naar welke muziek, van welke artiesten er gemiddeld wordt geluisterd. Om die informatie vervolgens te verkopen, aan geïnteresseerden, of organisaties die belangen hebben in de muziek industrie. Bijvoorbeeld radio stations draaien nu nog, op de gok muziek, hopend dat luisteraars, de op het betreffende tijdstip gedraaide soorten muziek waarderen. Maar als radiomakers met grotere zekerheid, kunnen nagaan, welke muziek, van welke artiesten, op een bepaald tijdstip van de dag, de gemiddelde luisteraars, bij voorkeur willen horen. Kan een radiostation meer luisteraars naar zich toe trekken, en daardoor ook meer adverteerders, die zijn, uit efficiency, vanwege de dure radio zendtijd, altijd weer op zoek, naar radio stations, die dagelijks (bepaalde tijdstippen) veel luisteraars hebben, om juist daar hun commercial, te laten uitzenden.
    .
    Er wordt ongetwijfeld geopperd, over privacy, en dergelijke, maar Spotify, zal toch geld moeten verdienen, na jaren van verliezen, raakt het geduld van de investeerders tóch een keer op. Die willen na jaren, van (nog) steeds geld in de muziek dienst te moeten stoppen. Nu geld verdienen aan Spotify. Ook voor het gratis Spotify, gaat, voor niks alleen de zon op. Wat je er ook van vindt, onthoud dit, op het internet, is niets écht gratis. Dan kan je wel roepen, dat je daar niet om zou hebben gevraagd, maar niemand heeft jou gevraagd, om op het (gratis) internet online te gaan. Dat doe, deed je tenslotte op eigen initiatief. Maar al die gratis diensten op internet, betaal je, met het inleveren, van een stukje privacy, de zogenaamde cookies. Weiger je, om welke reden dan óók, bepaalde cookies, dan bestaat de kans, dat je die (gratis) website wordt geweigerd.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 2 jaren, 5 maanden geleden
    Nee hoor, dag Spotify!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.