Welke smartphone maakt de beste foto's?

© PXimport

Welke smartphone maakt de beste foto's?

Geplaatst: 18 mei 2018 - 09:19

Aangepast: 24 november 2022 - 13:08

Joris Peterse

Terwijl smartphones nog maar weinig écht lijken te innoveren en de prijs van een toptoestel soms zelfs de duizend euro overstijgt, zetten smartphonefabrikanten (en hun marketingafdelingen) des te meer in op de camera. Als de camera een doorslaggevende factor is in de aanschaf van je smartphone, wil je graag weten wat het beste toestel is. Dat gaan we testen!

Het is een hardnekkige misvatting dat je een iPhone moet kiezen als je de beste smartphonecamera wilt. Dat blijkt wel uit een jaarlijks terugkomende test, waaruit meermaals is gebleken dat juist Samsung steevast als testwinnaar uit de bus komt. Apple is echter met een inhaalslag bezig en kruipt steeds dichterbij, de overige smartphones volgen op gepaste afstand.

Intussen zijn we weer een jaar verder en zijn er veel nieuwe modellen op de markt verschenen, waarna de vraag weer rijst: welke smartphone beschikt nu over de beste camera? Nadat we de toestellen individueel besproken hadden in een review, konden we het antwoord op deze vraag terugbrengen tot twee toestellen: de iPhone X of de Galaxy S9+. Deze test stond daarom aanvankelijk als iPhone X versus Galaxy S9+ in de planning. Totdat onlangs de Huawei P20 Pro verscheen en de drie(!) sensoren plus lenzen aan de achterkant tijdens het testen meer bleken dan louter holle marketing. Schiet de iPhone X de beste plaatjes, is het toch weer Samsung dat nu met de S9+ wint ... of is het deze keer de ‘dark horse’, Huawei’s P20 Pro?

Testmethode

Tijdens de test zijn we op pad gegaan met de smartphones om onder verschillende (licht)omstandigheden foto’s te maken. De foto’s worden gemaakt met de eigen camera-app. Hierbij zijn in de automatische stand steeds hetzelfde focuspunt gebruikt en de (eveneens automatische) hdr op dezelfde momenten gebruikt. De camera’s werden op verschillende manieren het vuur na aan de schenen gelegd. In donkere binnen-omgevingen, of binnen met tegenlicht, buiten tegen de zon in, of juist met het zonlicht mee. Ook qua objecten is er diversiteit: bijvoorbeeld portret-, landschap- en macrofotografie. Hoe zit het met bewegende objecten onder verschillende lichtomstandigheden? We houden het hier bij de camera’s aan de achterzijde van het toestel. De iPhone X en Galaxy S9+ beschikken over een dubbele camera, terwijl de P20 Pro er dus drie heeft en op papier het best lijkt.

Apple iPhone X - Eenvoudig te bedienen iPhone

De camera-app van de iPhone X (spreek uit als tien) regelt alles automatisch voor je. Een professionele camerastand waarbij je alles of een gedeelte handmatig instelt, is nog steeds niet aanwezig. Zaken als sluitertijd en iso-waarde zijn dus onbereikbaar, tenzij je een app van derden installeert.

Je hebt hooguit wat invloed op het gedrag van belichting en scherpstelling door tactisch op het scherm te tikken en te vegen. Dankzij de dubbele camera kun je met een tik op een pictogram schakelen tussen een (echt optische) vergroting van 1x en 2x. In de portretstand worden ze zelfs gelijktijdig gebruikt om een foto met een kleine scherptediepte te simuleren. Jammer is dat je de camera niet direct vanuit vergrendelstand via een fysieke knop kunt activeren.

smartphone cameratest

© PXimport

smartphone cameratest

© PXimport

smartphone cameratest

© PXimport

iPhone-foto’s (links) hebben consequent de meest natuurlijke kleuren. Midden Samsung, rechts Huawei.

Beeldkwaliteit iPhone X

De iPhone X geeft de meest natuurgetrouwe kleuren. De foto’s ogen daardoor wel wat koeler dan die van de andere toestellen. Luchten zijn bijvoorbeeld realistisch blauw en gras is natuurlijk groen. Hier en daar is een zweem van ruis te vinden en door ruisreductie ontstaan artefacten. Daarnaast zijn met name donkere fotodelen wat smoezelig en zijn de contrasten rondom details nogal hard, waardoor het rommelig aandoet. Bij afnemend licht kan een foto onverwacht ietwat onscherp worden, omdat de app liever een wat langere sluitertijd lijkt te kiezen dan een hogere iso-waarde.

Als er heel weinig licht is, ziet de iPhone X nagenoeg niets meer.

-

Bij weinig licht gaat de iPhone X nog steeds behoorlijk goed om met de witbalans. De kleuren blijven daardoor ook op minder fatsoenlijk verlichte plekken goed herkenbaar. Afhankelijk van de mix van kunstlicht is hier en daar een beetje kleurzweem te zien. Vooral bij egale vlakken is aan de artefacten goed te zien dat de ruis flink is weggepoetst. De foto oogt ook wat vlak en voorwerpen springen er daardoor minder goed uit. Er is nog wel wat ruis te zien en randen langs voorwerpen zijn hier en daar slordig afgewerkt. Als er heel weinig licht is, zoals in een slecht verlichte tuin, ziet de iPhone X nagenoeg niets meer.

smartphone cameratest

© PXimport

Donkere gebieden worden bij de iPhone al snel smoezelig en voorwerpen springen er minder goed uit.

© PXimport

Als er amper licht is, ziet de iPhone bijna niets meer. De foto is onscherp en details ontbreken.

© PXimport

Apple iPhone X

Algemeen oordeel 3,5 van de 5 sterren
Prijs € 1039,-
Cameralenzen Groothoek, telelens
Focus Fasedetectie
Stabilisatie OIS
Primaire camera12 megapixel, 1/1,3 sensor, 1.22µm pixelgrootte, f/1,8 diafragma
Secundaire camera12 megapixel, 1/3,6 sensor, 1µm pixelgrootte, f/2,4 diafragma
Website www.apple.com7Score70

Samsung Galaxy S9+ - Wispelturige Samsung

Op deze Samsung Galaxy S9+ is traditiegetrouw een uitgebreide professionele stand aanwezig. Je mag diafragmawaarde, sluitertijd, iso-waarde en nog veel meer zelf aanpassen, waardoor je veel invloed hebt op (specifieke) fotosituaties. Ook dit toestel heeft twee camera’s aan de achterzijde, waardoor 2x optische vergroting mogelijk is. Bij foto’s met een softwarematig vervaagde achtergrond mag je zelf de sterkte instellen – vooraf en zelfs achteraf. De camera kun je razendsnel starten door twee keer op de aan-uitknop te drukken.

smartphone cameratest

© PXimport

smartphone cameratest

© PXimport

smartphone cameratest

© PXimport

De P20 Pro (rechts) en iPhone X (links) tonen de meeste details. Samsung verzint vreemde patronen die er niet horen te zijn.

Beeldkwaliteit Samsung Galaxy S9+

Samsung staat bekend om zijn vaak sterk verzadigde kleuren, en dat is ook nu het geval. Denk aan intens blauwe luchten en wel erg frisgroene bomen en struiken. De foto’s zien er soms erg licht en wat vlak uit, met name als hdr wordt toegepast. In zowel lichte als donkere fotodelen zie je daardoor nog details. Ze vallen een beetje samen met de achtergrond. Ruis wordt stevig weggepoetst en dat gaat hier en daar ten koste van de detaillering. Soms verschijnen vreemde patronen die er niet horen te zijn, of vlakken worden te veel uitgesmeerd. Bij afnemend licht kan de app alsnog besluiten de kleinste diafragmaopening te gebruiken (de hoofdcamera heeft twee diafragmastanden). De iso-waarde wordt dan onnodig omhoog, waardoor een foto zomaar meer ruis heeft.

Bij weinig licht zijn foto’s van de Samsung Galaxy S9+ opnieuw te warm en vooral erg oranje. De ruis is steviger weggepoetst dan bij de iPhone X, wat ten koste gaat van de detaillering en bovendien vervaagde vlakken oplevert. Desondanks oogt de foto behoorlijk schoon en netjes. Randen langs voorwerpen zien er ook strakker uit. Je moet goed kijken om nog een zweem van ruis te ontdekken. Voorwerpen springen er goed uit en hebben meer diepte dan bij de iPhone X. Zelfs bij extreem weinig licht weet de Samsung er nog een heel behoorlijke foto uit te slepen.

smartphone cameratest

© PXimport

smartphone cameratest

© PXimport

Samsung poetst meer ruis weg wanneer het licht afneemt, maar de foto oogt levendig.

© PXimport

Samsung Galaxy S9+

Algemeen oordeel 3,5 van de 5 sterren
Prijs € 949,-
Cameralenzen Groothoek, telelens
Focus Fasedetectie
Stabilisatie OIS
Primaire camera12 megapixel, 1/2,55 sensor, 1.4µm pixelgrootte, f/1,5 of f/2,4 diafragma
Secundaire camera12 megapixel, 1/3,6 sensor, 1µm pixelgrootte, f/2,4 diafragma
Website www.samsung.com9Score90

Huawei P20 Pro - Huawei maakt fotograferen extra leuk

Bij de Huawei P20 Pro kom je door twee keer op de volume-omlaagknop te drukken direct in de camera-app terecht. Eventueel maakt hij dan meteen een foto voor je. De camera-app is grotendeels afgekeken van de iPhone, alleen heeft Huawei wel een professionele stand voor handmatige bediening. Standaard is AI (‘kunstmatige intelligentie’) geactiveerd. Dat houdt in dat de software probeert te herkennen wat je fotografeert en daar de beste instellingen bij kiest. Dat herkennen gaat prima, maar het resulteert in de praktijk vooral in sterk oververzadigde foto’s. Je kunt het gelukkig ook uitzetten.

Erg leuk om mee te spelen zijn de speciale camerastanden die Huawei al jaren op zijn telefoons meelevert. Zo kun je eenvoudig overdag foto’s met lange sluitertijden maken, zonder dat je ND-filters nodig hebt. Sterrensporen vastleggen werkt ook fantastisch. De sterrenpuntjes worden automatisch tot sterrensporen samengevoegd, dus je hoeft de telefoon alleen ergens een tijdje stabiel neer te zetten. Nieuw is de zeer bruikbare nachtstand, maar daarover straks meer.

De P20 Pro heeft zoals gezegd maar liefst drie camera’s aan de achterzijde. Een gewone, een monochrome-variant én eentje met 3x optische vergroting, die digitaal kan worden opgevoerd tot 5x. Je kunt portretfoto’s met softwarematig vervaagde achtergrond maken en er is een stand waarin je voor- of achteraf een gesimuleerde diafragmawaarde mag instellen. De camera’s worden afhankelijk van de situatie en geheel naar inzicht van de software apart of gecombineerd gebruikt.

Een van de speciale fotostanden van de Huawei P20 Pro is dat je sterrensporen kunt vastleggen. In deze situatie 82 en 118 minuten.

© PXimport

Bij de lichtschilderij-optie in de camera kun je met sterrensporen prachtige nachtfoto's als deze maken.

© PXimport

Beeldkwaliteit Huawei P20 Pro

Ook de Huawei P20 Pro houdt van verzadigde kleuren. Af en toe is er zelfs een flinke uitschieter. Een onbewolkte lucht is dan nog intenser blauw en bladeren gaan gevaarlijk richting gifgroen. Dat gebeurt vooral als AI aanstaat, maar dat kun je uitzetten of je tikt de melding weg. Ruis en detaillering wisselen een beetje. Soms is er enorm veel detail te zien, meer dan bij de andere toestellen. Een andere keer valt de detaillering toch wat tegen.

Dit toestel heeft drie camera’s aan de achterzijde en onder de motorkap gebeurt enorm veel. Om de haverklap verschijnt bijvoorbeeld de melding dat je het toestel een tijdje stabiel moet houden omdat de foto wordt verscherpt. Soms gaat het duidelijk om een hdr-scène, maar het treedt ook op in wat een doorsneesituatie lijkt. Om onduidelijke redenen besluit de app dan foto’s samen te voegen, misschien wel van meerdere camera’s. Het gaat dus niet zozeer om verscherping, maar om het uitlijnen van (stukjes van) het beeld.

Ook de foto’s van de Huawei P20 Pro zijn te oranje als je bij kunstlicht fotografeert. De ruisreductie is echter effectiever dan bij de iPhone X; er is meer ruis verdwenen en toch blijven er meer details behouden dan bij de Samsung Galaxy S9+. De foto oogt ook schoner en voorwerpen zijn strak omlijnd en komen levensecht over. Schakel je AI in, dan wisselt het resultaat. Je kunt dan ook een overdreven schoongepoetste foto krijgen met een sterke plastic-look. Bij zeer weinig licht presteert de Huawei net als de Samsung opvallend goed, waardoor meer opvalt hoezeer de iPhone X het hier laat afweten.

smartphone cameratest

© PXimport

smartphone cameratest

© PXimport

smartphone cameratest

© PXimport

Samsung en Huawei (midden en rechts) laten ook bij afnemend licht nog veel details zien. De iPhone presteert hier al minder; veel details gaan verloren.

smartphone cameratest

© PXimport

smartphone cameratest

© PXimport

smartphone cameratest

© PXimport

De P20 Pro met (links) en zonder filter. De camera herkende zonsondergang en kon dit flink oppoetsen.

Nachtstand

Zoals eerder vermeld: de Huawei heeft een speciale nachtstand. Je houdt het toestel een seconde of vier stil terwijl de camera’s een reeks foto’s schieten en automatisch samensmelten. Die foto ziet er opmerkelijk helder en mooi uit. Weinig ruis, hier en daar wat artefacten, maar ook wat minder scherp en gedetailleerd dan een gewone nachtopname. Er moet wel een vleugje licht aanwezig zijn (al zie je dat zelf vaak niet eens), maar dat is logisch. Je kunt hier echt fraaie nachtopnamen mee maken. Voor een smartphone dan. En dat zonder statief.

Huawei P20 Pro

Algemeen oordeel 3 van de 5 sterren
Prijs € 899,-
Cameralenzen RGB, monochroom, telelens
Focus Fasedetectie
Stabilisatie OIS
Primaire camera40 megapixel, 1/1,78 sensor, 2µm pixelgrootte, f/1,8 diafragma
Secundaire camera20 megapixel, 1/2,27 sensor, 1,55µm pixelgrootte, f/1,6 diafragma
Tertiaire camera8 megapixel, 1/4,4 sensor, 1,55µm pixelgrootte, f/1,6 diafragma
Website www.huawei.com8Score80

Eindresultaat

Over het geheel gezien zijn de foto’s van alle drie de toestellen overdag van uitstekende kwaliteit. Je moet echt sterk inzoomen om de door ons gevonden tekortkomingen te ontdekken. Bij normaal gebruik (bekijken, printen, delen) merk je er dan ook amper iets van. Ook bij de foto’s die bij afnemend licht zijn gemaakt vallen de verschillen pas goed op als je flink inzoomt. Pas zodra er veel kunst- of tegenlicht is of juist een gebrek aan licht, is het voor een geoefend oog ook uitgezoomd te zien. Fotograferen bij weinig licht is vanwege de zeer kleine sensoren nu eenmaal de achilleshiel van smartphones.

smartphone cameratest

© PXimport

smartphone cameratest

© PXimport

smartphone cameratest

© PXimport

Overdag maken alle smartphones mooie foto’s. Hooguit de kleuren spreken je meer of minder aan. Verschillen in scherpte, ruis en detail zie je pas bij inzoomen.

De iPhone X presteert in elk geval het best op kleurgebied. Kleuren zien er natuurgetrouw, maar daardoor ook wat koeltjes uit. Wat betreft scherpte, ruis en detaillering verliest de iPhone het al snel van de twee andere telefoons. Vooral bij weinig licht worden donkere gebieden erg smoezelig en zijn er artefacten, sterk vervaagde vlakken en restjes ruis te zien. In het donker ziet het toestel amper nog iets. Dit toestel is vooral een goede keuze als kleurechtheid belangrijk is, of de laagdrempelige camera-app.

De Samsung Galaxy S9+ maakt de foto’s veel te warm en ze zijn vaak wat aan de vlakke kant. Ruisreductie zorgt vooral bij weinig licht voor uitgesmeerde vlakken en soms ontstaan ook overdag vreemde patronen op plekken met fijne details. De telefoon presteert wel opmerkelijk goed bij zeer weinig licht. Je kunt nog fotograferen waar een iPhone X amper nog iets ziet. Deze smartphone biedt over het geheel gezien de beste en meest constante beeldkwaliteit. Zolang je tenminste met de te warme kleuren kunt leven, of dit achteraf corrigeert door in raw te werken.

Ook de Huawei P20 Pro houdt van oververzadigde kleuren, vooral als beeld- en objectherkenning aanstaat. Foto’s kunnen overdag zeer detailrijk zijn, maar zijn dat soms ineens niet. Ook deze telefoon doet het erg goed bij weinig licht. De ruisreductie is net wat minder agressief, objecten steken goed af en behouden hun diepte. Tegelijkertijd is de meeste ruis verdwenen en zien vlakken er schoon uit. Schakel je AI in, dan kan een overdreven plastic-look ontstaan. De speciale fotostanden zijn leuk om mee te experimenteren en vooral de nieuwe nachtstand is een welkome aanvulling. De eindresultaten zijn dus wisselend, maar dit is vanuit fotografieoogpunt gezien wel een erg interessante telefoon. Het kan een goed alternatief zijn voor de testwinnaar Samsung Galaxy S9+.

In het donker zorgt Huawei soms voor een wel heel erg plastic uiterlijk.

© PXimport

Conclusie

De verschillen tussen de smartphonecamera’s zijn vooral afhankelijk van persoonlijke smaak. De iPhone X-camera is het meest natuurgetrouw, maar heeft moeite met weinig of moeilijk (tegen)licht. De Huawei P20 Pro heeft de interessantste extra functies, zoals de nachtstand, maar laat foto’s er soms wat plastic uitzien. De Galaxy S9+ maakt over het algemeen de beste foto’s; vooral als er weinig (of nauwelijks) licht is maakt dit toestel het verschil. Alleen zijn foto’s soms iets té levendig.

smartphone cameratest

© PXimport

Tekst en foto's in zijn in samenwerking gemaakt met Kees Krick.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten