Werken in de cloud

Door: Edmond Varwijk | 28 juni 2012 18:10

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2
  3. pagina 3

Het is tegenwoordig heel hip om over 'de cloud' te praten, maar achter die term steekt meer dan een loze hype. De cloud biedt interessante mogelijkheden om op een effiënte manier gebruik te maken van internet. Ongeacht het apparaat dat u ervoor gebruikt, kunt u dankzij de cloud altijd aan al uw documenten werken, waar ter wereld u ook bent. Met de opties die we in dit artikel bespreken, wordt 'werken in de wolken' nog leuker en effectiever.

1. Bekende diensten

Dropbox, het programma dat zo handig is om bestanden tussen een pc, tablet en smartphone te synchroniseren, slaan we in dit artikel over. In Tips & Trucs is de afgelopen maanden ruimschoots aandacht aan deze dienst gegeven, en de meeste computergebruikers zijn er inmiddels mee bekend. Hetzelfde geldt voor LastPass waarmee u wachtwoorden en gebruikersnamen kunt synchroniseren, en Windows Live Skydrive waarmee bestanden online kunnen worden opgeslagenren. Gladinet, dat ervoor zorgt dat de online opslagruimte van Windows Live Skydrive en Google Docs direct kan worden benaderd via Windows Verkenner, is iets minder bekend, maar toch slaan we ook Gladinet over. Ook bij de 'online applicaties' slaan we een paar titels over. Vrijwel iedereen kent Picasa, dat als fotobewerker en online fotoalbum fungeert. Datzelfde geldt voor de mogelijkheden die Google Docs biedt. Mocht u een van de in deze tip genoemde diensten toch niet kennen: in de afgelopen nummers van Tips & Trucs leest u er alles over!

Dropbox, Gladinet en LastPass zijn voor de meeste lezers van Tips & Trucs inmiddels gesneden koek.

2. Grote bestanden overzetten

Wetransfer.com biedt een elegante mogelijkheid om grote bestanden via internet te versturen. Waar u via e-mail doorgaans 'slechts' bestanden met een omvang tot 10 MB kunt versturen, kunt u Wetransfer gebruiken voor bestanden tot wel 2 GB. Een prettige bijkomstigheid van deze dienst is dat hij gratis is en dat u zich zelfs niet hoeft te registreren. De hobbels die het gebruik van andere clouddiensten lastig maken ontbreken dus bij Wetransfer. Om bestanden te versturen start u uw internetbrowser en surft u naar WeTransfer.com. Klik vervolgens op Go. Klik bij Kies bestanden op het plus-teken en selecteer het bestand of de bestanden die u wilt versturen. Bevestig via Openen. Klik dan in het vak Vul de ontvangers hier in en typ hier het mailadres van de ontvanger in. Is uw bestand voor meer ontvangers bestemd, dan kunt u tot maximaal twintig mailadressen invullen, van elkaar gescheiden door een spatie. Uw eigen mailadres geeft u in bij Vul je mailadres in en u kunt via Typ je bericht desgewenst nog een boodschap meesturen. Klik dan op Transfer. Het bestand wordt nu geüpload naar een server van Wetransfer, waarna de dienst een mailbericht met een downloadlink naar alle ontvangers stuurt. Omdat iedere ontvanger een unieke url krijgt, weet Wetransfer precies wie het bestand heeft gedownload en wie nog niet. Steeds als uw bestand door een ontvanger is gedownload, krijgt u een bevestigingsmail. Een ontvanger die een link van WeTranfer krijgt, heeft vervolgens twee weken tijd om het bestand daarmee te downloaden.

Wetransfer is een zeer gebruiksvriendelijke clouddienst voor het versturen van bestanden met een omvang tot 2 GB.

3. Gedachten ordenen

Een mindmap is een tekening met tekst en plaatjes, bedoeld als middel om de gedachten te ordenen. Vroeger gebeurde dit op papier, daarna op de computer en nu in de cloud., bijvoorbeeld via Mindmeister. Ga na Mindmeister.com en klik onderaan bij Basis op Kies plan. Mindmeister Basis is de gratis versie van de dienst. Log in via Facebook of Gmail, of maak een nieuw account aan via Create my account. Kies dan het privacyniveau dat u wilt hanteren voor de mindmaps die u via Mindmeister gaat samenstellen. Standaard staat deze optie op Openbaar maar u kunt de toegang tot uw mindmaps desgewenst beperken tot Vrienden of Alleen ik. Klik daarna op Naar app gaan. U bent nu ingelogd bij Mindmeister en kunt via Start een eerste mindmap maken. Dit doet u in de werkomgeving van Mindmeister. Klik op Mind Map en kies een van de templates. Daarna is het klikken, slepen en aanpassen geblazen. Vanuit het Eigenschappen-venster kunt u onderdelen toevoegen, bestanden uploaden, pictogrammen kiezen en nog veel meer acties uitvoeren. Onderdelen toevoegen kan via het plusteken, bovenin de balk waar u ook nog andere mogelijkheden vindt. Wilt u een mindmap delen? Selecteer hem in het werkoverzicht en klik op Delen. Er zijn ook Mindmeister-apps ontwikkeld voor smartphones en tablets die op iOS of Android draaien. Door op uw naam en vervolgens op Afmelden te klikken, logt u weer netjes uit bij de dienst.

Online mindmappen heeft als groot voordeel dat u de mindmaps altijd kunt delen en aan kunt passen, waar u ook bent.

4. Presenteren met Prezi

PowerPoint is hét programma bij uitstek voor presentaties. Microsoft heeft er voor zijn Office Web Apps (http://office.microsoft.com/nl-nl/) zelfs een online versie van gemaakt, waarmee u vanaf uw browser presentaties kunt maken en het resultaat kunt presenteren. Hoewel Microsoft daarmee een flinke stap vooruit zet, liggen er kapers op de loer. De belangrijkste daarvan heet Prezi. Om ermee aan de slag te gaan, surft u naar Prezi.com en klikt u op Sign up. Klik op het type licentie waarmee u wilt werken. Public is de meest beperkte, maar gebruik ervan is wel gratis. Voor Enjoy en Pro moet u betalen, maar beide versies bieden meer functionaliteit, waaronder de mogelijkheid om eigen presentaties ook buiten de Prezi Explore-website te publiceren. Presentaties die u met de gratis Public-versie van Prezi maakt, kunnen alleen op de Prezi-site worden gedeeld. In het volgende scherm kunt u de registratie afhandelen door een account aan te maken, al is het ook bij Prezi mogelijk om in te loggen via Facebook.

Steeds meer online diensten bieden de mogelijkheid met een Google-, Twitter- of Facebook-account in te loggen.

Prezi werkt met een groot 'tekenvel' waarop u op elke gewenste plek tekst, een afbeelding of zelfs een video kunt toevoegen. Open het tabblad Your prezis en klik op New Prezi. Geef uw presentatie een titel en een omschrijving, en bevestig met een klik op New Prezi. Vervolgens kunt u een template kiezen. Wilt u gewoon een leeg vel en alles zelf indelen? Kies dan voor Blank. Als u liever wilt starten met een mooi ingedeeld werkblad, dan kun u een van de kant en klare sjablonen selecteren. Bevestig met Start editing en klik ergens op het blad om tekst in te voeren. Klik nu op de tekst om de tools voor tekstopmaak te activeren. Om tekst te verplaatsen, klikt u op de tekst en sleept u hem met het 'handje' naar de gewenste plaatst. Afbeeldingen of een videofragment voegt u toe middels een klik op Insert. Zodra er meerdere objecten op het canvas staan, kunt u de presentatie samenstellen. Bij Prezi doet u dat via een 'path', het pad waarmee u de focus van het ene naar het andere punt op het blad verplaatst. Om de presentatie te bekijken, drukt u op uw toetsenbord op Esc en daarna op het scherm op Show. Prezi kan nog veel meer, en in een van de volgende edities van Tips & Trucs geven we aandacht aan alle andere mogelijkheden. Als het om mobiel gebruik gaat, is er op dit moment alleen een Prezi-app verkrijgbaar voor de iPad. Die is overigens gratis te downloaden.

Prezi is een krachtige online tool voor het samenstellen van presentaties.

1 Reactie(s) op: Werken in de cloud

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 4 juli 2017 11:27 Ronald80
    Grote bestanden overzetten met wetransfer heeft ook een max van 2 GB en verloopt al na 2 weken. Zakelijk gebruik ik vBoxxCloud, geen limiet en je kan er nog veel meer mee!
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.