© PXimport

Wordt Oppo het nieuwe Huawei?

Geplaatst: 18 december 2018 - 06:25

Aangepast: 14 december 2022 - 13:35

Justin Doornekamp

Chinese smartphonemakers zijn aan een opmars bezig in Europa en daar lijkt voorlopig nog geen einde aan te komen. Vooral Huawei doet het goed, dat inmiddels meer telefoons verkoopt dan Apple. Ook andere smartphoneproducenten uit China maken een inhaalslag. Weleens van Oppo gehoord? Zo niet, dan kan dat snel veranderen.

Oppo Electronics Corporation, onderdeel van het Chinese BBK Electronics, heeft een flinke groeispurt doorgemaakt. Werden er in het eerste kwartaal van 2015 nog 7,3 miljoen telefoons van het merk verscheept, inmiddels is dat aantal opgelopen tot 29,9 miljoen stuks in het derde kwartaal van dit jaar. Dit blijkt althans uit data van Statista. Daarmee komt het bedrijf in de buurt van de inmiddels bekendere namen als Xiaomi en Huawei. De eerstgenoemde smartphoneproducent verscheepte in het derde kwartaal nog 35,7 miljoen toestellen, aldus onderzoeksbureau Counterpoint Research.

Het zal voor Oppo evenwel een hele uitdaging worden om Huawei in te halen, dat in dezelfde periode zelfs 52,0 miljoen toestellen verkocht, goed voor een marktaandeel van 13% tegen 9% voor Oppo. Daarmee is het marktaandeel van Huawei zelfs groter dan het aandeel van 12% van Apple. Samsung spant de kroon met een marktaandeel van 19%.

Groei vertraagt

Huawei doet het goed met zijn vriendelijke geprijsde Honor-toestellen, maar ook met zijn premiummodellen als de Huawei P20 Pro, die overigens wel veel wegheeft van de iPhone X van Apple.

De toestellen van veel Chinese fabrikanten vallen in de smaak vanwege de prijs-kwaliteitverhouding. De Huawei P20 Pro van circa €640 kan daarbij al een goed alternatief zijn voor de dure iPhone XS van ruim €1.100 en scoort volgens sommigen op punten als accuduur en camera zelfs beter.

Hoewel Oppo zeker aan de weg timmert, zal het flink moeten uitpakken om Huawei voorbij te streven. Temeer, omdat Huawei sneller blijft groeien dan Oppo. Op jaarbasis rapporteerde Huawei afgelopen kwartaal een groei van 33 procent van het aantal verscheepte toestellen tegen een groei van slechts 4 procent voor Oppo.

Huawei P20 Pro

© PXimport

Amerikaanse markt

Bovendien is Huawei nog altijd mondjesmaat aanwezig in op de Amerikaanse markt, waar Oppo vooralsnog weg blijft. Dat is niet zonder reden. Huawei ligt al een tijd overhoop met de Amerikaanse overheid, die de politieke druk bij Amerikaanse telecomproviders opvoert. De Amerikaanse provider AT&T zag op het laatste moment af van een samenwerking met Huawei, na geruchten dat de smartphones van het Chinese bedrijf spionage-veiligheidsrisico’s met zich mee zouden brengen. Enig concreet bewijs is hiervoor nooit gepresenteerd.

Oppo liet al weten niet naar de Verenigde Staten te komen, zolang de huidige regering blijft zetelen.

Ook hanteert Oppo een ander verkoopbeleid dan Huawei, waardoor het bedrijf wat stoom lijkt te verliezen in thuismarkt China. Waar Oppo vooral zijn toestellen in fysieke winkels wil verkopen, behaalt Huawei veel omzet uit online verkopen. Hierdoor is de online aanwezigheid van het bedrijf een stuk groter dan bij Oppo, terwijl het bedrijf tegelijk onverminderd blijft kijken naar het versterken van de verkopen offline. Dus ook in de fysieke winkels krijgt Oppo meer concurrentie.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten