'Google's zelfpromotie schadelijk voor consumenten'

© PXimport

'Google's zelfpromotie schadelijk voor consumenten'

Geplaatst: 11 januari 2013 - 10:00

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

Eurocommissaris Almunia is niet onder de indruk van Google's schikking met de FTC en eist meer aanpassingen. Het promoten van eigen diensten schaadt rivalen en consumenten, constateert hij.

Als Google denkt dat ze - net als in de VS - ook in Europa geen aanpassingen aan de zoekmachine hoeft te doen, komt het bedrogen uit, is de strenge boodschap van Joaquín Almunia. Want anders dan de Amerikaanse waakhond FTC vindt de Europese Commissie dat Google's promotie van eigen diensten in de zoekresultaten wel schadelijk voor rivalen én consumenten.

Door het prominent tonen van eigen diensten benadeelt Google concurrerende dienstverleners en geeft het hierdoor bovendien niet de meest relevante antwoorden aan gebruikers, stelt Almunia in een interview met de Financial Times. “We doen nog steeds onderzoek, maar mijn overtuiging is dat ze verkeer wegleiden naar hun eigen diensten."

Google's algoritmes buiten schot

Het gaat hierbij om de wijze waarop Google de resultatenpagina presenteert, en niet de onderliggende zoekalgoritmes, benadrukt Almunia. “We hebben het niet over het algoritme," aldus de bewindsman, die daarmee de grootste angel uit de zaak trekt.

Dat rivalen stellen dat het juist Google's algoritmes zijn die oneerlijk zijn, laat Almunia koud. Die concurrenten maken namelijk ook een hoop lawaai, vindt de eurocommissaris, die Google een compliment geeft dat het concern weliswaar hard onderhandelt, maar het niet laat aankomen op een formele aanklacht.

“Google heeft geleerd hoe dergelijke zaken af te handelen. Dat betekent niet dat ze een makkelijke onderhandelaar zijn, maar hun tactiek onderscheidt zich van de originele Microsoft-tactiek", aldus Almunia, refererend aan de jarenlange antitruststrijd tussen de EC en Microsoft.

Steeds uitstel

Naast aanpassingen aan de zoekresultatenpagina heeft de EC dezelfde eisen als de FTC: niet zomaar content van rivaliserende verticale zoekmachines scrapen en AdWords opengooien. Halverwege december gaf Almunia Google nog één maand om met een concreet voorstel te komen. Eerdere deadlines zijn echter steeds opgeschoven.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten