Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor ons privacy- en cookiebeleid. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Akkoord

5 bizarre creaties met de iPad

Door: Martin Gijzemijter Martin | 20 maart 2016 10:22

Blog

Er zijn mensen die dingen doen met de iPad waarvan zelfs Steve Jobs niet had kunnen dromen toen hij de allereerste iPad aankondigde. We zetten vijf van dit soort creatieve projecten op een rij.

Als we zeggen dat je bijzondere dingen met de iPad kunt doen, dan doelen we vaak op het feit dat je prachtige tekeningen kunt maken met je vinger in een teken-app en dat je tegenwoordig je hele vakantievideo kunt monteren op je tablet. Maar in veel gevallen blijft dat hobbyisme. Er zijn ook artiesten die laten zien dat je écht professionele producties kunt maken met de iPad. Lees ook: 10 iPad-problemen die je zelf kunt oplossen.

01 Gorillaz-album

Het is al een tijd geleden: toen de iPad werd uitgebracht in het begin van 2010, was Damon Albarn, medeoprichter van de Britse band Gorillaz, zó onder de indruk van de (muzikale) mogelijkheden dat hij besloot om een geheel nieuw album op te nemen op zijn tablet. Het gehele vierde studio-album van de band, genaamd The Fall, werd geproduceerd en opgenomen terwijl de band bezig was aan z'n Escape to Plastic Beach World Tour. Albarn: "Alles is onderweg geschreven en gemaakt, het was geen vooropgezet plan, het begon gewoon als een soort dagboek. We hebben bewust besloten om het album nog tijdens de tour te releasen, zodat iedereen ervan overtuigd zou zijn dat we dit écht op de iPad hebben gedaan. Want hoe anders? We waren immers op tournee." Overigens was het niet een kwestie van eventjes iets inzingen in GarageBand, de band maakte maar liefst gebruik van 21 verschillende (en peperdure) apps om het album te realiseren. The Fall werd niet het populairste album van Gorillaz, maar werd wel zeer enthousiast ontvangen, zeker gezien de experimentele aard.

02 Modern Family

Een album maken op je iPad indrukwekkend? Absoluut, maar wat dacht je van een complete aflevering van een populaire televisieserie? Dat is precies wat de makers van de Amerikaanse sitcom Modern Family hebben gedaan. Voor een aflevering die volledig draaide om moderne communicatie, werden álle scenes vastgelegd met een iPad Air 2 (en af en toe met een iPhone 6). Leuk detail is overigens dat de makers eerst de apparaten ter beschikking hadden gesteld aan de acteurs, maar dit bleek al snel een ramp. Ze wisten niet hoe ze de apparaten moesten bedienen én de apparatuur raakte regelmatig 'zoek' op de set. Uiteindelijk monteerde de cameraploeg de iPads en iPhones op een statief en moesten de acteurs hun hand richting de cameraman steken om zo de illusie te wekken dat ze het toestel zelf vasthielden. Overigens speelde de gehele aflevering zich af op een computerscherm, hetgeen betekende dat de post-productieploeg de gehele interface van OS X Yosemite moest nabouwen om te kunnen gebruiken voor de aflevering.

Een aflevering van een tv-serie vastleggen met een iPad: het blijkt prima te kunnen.

03 Apple-commercial

Hoe kun je de potentie van je product beter onderstrepen dan door er zélf mee aan de slag te gaan? Dat deed Apple eerder dit jaar op sublieme wijze door de iPad in te zetten voor een commercial over ... de iPad. In de commercial gebruiken artiesten de iPad om songteksten te schrijven, met elkaar te communiceren en vervolgens uiteindelijk de muziek te componeren, te produceren en te mixen. Dat is natuurlijk op zichzelf al heel effectief, al had de band Gorillaz dat dus al in 2010 bewezen. De grote kracht van deze commercial is echter dat de iPad niet alleen is gebruikt om de muziek te produceren, maar ook om de commercial zelf te maken. Alle beelden zijn namelijk geschoten met behulp van een iPad Air 2. En hoewel de juiste belichting natuurlijk al de helft van het werk is, ziet de commercial er écht fantastisch uit.

Apple toont vertrouwen in z'n eigen product: de eigen reclame werd ermee geschoten.

04 Will Smith-rap

Aan publieksaandacht heeft de iPad de laatste tijd allesbehalve tekort, al kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat Apple hier zelf een flinke hand in heeft. Want wanneer twee grote namen als Will Smith en Jimmy Fallon primetime een iPad gebruiken om met behulp van een app genaamd Loopy een heuse rap-track op te nemen, dan is de kans vrij groot dat er met dollars gesmeten is. Dat mag dan misschien zo zijn, het verandert helemaal niets aan het feit dat rap-grootheid Smith het samen met talkshowkoning Fallon voor elkaar krijgt om in minder dan twee minuten een track in elkaar te draaien waarop het hele publiek uit z'n dak gaat. Geen trucs, geen vooraf opgenomen elementen, maar live voor een miljoenenpubliek. Met alleen een iPad, een app en natuurlijk een flinke dosis talent. Onomstotelijk bewijs dat de mogelijkheden van de iPad alleen begrensd zijn door de creativiteit van de gebruiker.

05 Bentley-commercial

Hoe creatief we alle voorbeelden in dit artikel ook vinden, echt onder de indruk waren we pas van het feit dat een peperduur automerk besloot om z'n nieuwe commercial te produceren de iPad. De gehele commercial werd geschoten met behulp van iPhones en vervolgens - geen grapje - gemonteerd met behulp van een iPad op de achterbank van een 300 duizend dollar kostende Bentley Mulsanne. Het grote verschil tussen dit project en de overige projecten, was dat dit project niet bedoeld was om de iPad en iPhone in een positief daglicht te stellen, maar simpelweg om de connectiviteitsopties van de Mulsanne te laten zien. De auto bevat namelijk een wifi-hotspot en automatische uitklaptafeltjes die tevens dienstdoen als dock voor de iPad en iPhone.

2 Reacties op: 5 bizarre creaties met de iPad

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • MarkS90
    • 1 jaar geleden
    Nou, wat ben ik onder de indruk … Wat die gasten deden kan met elke smartphone van minder dan 150 euro. Daar heb je geen ding van 899 voor nodig.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
    • 1 jaar geleden
    ja schande van deze prijzen en is allemaal niet meer waard dan +- 200euro en de rest is marketing & reclame + winsten maar dat heeft ieder 'duur' merk terwijl het zo duur allemaal niet is in werkelijkheid.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.