Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

DirectX 12 haalt meer prestaties uit dezelfde hardware

Door: | 19 augustus 2014 11:25

None
Apps & Software

Intel en Microsoft hebben op computergrahics-beurs SIGGRAPH de nieuwe versie van DirectX gedemonstreerd. Deze zorgt voor minder CPU-belasting en haalt flink hogere framerate uit dezelfde hardware.

Het is alweer zes jaar geleden dat Microsoft DirectX 11 onthulde op Gamefest 08. Dat is een eeuwigheid in de wereld van GPU-technologie. Er waren zelfs geruchten dat Microsoft het had opgegeven met de grafische library die de standaard is voor elke game-ontwikkelaar. AMD kwam zelfs met een concurrent: Mantle.

Grafische kracht

Maar het wachten is voorbij en Intel heeft het in maart aangekondigde DirectX 12 gedemonstreerd. Op de jaarlijkse computergraphics-beurs SIGGRAPH prees de chipfabrikant de grafische kracht van de nieuwe versie. De CPU wordt minder zwaar belast en de prestaties zijn duidelijk beter.

Op de beurs lieten Microsoft en Intel DirectX 11 en 12 naast elkaar zien op een Surface Pro 3 met speciaal daarvoor ontworpen software en Microsoft beschrijft dit ook in een blogpost. Die demo rendert een asteroïdenveld met 50.000 unieke asteroïden, wat betekent dat er per frame 50.000 objecten gerenderd moeten worden. Elk object heeft een unieke combinatie vertexen, texturen en constanten.

DirectX 11 versus 12

Omdat de hardware een Surface Pro 3 was, gebruikte het de geïntgreerde Intel-GPU HD4400 samen met de CPU, in plaats van een speciale grafische kaart. In de demo kon direct worden geschakeld tussen de nieuwe versie van DirectX en de vorige. DirectX 12 leverde een directe winst op van vijftig procent minder CPU-belasting, terwijl de framerate behouden bleef. Tegelijkertijd schoten de prestaties omhoog.

In DirectX 11-modus draait de Surface Pro 3 de demo met 19 frames per seconde (FPS), wat onacceptabel is voor gamers. De CPU verbruikt op dat moment te veel processorkracht, terwijl dat niet nodig is. Bij versie 12 gaat meer van de rekenkracht naar de geïntegreerde graphics, waardoor de framerate omhoogschiet naar 33 FPS - 74 procent meer rendering.

Dat komt volgens Intel omdat DirectX 12 is ontworpen voor multithreaded rendering om de overhead te verkleinen. De nieuwe DX-library's zorgen ervoor dat processorkracht die de CPU normaal gesproken inpikt, naar de GPU wordt overgeheveld.

Nieuwe Windows = nieuwe DX?

Mooi voor de Surface, maar hoe zit het met de rest van de mobiele wereld? Windows Phone krijgt waarschijnlijk DirectX 12, dus 3 procent van de mobiele wereld zit gebakken. Het valt te betwijfelen of we dit binnenkort op Android of iOS zullen zien. De update is wel goed nieuws voor pc-bezitters en Xbox One-gebruikers. Een software-update die met dezelfde hardware voor een framerate-verbetering van 74 procent zorgt en de CPU minder belast, is een hele prestatie.

De vraag is nu nog wanneer we deze update zullen ontvangen. De laatste jaren heeft Microsoft DX gekoppeld aan nieuwe besturingssystemen: DirectX 11 kwam mee met Windows 7, DX11.1 met Windows 8 en 11.2 met Windows 8.1. Als Microsoft dit schema blijft volhouden, zien we deze grafische update in het tweede kwartaal volgend jaar, tegelijkertijd met het nieuwe Windows-besturingssysteem.

0 Reacties op: DirectX 12 haalt meer prestaties uit dezelfde hardware

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.