EC broedt op 'keuzescherm' in Google-resultaten

© PXimport

EC broedt op 'keuzescherm' in Google-resultaten

Geplaatst: 10 april 2013 - 07:44

Aangepast: 16 november 2022 - 10:05

Redactie ID.nl

De Europese Commissie eist niet alleen dat Google zijn eigen diensten duidelijk onderscheidt in de zoekresultaten, maar ook prominent verwijst naar alternatieve diensten en verticale zoekmachines.

Eurocommissaris Joaquín Almunia van mededinging verlangt van Google dat het rivaliserende diensten prominent gaat tonen in de zoekresultaten. Dat kan bijvoorbeeld in een blok waarbij verschillende concurrenten, en eventueel hún zoekresultaten, naast elkaar worden getoond.

De plek voor rivalen

Het gaat dan om situaties waar Google nu vaak prominent zijn eigen diensten of ingekochte data toont. Dit zijn zoekresultaten voor onder meer kaarten, reisgegevens en weerberichten. In deze gevallen toont Google al jaren OneBox en Direct Answers resultaten. Deze praktijk van 'zelfpromotie' en het niet of laag in de zoekresultaten tonen van alternatieven is tegen het zere been van concurrenten.

Hoe het 'keuzescherm' voor alternatieve zoekmachines er precies uit moet gaan zien, weet Alumnia ook nog niet. Duidelijk is wel dat hij alleen een duidelijk onderscheid van Google's eigen diensten in de zoekresultaten niet voldoende vindt. Dat blijkt uit een interview met de New York Times en nieuwe achtergrondinformatie waarover de Financial Time beschikt.

Google's algoritme

In januari stelde Almunia expliciet dat Google niet zijn algoritmes hoeft aan te passen, maar dat is nu als mogelijkheid niet uitgesloten. “Ik weet niet of je het labeling of iets dergelijks moet noemen, maar ze moeten duidelijk onderscheid maken", aldus Almunia tegen de New York Times.

“In sommige gevallen kan dit bereikt worden met informatie die tot gebruikers komt in de organische zoekresultaten. In andere gevallen zullen we misschien Google vragen om aan te geven welke opties er zijn, alternatieve opties, in de manier waarop ze de resultaten presenteren."

Na de zomer afsluiten

De bottom line is volgens de Financial Times dat Google niet alleen zijn eigen diensten duidelijker moet oormerken in de zoekresultaten. De marktdominante zoekmachine moet dan ook rivaliserende zoekmachines en datadiensten een prominentere plaats geven, zodat deze alternatieven in een oogopslag worden getoond aan de gebruiker. Almunia: “Er moet een échte keuze zijn."

De Europese Commissie hoopt na de zomer het 'zoekdossier' met Google te kunnen afsluiten. Daarnaast loopt er nog onderzoek naar machtsmisbruik van Google-dochter Motorola, met het inzetten van essentiële patenten om producten van Microsoft en Apple van de markt te krijgen. Een formele aanklacht van de EC in deze zaak “zou niet verrassend" zijn, zegt Almunia dreigend. In een vergelijkbare zaak heeft Brussel Samsung al aangeklaagd wegens patentmachtsmisbruik.

Nieuwe klachten tegen Google

Ondertussen zit grote rivaal Microsoft niet stil. Begin februari kreeg Google een nieuwe klacht over zich heen, dat het oneerlijk zijn dominantie had verkregen door exclusieve deals met providers, en pc- en browsermakers. En deze week volgde weer een nieuwe antitrustklacht bij de EC, ditmaal over machtsmisbruik met Android.

Volgens klager FairSearch met leden Microsoft, Nokia en Oracle rijdt Google Android als een gratis Trojaans paard naar binnen bij mobielmakers. Eenmaal binnen moeten de fabrikanten echter een compleet pakket aan Google-apps en diensten voorinstalleren en prominent tonen.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten