Europa legt bom onder verdienmodel Gmail

Het Europees Parlement neemt maatregelen tegen het ongevraagd scannen van e-mail en chatberichten om relevante reclames te tonen. Dit raakt het verdienmodel van gratis e-maildiensten.

Het Europese Parlement (EP) heeft daarvoor een pakket maatregelen aangenomen om consumenten beter te beschermen tegen ongewenste reclame. Zij roepen nu de Europese Commissie (EC) op deze maatregelen uit te voeren en een eind te maken aan adverteren op basis van de inhoud van e-mails en chatberichten.

Volgens Europarlementariër Dennis de Jong van de SP, die nauw betrokken was bij de totstandkoming van de maatregelen, kan dit vergaande gevolgen hebben voor de verdienmodellen achter gratis e-mail en chatdiensten. Diensten als Gmail scannen teksten van gebruikers om op basis daarvan relevante advertenties te tonen naast de e-mailberichten.

Niet zo dramatisch

Dit tijdperk is wat de SP'er betreft binnenkort voorbij. Hij bevestigt dat er iets zal moeten veranderen bij de Googles van deze wereld. "Ik heb met Google gesproken. Ze hebben het gewoon ongevraagd ingevoerd en het is voor mensen niet erg herkenbaar", zegt hij tegen Webwereld. Dat moet veranderen.

De Europarlementariër heeft daarom voorgesteld dat Google gebruikers vooraf informeert en keuze aanbiedt. Gmail zou bijvoorbeeld betaald advertentievrij kunnen zijn, en in een gratis versie wel advertenties kunnen draaien. Op voorwaarde dat consumenten wel duidelijk instemmen met het scannen van de e-mails. Ook een model waarbij advertenties worden getoond die niet zijn gebaseerd op de inhoud van e-mails is prima, wat De Jong betreft. maar zoals het nu gaat, kan het niet meer.

Zelfregulering

"Ik denk ook wel dat dit gaat gebeuren", zegt De Jong. Hoewel het vaak lang duurt voordat een dergelijk plan daadwerkelijk regelgeving wordt verwacht hij dat de markt het zelf gaat oplossen, anticiperend op de aankomende wetten. "Ze gaan zelf die maatregelen alvast invoeren denk ik. Ik vind het ook veel beter als het via zelfregulering gaat, anders moet je het allemaal gaan controleren." Dus het wetgevingsproces is in gang gezet, maar de markt lost het waarschijnlijk zelf op.

Naast het stoppen van het scannen van e-mails en chatberichten wil het EP ook dat het volgen van internetgebruikers stopt. Voor het monitoren van surfgedrag moet ook een opt-in komen die de gebruiker bewust afgeeft. Op dit moment wordt het persoonlijke surfgedrag van gebruikers vaak gevolgd voor advertentiedoeleinden, veel mensen hebben daar geen weet van. Omdat dit inbreuk maakt op de persoonlijke levenssfeer komen ook hier duidelijke regels voor.

De Europese marketingorganisatie IAB maakt zich op zijn beurt wel degelijk zorgen over de maatregelen tegen contextuele advertenties. In een bericht wijst de organisatie erop dat ze van tevoren niet gevraagd zijn naar hun mening bij de totstandkoming van het rapport.

Volgens de organisatie is het voorstel "draconisch" zeker op het gebied van advertenties die worden gebaseerd op online surfgedrag (Online Behavioural Advertising). De marketeers maken zich zorgen om de eis in het rapport dat deze advertenties een label zouden moeten dragen waaruit duidelijk wordt dat het gaat om een dergelijke reclame.

Ook het tonen van een venster waarin uitleg wordt gegeven op de totstandkoming van de reclame gaat IAB te ver. Daarom wil de organisatie in de toekomst graag inspraak bij het opstellen van dergelijke voorstellen. Dat is in dit geval niet gebeurd.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten