Google Instant zet zoekmarkt op zijn kop

De internetgigant zet de zoekervaring op zijn kop met de introductie van Google Instant: vanaf de eerste letter worden zoektermen aangevuld en meteen al resultatenpagina’s getoond.

Gisteren riep Google opnieuw de zoekrevolutie uit. Oprichter Sergey Brin en zoekchef Marissa Meyer onthulden Google Instant, een radicale nieuwe feature die meteen zoekresultaten toont op het moment dat een gebruiker de eerste letter van een zoekterm intikt.

Grote gevolgen

Het systeem bouwt feitelijk voort op het reeds bestaande functie van automatisch aanvullen van zoektermen. Die suggesties zijn gebaseerd op eerdere populaire zoektermen die met dezelfde letters beginnen, plus eerdere zoekacties van de ingelogde gebruiker zelf. Het grote verschil is dat nu meteen ook de resultatenpagina van elk gesuggereerde zoekterm wordt getoond.

Google Instant heeft grote gevolgen voor de zoekervaring van de gebruiker. Volgens de zoekreus levert het per zoekactie gemiddeld een tijdsbesparing van tussen de 2 en 5 seconden op, omdat het zoektermen voorspelt en resultaten daarvan ook meteen weergeeft. In totaal besparen alle wereldwijde zoekers per dag 111 jaar, rekent Google voor.

Verwarring

Maar dat is gemiddeld. Het kan ook zijn dat de gebruiker in de war raakt van zoveel kort na elkaar getoonde, soms totaal verschillende en niet relevante resultatenpagina’s, dat hij of zij uiteindelijk meer tijd kwijt is voordat een gewenste site gevonden is.

Naast mogelijke tijdsbesparing heeft Google Instant het grote voordeel dat het, als het goed is, relevante termen en details suggereert waar de zoeker zelf nog niet aan had gedacht of niet wist.

Desgewenst kan Instant worden uitgeschakeld, maar het staat standaard aan. Vooralsnog alleen voor ingelogde gebruikers op Google.com en in enkele andere landen, maar nog niet op Google.nl. Google wil Instant binnenkort ook naar de mobiel brengen.

Google Instant is overigens zeer preuts. Als iemand een in Google's ogen vulgaire term of scheldwoord intypt, stopt de functie prompt op het moment dat het doorheeft om welke term het gaat.

Zes keer meer pagina's

Instant heeft ook zeer grote gevolgen voor de infrastructuur van Google zelf, omdat er per zoekopdracht niet meer één maar vele resultaten worden berekend en getoond. Het is niet zo dat na het intikken van elke letter er weer een nieuwe pagina wordt gegenereerd, maar per zoekopdracht verwacht Google wel gemiddeld zes resultatenpagina’s te gaan tonen.

Dit vormt een gigantische belasting op Google’s serverpark. Voordat Instant werd uitgerold heeft Google dan ook verschillende technische veranderingen in zijn infrastructuur doorgevoerd, waaronder verbeterde caching.

Onrust in SEO-markt

Google Instant heeft direct voor onrust gezorgd onder AdWords adverteerders en experts in zoekmachine optimalisatie (SEO). Instant zou leiden tot meer of juist minder impressies van en kliks op advertenties. Volgens Google verandert er in wezen niets aan AdWords, maar het effect zal voor adverteerders vooral positief zijn. Zoekers zullen relatief vaker op advertenties klikken, verwacht Google.

Een mogelijk ander effect is wel dat adverteren op hele specifieke of uitgebreide zoektermen, de zogenaamde long tail, minder zin heeft. Dit omdat zoekers door Instant al sneller op een meer generieke link of advertentie klikken.

SEO-expert John Ellis noemt bijvoorbeeld iemand die op zoek is naar een vijfsterrenhotel in Las Vegas. Maar als die persoon alleen nog maar “Las” heeft ingetypt, verschijnen al de eerste hoteladvertenties op basis van de zoekterm “Las Vegas”. De kans bestaat dat de zoeker daar op klikt en niet zijn volledige zoekopdracht naar een vijfsterrenhotel afmaakt.

[youtube]ElubRNRIUg4[/youtube]

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten