Google koopt DRM voor html5-gebruik

Google koopt een maker van contentbeveiligingssoftware (DRM) voor html5-video. Mediabedrijven willen hun content namelijk niet zomaar overal vertonen, zoals op Google TV wat zij blokkeren.

Volgens de aankondiging op het Google-blog zorgen ontwikkelingen als breedband en hogere draadloze snelheden, krachtige smartphones en hogere schermresoluties ervoor dat het steeds makkelijker wordt om video te kijken waar en wanneer je wilt.

“De grote contentproviders duwen steeds meer content naar ons toe met behulp van allerlei nieuwe technologieën, maar om dat te doen verlangen ze hoge kwaliteit video en audio, veilige levering en andere contentbeveiliging en video-optimalisatietechnieken”, aldus Google.

Content aan banden

Het omstreden woord dat Google hier omzeilt, is DRM (digital rights management). De realiteit is dat de meeste content, hoewel veelal digitaal, nog steeds naar ons toe komt via andere kanalen dan het open internet. Mediabedrijven geven meer de voorkeur aan gesloten systemen, zoals decoder-kastjes van kabelbedrijven.

Google probeert dat echter open te breken met Google TV; een settop-kastje voor de tv die zijn media vanaf internet haalt. Maar diverse grote Amerikaanse contentproviders (zoals NBC, ABC en CBS) vinden het idee van internettelevisie maar eng. Zij blokkeren daarom dit nieuwe medium: hun websites weigeren media te vertonen op Google TV.

Daar komt DRM om de hoek kijken, aangezien het een vertrouwd iets is voor de oude mediareuzen. De grote contentproviders willen hun waar niet uitzenden zonder DRM. Zelfs alle hype rond html5-video brengt daar geen verandering in. De html5-specificaties specificeren niet welke videocodec er gebruikt dient te worden. Dat wordt overgelaten aan de leveranciers.

Samen met VP8-videocodec

Google heeft een tijd geleden al het bedrijf On2 gekocht om de VP8-videocodec die het vervolgens als open source heeft uitgebracht en gebruikt op YouTube. Google zou daarbij html5 omarmen in combinatie met VP8 en de nu aangekochte DRM, om zo de content van grote providers kunnen uitzenden.

Volgens Kroc Camen van OSnews zal Google een DRM-laag aanbrengen in de Chrome-browser, het ChromeOS en in smartphonebesturingssysteem Android. Daardoor zou het bedrijf content van de grote mediabedrijven wel mogen vertonen en kan het een enorm marktaandeel krijgen.

Bron: Techworld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten