Google maakt heel Twitter doorzoekbaar

Door: Martin Gijzemijter Martin | 15 april 2010 11:04

Apps & Software

Zoekgigant Google introduceert een functie waarmee elke conversatie op Twitter rustig is terug te kijken. Het is de bedoeling om alle Twitterberichten sinds 2006 te indexeren.

De nieuwe zoekmogelijkheid is de eerste stap in de ambitie van Google om het gehele archief van Twitter (tot aan het begin in 2006) inzichtelijk te maken via de zoekmachine. De tijdlijnweergave, die wordt ingeschakeld door te klikken op Opties boven de zoekresultaten en vervolgens op Updates aan de linkerkant, toont bovenaan de resultaten een grafiek met statistieken (hoe vaak is het zoekwoord getweet) met de mogelijkheid om door de tijd heen te bladeren.

Hoewel het archief nu nog van beperkte is, blijkt de nieuwe zoekmethode wel direct nuttig. Het brengt eenvoudig en doeltreffend in kaart op welke momenten over een bepaald onderwerp is gediscussieerd. Om herhalingen te voorkomen worden retweets gefilterd. De ware kracht van de nieuwe functie moet blijken wanneer het gehele archief geïndexeerd is, maar dat duurt volgens Dylan Casey, product manager of real-time search bij Google nog maanden.

Library of Congress

Het Amerikaanse Library of Congress kwam woensdag plotseling met de mededeling dat het hele archief, dus alle tweets ooit geplaatst, al heeft geïndexeerd (lees aangekocht). Met de aankoop van het archief van miljarden berichten, wil de bibliotheek niet alleen deze digitale vorm van communicatie bewaren en documenteren, het verwacht ook dat de berichten van groot belang kunnen zijn bij het doen van onderzoeken.

106 miljoen gebruikers

Eerder deze week kondigde het aan te werken aan een verdienmodel en inmiddels is er ook een belangrijke reeks cijfers vrijgegeven die de daadwerkelijke omvang van de microblogdienst. De statistieken tonen aan dat Twitter inmiddels bijna 106 miljoen geregistreerde gebruikers heeft, met iedere dag 300 duizend nieuwe gebruikers die zich registreren. De site ontvangt 180 miljoen unieke bezoekers per maand en 75% van deze bezoeken komen van buiten het Twitter.com domein.

Het verdienmodel dat eerder deze week werd aangekondigd zou ervoor moeten zorgen dat deze cijfers leiden tot winst voor het bedrijf dat binnen een jaar is gegroeid van 25 medewerkers tot 175 medewerkers.

Bron: Webwereld.nl