Google opent Twitter-rivaal Buzz

Google opent Buzz, een Twitter- en Facebook-rivaal die werkt in Gmail en op mobieltjes. Buzz filtert berichten van sociale sites, maar wederzijdse Facebook- en Twitter-integratie ontbreekt nog.

Google Buzz moet het makkelijker maken alleen de relevante berichten die vrienden op sites zetten te ontvangen. Google wil met Buzz de wildgroei aan informatie via sociale netwerksites bestrijden, bleek dinsdagavond bij de presentatie.

Het is zowel mogelijk berichten van andere sites te ontvangen als zelf statusberichten, foto's, filmpjes en links te publiceren. Buzz-gebruikers kunnen ook 'live' op elkaar reageren: commentaar komt direct binnen onder elk bericht. Per statusbericht is aan te geven of deze publiek of privé moet zijn. Alleen versturen naar groepen uit het Gmail-adresboek kan ook.

Doel van Buzz is volgens Google het terugbrengen van de grote stroom updates van sociale netwerksites tot enkel berichten die er voor de gebruiker het meest toe doen. De dienst doet dat met behulp van speciale algoritmes die bepalen welke berichten relevant zijn voor de gebruiker. Die berichten verschijnen bovenaan. De algoritmes moeten na verloop van tijd steeds nauwkeuriger werken.

Beperkte Facebook- en Twitter-integratie

Facebook-integratie ontbreekt nog helemaal binnen Buzz. Twitter-berichten zijn wel te ontvangen. Maar een statusbericht vanuit Buzz naar Twitter plaatsen kan ook nog niet. Dat zijn allemaal functies die Google nog moet toevoegen. Als altijd is ook Buzz weer een typisch nieuw Google-product: nog lang niet af en open voor veel verbeteringen en commentaar.

Buzz is al wel gekoppeld aan enkele Google-diensten zoals YouTube, Blogger, Google Reader en Picasa. Gebruikers kunnen binnenkort ook RSS-feeds aan Buzz toevoegen. Opmerkelijk is verder dat Buzz geen maximum aantal tekens voor zijn statusberichten lijkt te hebben. Publiceren van een bericht met 40 duizend tekens bleek te kunnen. Google geeft ook geen maximum schijfgebruik voor gedeelde foto's aan, maar stelt dat Buzz-gebruikers 'nooit iets hoeven te verwijderen'.

Over integratie met Hyves is volgens een Nederlandse Google-woordvoerder nog niks bekend. Dat geldt ook voor een eventuele Nederlandstalige versie van Buzz.

Filteren

Op populaire sociale netwerksites is het steeds lastiger om het kaf van het koren te scheiden, vertelt Bradley Horowitz, vice-president productmanagement van Buzz. "Je ziet veel onzin en mist de mooie berichten. Google wil je dat filterwerk uit handen nemen."

Jackson noemt Buzz 'een hele nieuwe wereld binnen Gmail'. Buzz geeft automatisch suggesties van bekenden die de gebruiker nog niet volgt op basis van e-mail- en chathistorie binnen Gmail. Jackson: "Er heeft altijd al een groot sociaal netwerk onder Gmail gezeten." Buzz maakt gebruik van dezelfde interface als Gmail. Volgens Google werkt de dienst sneller dan concurrenten als Twitter en Facebook. Ook biedt Buzz een rijkere ervaring, aldus Jackson. Zo is het mogelijk foto's bijna op volledige schermgrootte te zien.

Buzz geeft ook automatisch suggesties van interessante berichten van mensen die de gebruiker nog niet zelf heeft toegevoegd. Google Wave, ook bedoeld voor live communicatie, heeft nog geen koppeling met Buzz.

Gelocaliseerd per mobiel

Google-gebruikers kunnen per mobieltje via Buzz sneller delen waar ze zijn zonder iets in te typen. Buzz werkt via de mobiele site van Google en via nieuwe Buzz-applicaties voor de iPhone en Android. Buzz zit ook als extra laag in nieuwe versies van de Google Maps-app voor Android, Windows Mobile en Symbian.

De mobiele dienst laat gebruikers direct hun locatie delen via Buzz met behulp van onder meer GPS-plaatsbepaling. Buzz is nu ook een onderdeel van de speciale pagina's van bedrijven binnen de mobiele Google Maps. Bezoekers krijgen zo ook tips van interessante plekken in de omgeving. Op deze manier is Google ook een concurrent voor nieuwe diensten als FourSquare en Gowalla. Het is ook mogelijk foto's in Buzz te koppelen aan de locatie.

Zakelijke versie

Google is ook van plan om een zakelijke versie van Buzz voor Google Apps te maken, aldus vice-president productmanagement Bradley Horowitz. Die enterprise-editie laat nog even op zich wachten. De lancering volgt 'binnenkort'. Volgens Horowitzh is Buzz nog lang niet af. Zoals gebruikelijk wil Google de dienst de komende maanden verbeteren op basis van feedback van gebruikers. "We verdrinken in mogelijkheden en richtingen waar we naar toe kunnen met Buzz."

Dat onzekere aan Buzz doet erg denken aan Google Wave, een andere experimentele dienst, waarbij gebruikers live met elkaar kunnen communiceren. Googles andere sociale sites, zoals Orkut, zijn wereldwijd nog geen groot succes. Google-oprichter Sergey Brin vindt dat Buzz echter een goede combinatie heeft tussen sociale interactie en productiviteit. Andere sites richten zich te veel op het eerste, vindt Brin. "Bij intern gebruik van Buzz binnen Google bleek het ook erg productief."

[youtube]yi50KlsCBio[/youtube]

Bron: Webwereld

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000