Google sluit Gmail-data af voor Facebook

Door: Jasper Bakker | 08 november 2010 16:11

Apps & Software

Google weigert Gmail-contactgegevens te delen met Facebook. Gebruikers kunnen niet langer hun adresboek automatisch importeren bij het sociale netwerk.

De reden voor dat afschermen van data-export van Gmail naar Facebook is dat het sociale netwerk zelf geen export toestaat. Google, dat prat gaat op de eigen openheid, doet nu dus hetzelfde. Gebruikers kunnen hierdoor niet meer automatisch kijken wie van hun mailcontacten ook actief zijn op Facebook.

Oog om oog

Google eist van Facebook nu dezelfde openheid die de internetreus belijdt. Met uitzondering dus nu van Gmail voor Facebook. Het officiële Gmail-blog maakt nog geen melding van deze wijziging. Handmatig exporteren en vervolgens importeren is nog wel mogelijk.

Het bedrijf stelt dat voor deze beleidswijziging ook meespeelt dat het gebruikers wil beschermen. Zij zijn zich volgens Google vaak niet bewust dat ze in wezen vast zitten zodra ze hun contacten eenmaal hebben geïmporteerd in sites als Facebook. Dit verklaart een woordvoerder tegenover de Wall Street Journal.

Tweeweg openheid

De Amerikaanse woordvoerder spreekt de hoop uit dat andere websites het voorbeeld van Google volgen, maar dan om automatische export van adresboeken juist wel toe te staan. "We hopen dat dit een belangrijke stap zal zijn in het scheppen van een wereld met ware data-vrijheid." Ondertussen blokkeert Google dus webdiensten als die niet ook open zijn.

Ceo Eric Schmidt van Google heeft laatst al een oproep gedaan aan Facebook om zijn gebruikersdata open te stellen voor anderen. De zoekmachine werkt namelijk zelf aan een sociaal netwerk, en aast daarbij op de 500 miljoen gebruikers die 's werelds grootste sociale netwerk telt. De twee giganten koersen op meer fronten af op een botsing.

Buzz-fiasco

Eerder heeft Google al geprobeerd het grote aantal gebruikers van zijn gratis webmail Gmail om te zetten in sociale netwerk-gebruikers. Zijn microblogdienst Buzz werd automatisch aangeboden aan Gmail-gebruikers, waarbij na activering gelijk alle mailcontacten werden gekoppeld aan Buzz. Dat heeft nogal voor ophef gezorgd. Inmiddels is Buzz voor 90 procent gevuld met automatische feeds; het is een echoput waar niemand kijkt.

Bron: Webwereld.nl