Google: wij manipuleren zoekresultaten

Google geeft toe whitelists te gebruiken om handmatig zoekalgoritmes te manipuleren. Eerder ontkende de zoekgigant dit in een verweer tegen een Europees antitrustonderzoek.

Volgens Search Engine Land zei Matt Cutts, het hoof van Google's webspam team, dat Google "uitzonderingslijsten" gebruikt die effect hebben op bepaalde sites die meegenomen worden door een algoritme terwijl dit niet de bedoeling was.

Volgens Cutts gaat het niet om een wereldwijde whitelist maar is de lijst bedoeld voor algoritmes die een negatieve invloed hebben op een site in de zoekresultaten van Google. Er kan een uitzondering worden gemaakt voor bepaalde websites die negatief worden beïnvloed door de algoritmes.

Opmerkelijk

Dat is een opmerkelijke uitspraak. Na een recente grote aanpassing van de zoekalgoritmes zei Cutts tegen hetzelfde Search Engine Land dat er geen sprake was van whitlists of blacklists om handmatig bepaalde sites toch te bevoordelen of te benadelen. Deze zogenaamde 'Farmer Update' van het zoekalgoritme is gericht op het wegdrukken van 'link farms' uit de zoekresultaten. Het gaat dan om sites die content schrijven op opkomende zoektermen om zo hoog in de resultaten terecht te komen. De content op die sites is van lage kwaliteit, en om de 'artikelen' heen staat een woud aan advertenties.

The Register merkt daarnaast op dat dit een zeer penibel punt is voor Google. Afgelopen februari probeerde de zoekgigant een antitrustonderzoek van de EU te ontwijken. Een van de belangrijkste klachten tegen Google is dat het de zoekresultaten zou beïnvloeden en zo de concurrentie zou benadelen. Destijds drukte de advocaat van Google in Brussel iedereen op het hart dat het bedrijf "niemand whitelist of blacklist", schreef The Financial Times.

Advertentieplekken

De antitrust-klacht is voor een groot deel afkomstig van verticale zoekmachine Foundem die uit Google verdween nadat de algoritmes werden aangepast om verticale zoekmachines te weren. Volgens Foundem werden andere verticale zoekdiensten niet getroffen door de aanpassing van de algoritmes. Ze concludeerden dan ook dat die diensten gewhitelist werden door Google. Foundem verdween als adverteerder uit de relevante advertenties. Uiteindelijk kwam het tot een afspraak met Google en sindsdien claimt Foundem handmatig te zijn gewhitelist.

Het verwijt is dat Google de eigen zoekmachine gebruikt als reusachtig marketingkanaal voor de andere eigen diensten zoals Maps, Gmail en Google News, maar tegelijkertijd de concurrenten van deze diensten bewust weert. Zij zouden niet de kans krijgen goed te adverteren naast de zoekresultaten.

Probleem is dat Google vaak heeft ontkend partijdig te zijn en het heeft zich altijd geprofileerd als onafhankelijke zoekmachine. Pas sinds kort geeft het bedrijf toe wel handmatige aanpassingen te doen. Zoals bij het verwijderen van resultaten van zoekmachinegamer JC Penney afgelopen januari. Er wordt aangenomen dat de zoekmachine zijn strategie verandert, juist omdat er een Europees antitrustonderzoek dreigt.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten