Hoe wordt een iPad precies gerepareerd?

Door: Martin Gijzemijter Martin | 05 juni 2015 10:06

Blog

Mijn iPad werkt niet helemaal goed meer en ik vrees dat ik hem moet laten repareren. Maar hoe gaat dat precies in z'n werk? Heb ik garantie? Moet ik betalen? En hoe lang ben ik hem eigenlijk kwijt?

De iPad werkt meestal zo goed, dat het enorme teleurstelling is wanneer hij daadwerkelijk een keer kapot gaat. Wanneer dat gebeurt is er nog geen nood aan de man. Veel defecten zijn gewoon te verhelpen. Dat kan bij Apple, bij een Authorized Service Dealer van Apple of bij een reparatiebedrijf dat niet gelieerd is aan Apple. Wat dat kost en of je daar zelf iets aan moet betalen, hangt allemaal af van wát er mis is met je iPad, of je daar zelf een rol in hebt gespeeld én of je iPad nog binnen de garantie valt.

Een kapotte iPad is niet het einde van de wereld, het valt vaak wel te repareren.

Apple Care+

Indien je bij de aankoop van je iPad (minder dan twee jaar geleden) gekozen hebt voor Apple Care+, dan geldt het volgende. Zelfs als je je iPad hebt laten vallen, dan wordt dit vanaf de aankoop van Apple Care+ twee jaar lang volledig gedekt, met een maximum van twee ongelukjes en een eigen risico van 49 euro. Aangezien de reparatie van bijvoorbeeld een gebroken scherm al snel zo rond de 139 euro kost (bij een niet-geautoriseerde Apple Service Dealer), is dat het overwegen waard. Aan de andere kant, Apple Care+ kost 99 euro plus 49 euro eigen risico, dus dan ben je in feite nog een tientje meer kwijt (aangenomen dat je je iPad maar één keer in de twee jaar laat kletteren). Heb je geen Apple Care+? Dat wil niet zeggen dat je geen garantie hebt, daar zorgt ons lidmaatschap van de EU wel voor. Binnen Europa heb je twee jaar garantie op producten die je koopt. Voorwaarde is dan wel dat het defect niet door jezelf veroorzaakt is (bijvoorbeeld laten vallen), maar betrekking heeft op gebrekkige hardware (zoals een luie batterij).

Reparatie indienen bij Apple

Om een iPad-reparatie in te dienen bij Apple, surf je naar de website en kies je voor iPad. Vervolgens geef je aan wat er aan de hand is en vul je je e-mailadres in. Apple stuurt een link die je dient te openen op je iPad, zodat er een diagnostische check kan worden uitgevoerd. Hierna kun je ervoor kiezen om je iPad op te sturen, te chatten of bellen met Apple Support of je iPad langs te brengen in de Apple Store.

Via de site van Apple dien je een reparatie eenvoudig in.

Hoe lang duurt een reparatie?

De duur van een reparatie hangt ten eerste af van de methode die je kiest (opsturen of langsbrengen) en ten tweede van het euvel. Zo kan een hardwaredefect (zoals een kapotte Thuisknop) rustig een paar dagen duren, maar we kennen ook voorbeelden van een batterijreparatie die ter plekke kon worden uitgevoerd. Wanneer je reparatie niet onder de garantie valt, laat Apple je weten wat de reparatie gaat kosten en kun je daar al dan niet mee akkoord gaan. Ligt je hele scherm aan gruzelementen, dan kan het goed zijn dat Apple niet overgaat tot reparatie, maar je een vervangend (refurbished) exemplaar meegeeft. Dan ben je dus ook direct klaar. Daar hoef je overigens niet eens Apple Care+ voor te hebben, maar dan moet je wel diep in de buidel tasten. Apple vervangt bijvoorbeeld een iPad mini voor 201 euro en een iPad Air 2 voor 381 euro.

Heel soms kun je in de Apple Store zelfs wachten tot je reparatie klaar is.

Reparatie door een ander

Je hoeft je iPad niet per se naar een Apple Store te brengen, je kunt ook uitzoeken of er een Authorized Apple Service Dealer bij jou in de buurt zit. Daar kun je je iPad laten repareren tegen dezelfde voorwaarden als bij Apple zelf, met behoud van garantie. Die garantie ben je overigens kwijt als je ervoor kiest om je iPad te laten repareren bij een partij die geen Authorized Service Dealer van Apple is. Voordeel daarvan is echter wel dat de prijzen vaak flink lager liggen. En als je besluit om je iPad daar te laten repareren, was je garantie waarschijnlijk toch al niets meer waard, anders had je het wel bij Apple laten doen.

Reparaties door (niet-geautoriseerde) derde partijen kosten je je garantie, maar zijn wel goedkoper.

Verzekering

Tot slot iets dat te veel mensen zich nog niet realiseren: schade aan producten in je huis, vallen vaak onder de inboedelverzekering. Heb je de iPad (binnen) laten kletteren en is het glas aan gruzelementen? Vervelend als je geen garantie meer hebt van Apple, maar de kans bestaat dat je inboedelverzekering het gewoon vergoed. Dat scheelt je een klein fortuin.