ING: 'Advertenties op basis van betaaldata is service voor klanten'

© PXimport

ING: 'Advertenties op basis van betaaldata is service voor klanten'

Geplaatst: 10 maart 2014 - 10:15

Aangepast: 16 november 2022 - 09:57

Redactie ID.nl

De ING gaat adverteerders inzicht geven in het betalingsgedrag van zijn klanten. Zo kunnen gerichte advertenties ontstaan op basis van Big Data. Als klanten deze service zelf willen, aldus de bank.

Een eerste test met enkele duizenden klanten voor eind dit jaar gepland. Dat maakte directeur Particulieren Hans Hagenaars van ING maandagochtend in een interview (betaalmuur) met het FD bekend. De ING heeft daarvoor een speciaal Big Data-team opgericht, dat het betaalverkeer analyseert. Na de test kan het advertentiemodel worden uitgerold naar alle ruim 8 miljoen ING-klanten.

Taak van de bank

De ING ziet de service als een dienst voor de klanten en niet de adverteerders. "Of dit een taak van de bank is? Wij willen klanten helpen om financieel fit te blijven. Dit model leidt tot aanbiedingen en daarmee besparingen voor klanten. Zoals directeur Particulieren Hans Hagenaars al aangeeft tegenover FD: Big Data speelt een belangrijke rol in de toekomst van banken", legt ING-woordvoerder Karin van der Pol aan Webwereld.

Het gaat absoluut om een opt-in, bevestigt de bank. "Privacy is een groot goed en klanten moeten weten dat de ING altijd betaal- en persoonsgegevens beschermt en nooit doorverkoopt. Daar zullen we absoluut niet aan tornen." Klanten worden eind 2014 aangeschreven of zij mee willen doen met de test.

Big Data al gebruikt

De bank geeft aan dat Big Data al langer "in een milde vorm" gebruikt wordt bij het opsporen van fraude. Zo worden bijvoorbeeld betalingen die op hetzelfde moment plaatsvinden op twee verschillende locaties uitgefilterd en opgemerkt als bankfraude.

"Bij toestemming kunnen we op basis van het gedrag van klanten gerichte advertenties aanbieden. Daarbij blijven klantgegevens altijd in handen van de ING, we zullen nooit data van klanten doorverkopen", aldus Van der Pol, refererend aan soortgelijke plannen van betaalverwerker Equens, die maatschappelijk veel stof deden opwaaien. De ING blijft zelf de tussenpartij die klantdata in beheer heeft, benadrukt Van der Pol. Klanten kunnen ook op ieder gewenst moment stoppen met deelname.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten