Meer jongeren én 65 plussers hebben tablet

© PXimport

Meer jongeren én 65 plussers hebben tablet

Geplaatst: 20 juni 2013 - 08:00

Aangepast: 16 november 2022 - 10:03

Redactie ID.nl

Onderzoek van GFK wijst uit: Het aantal mensen in Nederland dat tablets en smartphones gebruikt blijft stijgen. In de eerste helft van 2013 zijn er 1,3 miljoen tabletgebruikers bijgekomen waardoor het aantal tabletgebruikers inmiddels 5,6 miljoen bedraagt.

Dat meldt GFK in een zojuist verstuurd persbericht (pdf).

Volgens het onderzoek dat als naam 'GfK Trends in Digitale Media' draagt (steekproef: 1005 Nederlanders van 13 jaar en ouder), is bijna de helft van alle Nederlanders in het bezit van een tablet (44%). En: tabletgebruik is inmiddels van alle leeftijden. De groei van het aantal tabletgebruikers wordt aan de ene kant vooral veroorzaakt door jongeren tussen de 13 en 17 jaar, waarvan 39% inmiddels een tablet bezit (tegen 10% in juni 2012 %). Aan de andere kant zijn het de ouderen (65+) die meer tablets zijn gaan gebruiken en waarvan inmiddels een derde een tablet bezit (tegen 15% juni 2012).

Ouderen aan de smartphone

Het totale aantal smartphone gebruikers is volgens het onderzoek de eerste helft van 2013 met 1 miljoen gebruikers toegenomen en komt nu uit op ruim 8 miljoen gebruikers. Het smartphone gebruik bij de 65 plussers is het afgelopen jaar zelfs verdubbeld. Was in juni 2012 nog 16% in het bezit van een smartphone, inmiddels heeft 32% een smartphone.

 

© PXimport

Minderheid heeft maar één apparaat

Steeds meer mensen hebben meer dan één apparaat in bezit. Inclusief pc en laptop heeft meer dan de helft (56%) 3 of meer apparaten in hun bezit (in 2011 was dit 24%). Het aantal mensen dat slechts één apparaat bezit, vormt met 15% de minderheid (in juni 2011 was dit nog 35%).

Over het onderzoek

Het onderzoek 'GfK Trends in Digitale Media' is uitgevoerd door Intomart GfK in samenwerking met Cebuco, magazines.nl en PMA. De steekproef bestaat uit 1005 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor 12.800.000 internetters. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten