Buzz is een nieuwe dienst van Google die u, net als Twitter, in staat stelt om korte (of in het geval van Buzz ook lange) berichtjes te plaatsen, waarop anderen vervolgens weer kunnen reageren. De dienst is geïntegreerd binnen Gmail waardoor u, als u toch al een frequent Gmail-gebruiker bent, de site van Gmail niet hoeft te verlaten om te kunnen buzzen. Omdat de dienst daarmee ook direct gekoppeld is aan uw Gmail-contactpersonen, hebt u ook meteen 'toegang' tot een grote groep volgers, hetgeen het makkelijk maakt om in te stappen. Toch is het systeem niet direct heel overzichtelijk, hetgeen vooral in het begin wat vragen kan oproepen met betrekking tot hoe Buzz precies werkt. We nemen u in een aantal stappen mee in de wereld van Google Buzz.

Verbonden sites

Log in op uw Gmail-account en klik op Buzz onder Postvak IN. Er verschijnt een welkomstscherm waar u een aantal instellingen kunt veranderen. ­Google koppelt automatisch uw Picasa- (foto's) en Google Reader-account aan uw Buzz-account en geeft deze berichten weer in uw Buzz. Als u dit niet wilt, is het handig om dit aan te passen. Klik op verbonden sites weergeven. U ziet een venster waarin wordt aangegeven welke diensten zijn gekoppeld. Wilt u dit niet, klik dan op Bewerken achter de dienst die u niet wilt koppelen en vervolgens op Site verwijderen.

© PXimport

Inschakelen/bewerken

Vindt u het prettig dat bepaalde diensten gekoppeld zijn, dan kunt u deze toevoegen. In het venster na verbonden sites weergeven klikt u op Toevoegen achter de dienst die u wilt koppelen. Klik vervolgens op Bewerken om aan te geven of, bijvoorbeeld, uw Picasa-albums met iedereen gedeeld mogen worden (Openbaar) of alleen met een select groepje mensen (Persoonlijk). Kiest u ervoor om ook Twitter of Flickr te koppelen, dan dient u uw gebruikersnaam van deze diensten op te geven wanneer u klikt op Toevoegen. Klik op Volgende stap.

© PXimport

Profiel bewerken

Alvorens u kunt beginnen met Buzz, wil Google eerst weten hoe u uw profiel wilt presenteren. Oftewel: wat mag er zichtbaar zijn? Buzz werkt met volgers en gevolgden. Iemand die zich abonneert op uw berichten is een volger; wanneer u zich abonneert op de berichten van een ander, dan bent u de volger van deze persoon. Misschien wilt u niet dat mensen aan uw profiel kunnen zien wie u volgt en door wie u wordt gevolgd. Klik dan het vinkje weg bij de optie De lijst van personen die ik volg en die mij volgen weergeven op mijn profiel.

© PXimport

Profielfoto uploaden

Binnen dit venster kunt u er ook voor kiezen om een profielfoto te uploaden. Let op: deze foto wordt niet alleen getoond bij al uw Buzz-berichten, maar bij alles wat met uw profiel te maken heeft, zoals Gmail-chat. Om een profielfoto te uploaden, klikt u op ­Toevoegen in het fotokader. U kunt dan klikken op Bladeren om een foto van uw harde schijf te uploaden, maar u kunt links ook klikken op Picasa-web­albums om een foto uit een Picasa-album te kiezen of op Webadres (URL) om een foto vanaf een url te laden. Klik op Profiel opslaan en doorgaan.

© PXimport

Een Buzz-bericht plaatsen

U bent klaar om uw eerste bericht te plaatsen. Dit doet u via het veld bovenin. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Twitter, bent u niet gebonden aan een beperkt aantal tekens. U kunt typen wat u wilt, al is het natuurlijk de vraag of u veel volgers zult krijgen met lange lappen tekst. Klik in het invoerveld en typ uw bericht. Maak er nog niet meteen iets heel persoonlijks van: in de volgende stap laten we namelijk zien hoe u bepaalt aan wie u de berichten zendt. Klik op Posten. U hebt zojuist uw eerste Buzz geplaatst!

© PXimport

Ontvangers bepalen

U kunt (net als bij Verbonden sites) aangeven wie uw berichten mogen ontvangen. Typ een tweede Buzz-bericht. Naast de knop Posten vindt u een uitklapmenu waarbij u kunt kiezen voor Openbaar of Privé. Kiest u voor Openbaar, dan is uw Buzz-bericht zichtbaar voor iedereen. Kiest u voor Privé en klikt u op In een groep posten, dan kunt u aangeven welke groepen contactpersonen uw bericht mogen zien. U kunt voor iedere groep klikken op Mensen toevoegen, maar u kunt ook klikken op Een nieuwe groep maken om een geheel nieuwe groep te maken (bijvoorbeeld Buzz-contactpersonen). Klik op Posten.

© PXimport

Link invoegen

Het is ook mogelijk om een link naar een website in te voegen in een Buzz-bericht. Hiervoor kopieert u eerst de url van de website waarnaar u wilt linken (selecteren en Ctrl+C). Klik nu in het invoerveld van Buzz en vervolgens op Link naast Invoegen. Plak de url in dit veld (Ctrl+V). Klik op Link toevoegen. Buzz voegt niet alleen de link toe, maar ook de titel van de pagina en een omschrijving. Er worden zelfs een paar afbeeldingen van de site getoond, die u kunt bijvoegen door erop te klikken. Klik op Posten.

© PXimport

Afbeelding invoegen

Naast linkjes kunt u ook afbeeldingen toevoegen aan uw Buzz-bericht. Hiervoor klikt u in het invoerveld op Foto naast Invoegen. U komt dan automatisch in het venster terecht waarin u een foto kunt uploaden. Klik op Kies foto's om te uploaden (u kunt er meer tegelijk selecteren). Door te klikken op Een titel toevoegen onder iedere foto kunt u een titel toevoegen. Klik op Foto's aan bericht toevoegen om de foto's in het bericht te plaatsen. U kunt ook eerder geüploade foto's plaatsen, door in het venster Foto's te klikken op Foto's in het linkermenu.

© PXimport

Video's invoegen

Hoewel de optie niet zichtbaar wordt ondersteund met behulp van een knop, kunt u wel degelijk video's van YouTube invoegen in uw Buzz-berichten. U doet dit op dezelfde manier als waarop u een link naar een website invoegt. Typ een bericht in het invoerveld van Buzz, zoals 'leuke video!', en klik op Link. Plak de url van de YouTube-video in het linkveld en klik op Link toevoegen. U ziet nu een afbeelding van de video en niet de video zelf, maar geen zorgen: zodra u klikt op Posten en men klikt op deze afbeelding, dan wordt de video binnen Buzz afgespeeld.

© PXimport

Berichten bewerken/verwijderen

Het kan voorkomen dat u een bericht plaatst waar u achteraf niet gelukkig mee bent. U kunt dat bericht wijzigen of helemaal verwijderen. Rechtsboven in ieder Buzz-bericht ziet u de optie Opmerking, met een pijltje daarnaast. Klikt u daarop, dan klapt er een menu uit waarmee u uw bericht kunt bewerken of verwijderen. Klikt u op Opmerking, dan kunt u een reactie plaatsen op een bericht van een ander. Daarnaast kunt u met de optie Leuk aangeven dat u een bericht leuk vindt (zonder een reactie te typen) en met E-mail kunt u een link naar het bericht mailen.

© PXimport

Volgers kiezen

U weet nu hoe u berichten moet plaatsen, maar hoe volgt u de berichten van anderen? Ook dat is heel eenvoudig! Onder het invoerveld ziet u het kopje Buzz, met daarnaast Personen volgen; klik hierop. Afhankelijk van het aantal personen in uw adresboek wordt hier een aantal suggesties gegeven van te volgen personen. Maar u kunt eenvoudig zelf mensen zoeken. Kies bovenin of u wilt zoeken binnen Contactpersonen of binnen openbare Zoekprofielen en vul de naam in van de persoon die u zoekt. Hebt u de persoon in kwestie gevonden, klik dan op Toevoegen om deze te volgen.

© PXimport

Volgers blokkeren

Zelfs als u uw berichten openbaar publiceert, wilt u misschien alsnog niet dat bepaalde personen deze kunnen lezen. Het is dan veel makkelijker om een individuele volger te blokkeren dan om in te stellen wie er toegang heeft. U kunt dit doen via het overzicht van uw volgers bovenin, genaamd volgers. Klikt u hierop, dan ziet u wie uw berichten allemaal volgen. Wilt u iemand de toegang ontzeggen, klik dan op Blokkeren achter zijn/haar naam. Let op: iemand die u zelf volgt, kunt u niet blokkeren: u dient dan eerst te klikken op Volgen opheffen en daarna op Blokkeren.

© PXimport

Buzz, knuppel in het privacy-hoenderhok

Direct na de lancering van Google Buzz barstte de discussie over de privacygevoeligheid van het systeem los. Zo was lang niet iedereen even blij met de automatische koppeling van, bijvoorbeeld, Picasa aan het Buzz-account, en nog minder met het feit dat Google-profielen nu openbaar doorzocht kunnen worden. Gelukkig steekt de zoekgigant de kop niet in het zand en wordt de dienst langzaam aangepast. Zo is de optie waarbij mensen automatisch contactpersonen volgen al uitgeschakeld. In plaats daarvan doet Buzz nu volgsuggesties.

© PXimport

Veel gebruikers, weinig overzichtelijk

In tegenstelling tot Twitter, dat van de grond af moest worden opgebouwd, heeft Google Buzz dankzij de Gmail-integratie natuurlijk een vliegende start. Dat dit niet alles is, is al snel gebleken. Direct veel gebruikers betekent natuurlijk ook direct veel kritiek, en er moet dan ook nog veel aan Buzz veranderen. Zo vinden veel gebruikers de dienst onoverzichtelijk, en is het voor velen irritant dat Buzz-berichten ook binnenkomen in het Postvak IN van Gmail. Dat is weliswaar te verhelpen door een filter aan te maken, maar een en ander laat zien dat het systeem nog wel volwassen moet worden.

Mobiel Buzzen

Google heeft een 'App' ontwikkeld die u in staat stelt om mobiel te Buzzen. Hiervoor surft u, bijvoorbeeld op de iPhone, naar buzz.google.com, waarna de webapplicatie wordt geopend. U kunt dan op dezelfde manier Buzz-berichten plaatsen, met uitzondering van foto's en linkjes. Door te klikken op het plusteken in het menu onderin en te kiezen voor Zet in beginscherm, kunt u de 'app' in uw beginscherm plaatsen.

© PXimport

Locatiezoeken

Mobiel Buzzen biedt nog een voordeel: locatieservices. Indien uw telefoon over gps beschikt, kunt u Buzz laten zoeken naar Buzz-berichten die in uw omgeving zijn geplaatst. Dat is natuurlijk superleuk als u ziet dat er ergens iets aan de hand is. Open de Buzz-applicatie en kies bovenin voor In de buurt. U ziet dan alle berichten bij u in de buurt. Druk op Buzz kaart, dan ziet u de berichten gelokaliseerd op een kaart van uw omgeving.

© PXimport

Mobiele afbeeldingen

U kunt geen foto's plaatsen via Buzz-mobiel. Google heeft aangegeven hieraan te werken, maar in de tussentijd is er een trucje om deze beperking te omzeilen, waarbij we de iPhone weer even als voorbeeld nemen. Zorg dat Gmail op uw telefoon is geïnstalleerd en stuur een mail naar buzz@gmail.com, met in het onderwerpveld de tekst die u bij het bericht wilt plaatsen. Google plaatst het bericht dan automatisch als Buzz, met foto!

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten