OpenOffice gaat de cloud in

Oracle kondigde woensdag Cloud Office 1.0 aan. Dat pakket met kantoorsoftware draait volledig in de cloud en moet de concurrentie aangaan met Microsoft Office 365 en Google Docs.

Oracle kondigde gisteren Cloud Office 1.0 aan. Een officepakket dat net als Microsoft Office 365 en Google Docs volledig in de cloud draait. De software moet dan ook vooral de concurrentie met die twee pakketten aangaan. Cloud Office integreert met het eveneens gisteren gepresenteerde OpenOffice 3.3, dat wel op een computer geïnstalleerd dient te worden.

Mobiel bewerken

Bedrijven kunnen er daardoor voor kiezen om die software op hun bedrijfscomputers te installeren. Medewerkers die niet op kantoor werken kunnen dan via de cloud toch aan hun documenten werken. Bovendien kunnen zij op die manier direct samenwerken met collega’s, zoals Google Docs en Office 365 nu ook al bieden.

Het wordt met Cloud Office ook direct mogelijk om documenten via een mobiel apparaat zoals smartphone of tablet te bewerken. Oracle kon echter nog niet vertellen welke apparaten zij daarvoor gaan ondersteunen. Het is ook nog niet bekend wat de prijs van de clouddienst wordt en wanneer die beschikbaar komt.

Integratie met Oracle software

Net als Oracle’s OpenOffice.org, maakt Cloud Office gebruik van de Open Document Format bestandsformaten. Daarnaast is de clouddienst compatible met de bestandsformaten van Microsoft Office. Gebruikers van de clouddienst kunnen tekstdocumenten, spreadsheets en presentaties maken en bewerkern met de nieuwe dienst van Oracle.

OpenOffice 3.3 krijgt verder enkele nieuwe opties ten opzichte van zijn voorgangers. Dat zijn met name functies die de officesuite aansluiten op andere software van Oracle zoals de BI en E-Business Suite software. Er komt ook een plug-in voor Microsoft SharePoint uit. Oracle hoopt vooral bedrijven over te halen om OpenOffice te nemen door het als flexibel en open alternatief te positioneren.

Gratis als open-source

Oracle claimt daarnaast dat bedrijven die overstappen op hun officesuite tot vijf keer goedkoper uit zijn dan met de concurrentie. Oracle rekent bedrijven tot honderd medewerkers 49,95 dollar per gebruiker. Alle bedrijven met meer dan honderd medewerkers betalen 90 dollar per licentie.

De kantoorsoftware van Oracle blijft als het open-source project OpenOffice.org gratis beschikbaar. Dat pakket moet het dan wel stellen zonder plug-ins. Eind september splitste een aantal ontwikkelaars van dat open-source project zich af omdat men bang was dat Oracle geen inspanning meer in de open bronsoftware zou steken. Later stelde Oracle dat het volledig achter de open-source idealen stond, omdat dat OpenOffice sterker maakt. Het bedrijf riep ontwikkelaars toen op om aan het pakket te blijven werken.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten