Ophef over privacy-'consolidatie' Google

© PXimport

Ophef over privacy-'consolidatie' Google

Geplaatst: 25 januari 2012 - 10:39

Aangepast: 16 november 2022 - 10:22

Redactie ID.nl

Google gaat structureel gebruikersinformatie van zijn diverse diensten combineren tot één dataprofiel. D66 vindt het een "duister pad" en stelt meteen Kamervragen.

Per 1 maart krijgen alle geregistreerde Google-gebruikers nieuwe gebruikersvoorwaarden en privacyvoorwaarden. De belangrijkste verandering is een enorme consolidatie van de versnipperde voorwaarden die Google tot op heden hanteert over zijn tientallen verschillende diensten.

De samenvoeging van die vele voorwaarden is handig en overzichtelijk voor de gebruiker, schrijft het concern. Maar voor Google zelf is er ook een groot voordeel: het gaat gebruikersdata van verschillende diensten bij elkaar vegen en combineren tot één volledig profiel.

Geen opt-out voor integratie

Het vormen van eenduidige, meer volledige profielen gebeurt nu al mondjesmaat, maar zal na 1 maart structureel worden. Het is niet duidelijk welke informatie van welke diensten door Google gecombineerd gaat worden.

Opvallend is dat Google een zin uit het huidige privacybeleid heeft geschrapt: 'Voor bepaalde services heeft u de mogelijkheid om aan te geven dat u niet wilt dat dergelijke gegevens worden gecombineerd'. Die mogelijkheid is er niet meer in de nieuwe privacyvoorwaarden, waar Google alvast een preview van biedt.

De enige dienst die expliciet buiten deze gecombineerde dataverzameling staat, is DoubleClick. Daarover schrijft Google in de nieuwe voorwaarden: "We combineren DoubleClick-cookiegegevens niet met persoonlijke gegevens, tenzij u ons hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven."

'Duister pad'

Het is onduidelijk wat precies de gevolgen van de veranderingen zijn. Toch is er al meteen ophef over het ontbreken van een expliciete opt-out voor het combineren van data van de verschillende Google-diensten.

D66-Kamerlid Kees Verhoeven heeft direct Kamervragen gesteld over de nieuwe voorwaarden van het Amerikaanse internetbedrijf. "Google lijkt een duister pad te zijn ingeslagen, gefixeerd op de gunst van de adverteerder. Het bedrijf legt de internetgebruikers zijn wil op of zet ze buitenspel. En de consument heeft geen alternatief", aldus Verhoeven tegen NU.nl.

Google Nederland reageert: "Een opt-out is simpelweg niet werkbaar. We zouden sommige gebruikers op de nieuwe policy hebben, en sommige gebruikers op de oude policy, en twee verschillende privacy policy structuren die dan tegelijkertijd van kracht zijn. De nieuwe, en de oude met meer dan 70 privacy policies. Dit zou voor zowel onze gebruikers als voor Google zelf een zooitje worden."

Eenvoudiger en intuïtiever

Het concern benadrukt dat Google alleen zelf op de achtergrond meer informatie zal vergaren en combineren zodat Google's producten "eenvoudiger en intuïtiever worden door ze meer met elkaar te integreren".

"We wijzigen niets aan de instellingen van gebruikers waar het gaat om de informatie die zij delen of de zichtbaarheid voor derden van hun persoonlijke informatie."

Google verwijst naar een verzameling van privacytools en het Dashboard, waar gebruikers allerhande instellingen kunnen wijzigen.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten